5 צפייה בגלריה
שמעון שבס ביחד עם יצחק רבין
שמעון שבס ביחד עם יצחק רבין
שמעון שבס מאחורי יצחק רבין. "רבים ירגישו רע השנה באזכרה"
(צילום: דוד רובינגר)
"מי שהסיתו, מרדו ושיסו נגד ראש הממשלה יצחק רבין ב-1995 יהיו עכשיו בשלטון, וזה מה שמפריע לי ומה שפוגע בי ובהרבה שכמותי. כשאעמוד ליד הקבר של רבין בטקס האזכרה הממלכתי בהר הרצל ארגיש מבוכה כלפי יצחק רבין שאני חי במדינה שהאנשים האלה נבחרו בה להיות בממשלה. ארגיש מבוכה גדולה וקושי גדול, ואני חושב שיהיו רבים כמוני שירגישו רע באזכרה לרבין השנה".
את הדברים הקשים הללו אמר ל-ynet שמעון שבס, מקורבו של רבין ומי שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת הרצח, לקראת שורת האירועים מחר, במלאות 27 שנה לרצח. "אני דמוקרט ואני מקבל את תוצאות הבחירות כפי שהן, וגם מכיר במחדלים של השמאל-מרכז", הוסיף שבס. "בניגוד להרבה אחרים שחושבים שהעם ימני, אני חושב שהעם נורמלי, לא ימני ולא שמאלי. הוא רוצה פתרונות, חיים, ורוצה שיהיה ביטחון ושלום. אני סומך על עם ישראל שירצה ויקבל את הטוב".
"מה שכמובן מפריע לי הוא שאותם אנשים שעסקו בהסתה, בהמרדה, בשיסוי, באלימות, ביצעו פולסא דנורא במחתרת נגד ראש ממשלה מכהן, פגעו בלגיטימיות שלו - הם עכשיו יהיו בשלטון", אמר שבס. "זה מאוד מפריע לי כמי ששירת את המדינה במשך שנים ארוכות והיה בממשלות ישראל השונות. האנשים האלה זרים בעיניי – חלק מהם הוא בעיניי חמאס יהודי". שבס פרסם פוסטים קשים בחשבון הפייסבוק שלו ובהם כתב: "יגאל עמיר ניצח", "שלוש מדינות לשלושה עמים" ו"הלכה לי המדינה".
5 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין
יצחק הרצוג בטקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין
הנשיא הרצוג בטקס אזכרה קודם לרבין
(צילום: מארק ישראל סלם)
בתו של יצחק רבין, דליה רבין, סירבה להתייחס לתוצאות הבחירות - ובהן ניצחונו של בנימין נתניהו וזכייתה של מפלגת הציונות הדתית-עוצמה יהודית ב-14 מנדטים - בהקשר לעיתוי של יום השנה לרצח רבין, ואמרה: "היום לפני 27 שנים נערכה עצרת שלום בכיכר העיר שבסופה נרצח אבא שלי. זה יום שבו אנחנו המשפחה זוכרים ומתאבלים על ראש המשפחה שלנו האהוב ולא עוסקים בפוליטיקה".
הנשיא יצחק הרצוג התייחס לרצח בפוסט שפרסם בפייסבוק. "לפני 27 שנה, בלילה הנורא ההוא, בעצרת ההמונים בכיכר מלכי ישראל, ישבתי על ספסל אבן שהיה קרוב לפודיום הנואמים על מרפסת העירייה, כשבני הבכור נעם על ברכי. זה היה ממש כמה דקות לפני נאומו של ראש הממשלה יצחק רבין", כתב. "כעבור רגע, כמו משום מקום, ראש הממשלה רבין התקרב והתיישב לידנו על הספסל בציפייה דרוכה שיקראו לו לנאום. הוא היה דרוך כמו קפיץ. חכך בידיו ובפניו. מהרהר וחושב. מסוגר, מרוכז. כשקראו לו לעלות - הכיכר העיפה את השמיים עם מחיאות כפיים, תשואות וקריאות הידד".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וחבריו לאחר שגנבו את סמל רכבו של יצחק רבין[
איתמר בן גביר וחבריו לאחר שגנבו את סמל רכבו של יצחק רבין[
3 שבועות לפני הרצח: בן גביר מתגאה בגניבת סמל הרכב ומבטיח ביחד עם חברו: "אם הגענו לסמל, אנחנו יכולים להגיע לרבין עצמו"
(צילום: מתוך ארכיון "ידיעות אחרונות")
5 צפייה בגלריה
בן גביר לצד ברוך מרזל לפני עשור, במפגש שרי רבין
בן גביר לצד ברוך מרזל לפני עשור, במפגש שרי רבין
בן גביר לצד ברוך מרזל לפני עשור, במפגש שרי רבין
(צילום: מוטי קמחי)
"כותרת העצרת הייתה 'כן לשלום, לא לאלימות', וזה היה עיקר נאומו", כתב הנשיא. "לא אשכח איך הגיעו יצחק ולאה רבין נינוחים ומוקפי אהבה ותמיכה לכיכר ההומה. לא אשכח איך חייכה לאה מאושר והרעיפה חיבוקים. לא אשכח את החיוך המבויש של יצחק. לא דמיינתי שהגאווה על ארגון העצרת תסתיים בשיברון לב ותדהמה על הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין, מנהיג ישראל, בכיכר מלכי ישראל. לא דמיינתי שהגאווה תתחלף בהלם מרצח נתעב של רוצח נתעב".
לדברי הרצוג, "רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל הוא מנקודות השפל שלנו כעם וכמדינה, הוא שיקף לנו תהום דמוקרטית וחברתית. הוא הבליט את נחיצותן של הלכידות, של ההבנה ההדדית, של היכולת לקיים תרבות מחלוקת - תוססת אך מכובדת ובונה. נזכור את יצחק רבין כאחד מגדולי המנהיגים שהצמיחה הארץ הזאת, וכמי ששילם את המחיר הכבד מכל על החלטותיו. מפקד ולוחם, מדינאי ומנהיג, איש אשר תבונתו, שיקול דעתו ומסירותו לביטחון המדינה ולעתידה, אפיינו אותו יותר מכל. נמשיך לעשות הכול כדי להעלות על נס את תרומתו למדינה ולחברה וללמד את לקח הרצח הנורא והכבוד לדמוקרטיה. יהי זכרו ברוך".
אירועי יום הזיכרון לרצח רבין יחלו בבית הנשיא בשעה 13:00, בטקס האזכרה הממלכתי "נר ליצחק". נשיא המדינה יצחק הרצוג יישא דברים בטקס. בשעה 15:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי ליצחק ולאה רבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל בירושלים. באירוע יישאו דברים הנשיא הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד שזאת תהיה ההופעה הפומבית הראשונה שלו לאחר היוודע תוצאות הבחירות וכן נציג של משפחת רבין.
5 צפייה בגלריה
בן גביר בעימות עם הנכדה נעה רוטמן, לפני עשור
בן גביר בעימות עם הנכדה נעה רוטמן, לפני עשור
בן גביר בעימות עם הנכדה נעה רוטמן, לפני עשור
(צילום: מוטי קמחי)
הנין של רבין, אדם בן ארצי, ידליק את אבוקת הזיכרון. הרב הראשי לצה"ל, תת אלוף אייל קרים, יקרא פרק תהילים. הבן יובל רבין יאמר קדיש. החזן הצבאי הראשי שי אברמסון יישא תפילת אל מלא רחמים והזמר שולי רנד ישיר את "בין קודש לחול" ו"רואים רחוק רואים שקוף". האירוע יסתיים בהנחת הזרים ובשירת התקווה.
יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לא יגיע לאירוע בהר הרצל, אלא רק לדיון במליאה. בטקס בשנה שעברה נמנע נתניהו מלהגיע לטקס, שבשנים קודמות נרשמו בו חילופי דברים קשים בין משפחת רבין לבין נתניהו. בשעה 17:00 תתקיים ישיבה מיוחדת לזכרו של רבין במליאת הכנסת, במעמד הנשיא.
אלפי חניכים ומדריכים מתנועות הנוער יתכנסו ביום ראשון בערב בכיכר הבימה בתל אביב וייצרו מעגלי שיח, לציון 27 שנים לרצח. דליה רבין אמרה כי "שיח פתוח הוא תנאי הכרחי לקיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית שבמרכזה ציונות. לצד זאת, אין מקום בחברה דמוקרטית לשיסוי, לאלימות, לקיצוניות מסוכנת שמאיימת עלינו מבפנים. גם השנה בחרתי להגיע לאסיפה ישראלית מתוך הבנה שזו העצרת שמייצגת יותר מכל את החזון והדרך של יצחק רבין. התפקיד של תנועות הנוער להתעמת עם הסוגיות הקשות ביותר בחברה הוא תפקיד חשוב וערכי, ואני מודה להן על שהן נושאות את לפיד הזיכרון ללא מורא וללא ציניות".
הטקס בכיכר הבימה ייערך בהובלת קואליציית "זוכרים את הרצח. נאבקים על הדמוקרטיה", בהנהגת תנועות הנוער ובהן הנוער העובד והלומד, בני עקיבא והצופים. לקראת הטקס התפרסמו נתונים מדאיגים על עמדות הנוער. לפי סקר שנערך על ידי מכון רושניק בשבוע האחרון בקרב מדגם מייצג המונה כ-400 בני נוער בגילי 14-18, כשליש מבני הנוער בישראל לא יודעים מי רצח את רבין. 32% מבני הנוער סבורים שמצב הלכידות בישראל רק יילך וידרדר בעוד 25 שנה ויותר משליש לא מעוניינים להתגייס.
אדם קוטב השתתף בהכנת הכתבה