נשיא איראן החדש, מסעוד פזשכיאן, הפציר במנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית עלי חמינאי להימנע מתקיפת ישראל כנקמה על חיסולו בטהרן של איסמעיל הנייה. כך מדווח הערב (יום ד') "איראן אינטרנשיונל", ערוץ שמשדר בפרסית מלונדון ומזוהה עם מתנגדי משטר האייתוללות. לפי שעה אין לדיווח אישור מכלי תקשורת נוספים ואמינותו אינה ברורה, אם כי הוא מצטרף לדיווחים שלפיהם ייתכן שאיראן שוקלת מחדש את תגובתה לחיסול.
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, מסעוד פזשכיאן
עלי חמינאי, מסעוד פזשכיאן
פזשכיאן והמנהיג העליון חמינאי. הנשיא החדש נחשב לגורם מתון יותר באיראן, אך לא הוא זה שמכריע
(צילום: Majid Saeedi/Getty Images,Hossein Sepahvand/Office of the Iranian President via Getty Images)
הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל" מתבסס על גורמים עלומי שם, שלפי הערוץ מעורים בפרטי פגישה שנערכה לאחרונה בין פזשכיאן - שנתפס כאיש המחנה המתון יותר והרפורמיסטי באיראן - לבין המנהיג העליון חמינאי, שמוביל את המחנה הקיצוני במשטר. למנהיג העליון של איראן שמורה המילה האחרונה בכל ענייני המדינה - והוא זה שיכריע בסופו של דבר כיצד תיראה התגובה המובטחת לחיסול הנייה.
פזשכיאן, שהושבע לתפקידו שעות לפני חיסולו של הנייה (שהגיע לטהרן כדי להשתתף בטקס ההשבעה), הפציר לפי הדיווח בחמינאי להימנע מתקיפה ישירה של ישראל - מחשש שהדבר יביא להסלמה של ממש ולמלחמה אזורית שגם איראן אינה מעוניינת בה. פזשכיאן, כך טענו הגורמים שמצוטטים בדיווח, הביע חשש שהסלמה כזו תשבש את נשיאותו ותגרום ל"בעיות משמעותיות" באיראן, לשון הדיווח.
הרמטכ״ל בבסיס חיל האוויר: "אנחנו במוכנות שיא"
(צילום: דובר צה"ל)

בין היתר, כך נטען, פזשכיאן הזהיר כי ישראל עלולה להגיב למתקפה ישירה בצורה חריפה - ולפגוע בתשתיות איראניות או במשאבי האנרגיה במדינה, וכך לשתק את הכלכלה האיראנית ולהביא אולי ל"קריסה" של המדינה. עוד נטען כי הזהיר שמלחמה מול ישראל תפגע ביכולתה של איראן לשקם את כלכלתה ותעמיק את הפילוג בין המשטר לאזרחים האיראנים - באופן שלא יהיה ניתן יותר לגשר על הפער ביניהם.
פזשכיאן, כך דווח, הזהיר גם כי מלחמה תפגע קשות במעמד הבינלאומי של איראן, מעמד שלדבריו יש לשקם באופן נואש. הגורמים הוסיפו שפזשכיאן, שהפתיע כשניצח את מועמד המחנה הקיצוני בבחירות בחודש שעבר, הזהיר מ"הרטוריקה והפעולות" של קציני צבא בכירים באיראן - כשלדבריו הם עלולים לגרור בכך את המדינה למלחמה. לפי הגורמים, הנשיא האיראני התלונן גם שהוא מתמודד עם לחץ כבד מצד "פלגים במשמרות המהפכה", שדורשים נקמה חריפה נגד ישראל - מבלי להתחשב בהשלכות החברתיות והכלכליות שלה על איראן.
3 צפייה בגלריה
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
הלוויה של איסמעיל הנייה באיראן
חמינאי מתפלל מעל ארונו של הנייה. שוקל מחדש את התגובה?
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) Handout via REUTERS)
לפי הדיווח, חמינאי לא אותת באותו מפגש מהי עמדתו בנוגע לחששותיו של פזשכיאן - ולא הביע התנגדות או תמיכה בדבריו.
במקביל, ברחבי המזרח התיכון ממשיכים להיות דרוכים למדי לקראת האפשרות של מתקפה מצד איראן, חיזבאללה או השלוחים של הציר האיראני. הערב חוללה מצרים בהלה מסוימת כאשר הודיעה לכל חברות התעופה שלה כי עליהן להימנע מטיסות בשמי איראן, במשך שלוש שעות מחר לפנות בוקר, בין 04:00 (שעון ישראל) ל-07:00. "כל חברות התעופה המצריות צריכות להימנע מלטוס מעל אזור טהרן. אף תוכנית טיסה לא תתקבל אם תטוס מעל השטח הזה", נכתב בהודעת NOTAM - כינוי להנחיות בטיחות לטייסים - שפרסמו הרשויות המצריות. לפי סוכנות רויטרס האזהרה נוגעת לכל שמי איראן, ולא רק לאזור טהרן.
גורמים מצרים הבהירו שההנחיה נובעת מ"תרגילים צבאיים" שמתוכננים באותן שעות בבירת איראן. בערוץ המצרי "אל-קאהירה" צוטט גורם רשמי בקהיר שטען כי הסיבה להודעה היא "המלצה" מצד איראן לחברות תעופה ברחבי העולם להימנע מטיסות במרחב האווירי של איראן - בגלל אותם תרגילים צבאיים לכאורה.
3 צפייה בגלריה
מטוס של חברת התעופה האיראנית מאהאן אייר ממריא מ טהרן
מטוס של חברת התעופה האיראנית מאהאן אייר ממריא מ טהרן
מטוסים בשדה התעופה בטהרן, ארכיון
(צילום: AP)
כך או כך, מדובר עדיין בהודעה חריגה שמעידה על החשש הרב באזור מפני המתקפה שעלולה לקרות בקרוב. "הודעת NOTAM כזו מצד איראן היא מאוד חריגה, ייתכן שזו אינדיקציה לתגובה איראנית נגד ישראל", ציינו בארגון OPSGROUP, שחבריו משתפים מידע על סיכונים במרחב האווירי. עם זאת, בארגון מבהירים כי ייתכן מאוד שיש סיבה אחרת לכך וכי לא מדובר בסימן למתקפה קרובה. לפני המתקפה האיראנית הקודמת באפריל, נזכיר, מדינות באזור סגרו את המרחב האווירי שלהן מבעוד מועד.