משרד ההגנה של הולנד מסר הלילה (בין שני לשלישי) כי שני מטוסי F-35 של הצבא שהוצבו בפולין הוזנקו לעבר שלושה מטוסי קרב רוסיים שטסו סמוך לשטחה האווירי של המדינה, שחברה בברית נאט"ו, וליוו אותם החוצה.
2 צפייה בגלריה
סוחוי Su-27 רוסי
סוחוי Su-27 רוסי
סוחוי Su-27 רוסי
(צילום: רויטרס)
לפי הודעת המשרד, כלי הטיס הרוסיים התקרבו ל"אזור האחריות של פולין בשטח ברית נאט"ו" מאזור קלינינגרד - מובלעת רוסית במרחק של יותר מ-1,600 ק"מ ממוסקבה, שנמצאת לחופי הים הבלטי, בין ליטא לפולין - שתי מדינות שחברות באיחוד האירופי ובנאט"ו.
אחרי זיהוי שלושת כלי הטיס, התברר כי היו ביניהם מטוס קרב מסוג "איליושין" Il-20M של חיל האוויר הרוסי, ושני מטוסי קרב מסוג "סוחוי" Su-27. "מטוסי ה-F-35 של הולנד ליוו את מערך המטוסים ממרחק, והעבירו את המשך הליווי לשותפות בנאט"ו", ציין המשרד, שהוסיף כי שמונה מטוסי F-35 של הולנד מוצבים בפולין בחודשי פברואר ומרץ.
משרד ההגנה של רוסיה טרם פרסם התייחסות לתקרית.
2 צפייה בגלריה
נשיאת מולדובה מאיה סנדו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאות בבירה קישינב
נשיאת מולדובה מאיה סנדו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאות בבירה קישינב
נשיאת מולדובה סנדו. "התוכנית של הקרמלין לא צלחה"
(צילום: EPA)
חזית נוספת התפתחה מוקדם יותר אתמול לרוסיה במולדובה, רפובליקה סובייטית לשעבר שהייתה נתונה במשך שנים להשפעה רוסית עמוקה וכעת נשלטת על-ידי נשיאה פרו-אירופית ומבקשת להתקבל לחברות באיחוד האירופי. הנשיאה מאיה סנדו האשימה אתמול את מוסקבה כי זו רקמה תוכנית להצית בתוך מולדובה הפגנות נגד השלטון במטרה להחליפו בשלטון פרו-רוסי שיהיה למעשה ממשלת בובות של הקרמלין. לדבריה כך מקווה פוטין לסכל את הצטרפות מולדובה לאיחוד האירופי ולנצל את שטחה למלחמה נגד אוקראינה, שכנתה.
ההאשמות של סנדו באות אחרי שבשבוע שעבר טען נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי ארצו חשפה תוכנית של המודיעין הרוסי "להרוס את מולדובה" – ימים אחרי שהממשלה המולדובית התפטרה. היום טענה סנדו כי במסגרת המזימה התכוונה רוסיה להחדיר למולדובה אזרחים של רוסיה, מונטנגרו, בלארוס וסרביה, ובאמצעותם להניע הפגנות נגד השלטון ולהחליפו בשלטון פרו-רוסי. "התוכנית של הקרמלין לגרום לאלימות במולדובה לא צלחה – המטרה הראשית שלנו היא ביטחון אזרחינו ומדינתנו", אמרה סנדו. רוסיה מכחישה את המיוחס לה.