הקרב על עצמאות המשטרה: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הצהירה אמש (חמישי) שלא תיתן יד לחוק שינוון, לשיטתה, את יכולות המשטרה במאבקה בשחיתות השלטונית. בנאום באירוע פרידה מראש אגף החקירות, ניצב יגאל בן שלום, היא הגדירה את השחיתות בישראל "איום אסטרטגי" והביעה חשש לעצמאות המשטרה וליכולת שלה לחקור.
"טלו ממשטרת ישראל בכלל ומתחום המודיעין והחקירות בפרט את העצמאות המקצועית ואת אי התלות הפוליטית - וזהו מתכון בדוק לכישלון מקצועי ולאובדן לגיטימציה ציבורית", אמרה בנאום, שתוכנו הגיע לידי ynet.
1 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
"מאבק חסר פשרות". לוין, בהרב-מיארה ובן גביר
(צילום: אבי מועלם, נחום סגל, AFP)
בהרב-מיארה רמזה בדבריה אמש לעימות המתנהל מאחורי הקלעים בינה לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר המשפטים יריב לוין, המעכבים את קידום הצעת החוק להסדרת השימוש ברוגלות לפיענוח פשעים חמורים ועבירות של הפשע המאורגן.
בן גביר ולוין מסרבים לכלול בחוק גם הרשאה עבירות שוחד של נבחרי ועובדי ציבור – שהעונש עליהן הוא 10 שנות מאסר והן מהוות אחד האמצעים המובהקים למלחמה בשחיתות השלטונית. על רקע זה הם מאשימים את היועמ"שית שבשל התעקשותה לא מופעלות רוגלות במלחמה בפשיעה בחברה הערבית.
בנאומה אמרה בהרב-מיארה: "המלחמה בשחיתות מחייבת מאבק חסר פשרות. דווקא בשעת מלחמה, שבה כל המערכות הציבוריות נדרשות לתפקוד מיטיבי, מתחדדת החשיבות של מינהל תקין, מקצועי והגון. חברה שמוותרת על המאבק בשחיתות השלטונית - מוותרת על שלטון החוק ומפרה את ההסכם הבסיסי שבין המדינה לבין אזרחיה".
לדבריה, המאבק בפשיעה החמורה בכלל ובשחיתות בפרט מחייב מתן כלים אפקטיביים למשטרת ישראל, מה גם שהפשיעה החמורה היא פעמים רבות תוצר של עבירות כלכליות ועבירות שחיתות. "אלה תומכות במנגנון הפשיעה החמורה ומעצימות אותה", הוסיפה. היא פנתה לאנשי המשטרה שנכחו באירוע ואמרה: "אנו עומדים על כך שאתם תקבלו את מיטב הכלים. ואני קוראת לשר לביטחון לאומי לכלול גם את עבירות השחיתות השלטונית בחקיקה שתאפשר את השימוש בכלים האלה".
בהרב-מיארה טענה שתנאי מוקדם והכרחי למלחמה אפקטיבית בפשיעה ובשחיתות השלטונית הוא "אנשי מודיעין וחקירות מקצועיים, מיומנים, חפים מכל שיקול זר או זיהוי פוליטי".
על רקע זה היא שיבחה את ניצב בן שלום, שלדבריה פעל ביושרה וממלכתיות: "מילאת את תפקידך והיית שליח ציבור עבור כולנו. עבודת אנשי המודיעין והחקירות היא נדבך משמעותי מאוד לשמירה על ערכיה של מדינת ישראל ולביצור שלטון החוק. יגאל הוא שותף נאמן של פרקליט המדינה ושלי למלחמה בשחיתות השלטונית ולהנחלת ערכי שלטון החוק במדינת ישראל".