ברצלונה הפכה עם השנים לעיר אהובה על תייר ישראלים: העברית נשמעת בשדרת הרמבלה באופן קבוע, טיולי בר-מצווה מאורגנים הכוללים משחק של בארסה הפכו לשגרה בקרב משפחות ישראליות, ובקאמפ נואו בכלל רגילים לחלוק את הנצחונות עם אוהדים ששרים בעברית ושהפכו את בארסה לקבוצה הלאומית של ישראל. אפשר להבין את התחושה הביתית: ברצלונה ותל אביב דומות ביניהן באווירה, בקצב, בווייב, בטעמים, ברוח הים תיכונית ובשמחת החיים של התושבים.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אבל אזרחים מצד אחד - ופוליטיקה מצד שני: העיר החביבה כל כך על הישראלים עומדת לקראת הצבעה על התנתקות חד-צדדית. מועצת העיר של ברצלונה תביא להצבעה ב-24 לפברואר הצעה לביטול ברית ערים תאומות עם העיר תל אביב. היוזמה המפתיעה מנוהלת על ידי קבוצה פרו-פלסטינית בשם Coalicio Prou Complicitat amb Israel (קואליציה להפסקת הקשר עם ישראל) התומכת ב-BDS, תחת הסיסמה "ברצלונה, לא עם אפרטהייד".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על העצומה, המאשימה את ישראל בפשעי אפרטהייד נגד העם הפלסטיני, חתומים כ-50 ארגונים שנהנים ממימון ציבורי מטעם עיריית ברצלונה וממשלת המחוז. בין הארגונים נמצאת גם המפלגה הפוליטית של ראש עיריית ברצלונה, אדה קולאו.
יצחק לוי, יליד ברצלונה, תושב העיר מזה 59 שנה ופעיל במאבק נגד האנטישמיות, לא מופתע מהיוזמה, שממשיכה לדבריו את הגישה האנטי-ישראלית של ההנהגה הנוכחית של עירו - אך בהחלט מודאג מעליית המדרגה. "בעבר היהודים סבלו מאנטישמיות דתית מצד ארגוני ימין קיצוני. בשנים האחרונות אנו רואים אנטישמיות מחופשת לאנטי-ציונות מצד ארגוני שמאל קיצוני. ההקצנה הזו פוגעת ביהודים תושבי ברצלונה, או בכל מקום אחר בעולם שסובל מהאנטישמיות המודרנית. הפתרון הוא דווקא להמשיך ולהיות פעילים בחברה בה אנו חיים, כי רק הפתיחות והכרה מקרוב של התרבות שלנו יוכלו לגמד את עליית האנטישמיות". ניתוק היחסים עם תל אביב, הוא אומר, הוא צעד בדיוק הפוך: "במקום לקרב בין העמים, זו הפניית גב בוטה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה אנטי־ישראלית בברצלונה
הפגנה אנטי־ישראלית בברצלונה
''ההקצנה פוגעת''. הפגנה אנטי-ישראלית בברצלונה
(צילום: AP)
ארגון הפדרציה היהודית בספרד שלח מכתב לראש העיר ברצלונה, בו הביע את דאגת הקהילות היהודיות בספרד וביקש לבטל את ההצבעה. "תושבי ברצלונה ותל אביב תמיד קיבלו זה את זה בזרועות פתוחות ולא יסבלו אף צעד של חרם. אנו חייבים להגן על האחווה בין העמים", נכתב במכתב. אולם למרות המחאה, המהלך ממשיך לדהור קדימה ונכון להיום אספו מובילי היוזמה מעל ל-4,000 חתימות, מספר מספיק כדי להעביר את ההצעה להצבעה במועצת העיר (המינימום הוא 3,600). ההצבעה אמורה הייתה להתקיים ב-27 בינואר, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אך לאחר גל של ביקורת תקשורתית הועברה ל-24 בפברואר. העירייה נימקה את שינוי המועד ב"בעיות אדמיניסטרטיביות".
את התואר "ערים תאומות" חולקות ברצלונה ותל אביב כ-25 שנה. ההסכם הראשון נחתם בשנת 1998, שנים בודדות אחרי הסכמי אוסלו בין ישראל והרשות הפלסטינית, שהביאו רוח של תקווה לשלום באזור והשראה לבירת קטלוניה לחתום על הסכם ערים אחיות משולש, עם תל אביב ועזה במקביל. שנים לאחר מכן, ב-2013, נחתם הסכם שני, בין ברצלונה ותל אביב בלבד, במטרה לחזק את היחסים ושיתוף הפעולה בין השתיים.
הנוהג של הסכמי ברית ערים תאומות התפתח באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה, כיוזמה לקירוב בין העמים. ההסכמים אינם מושפעים ממרחק גיאוגרפי, פוליטי או תרבותי, וכל רוח ההסכם היא על בסיס שיתוף פעולה פורה וחיובי לעתיד. ברצלונה, למשל, חתומה על ברית ערים תאומות עם ערים במדינות נוספות כמו איראן, קובה, רוסיה, סין או טורקיה. למרות המשטרים הדיקטטוריים, ביטול הסכם ערים אחיות איתן לא ממש מעניין את ארגוני השמאל הקיצוני שמנפנפים בדגל זכויות האישה, זכויות הלהט"ב או זכויות חופש הקיום של מיעוטים דתיים - נושאים שנדרסים תחת משטרן של אותן מדינות בצורה בוטה וגלויה. גם הסכם עיר תאומה עם עזה לא עומד בסימן שאלה. דווקא תל אביב, העיר הליברלית ביותר במזרח התיכון, זו שמצעדי גאווה צועדים בה, זו שהפלורליזם הוא מנת היום שמוגשת במסעדות שלה, זו שתיירים מכל העולם מגיעים כדי לרקוד במסיבות שלה - משלמת מחיר בטענה על הגנת זכויות אדם.
3 צפייה בגלריה
ברצלונה
ברצלונה
חולקת ברית עם תל אביב כבר 25 שנה. ברצלונה
(צילום: Shutterstock)
אז למה בעצם תל אביב? בלאנקה נבארו, חברת הפרלמנט הקטלוני לשעבר וכיום ממקימי ארגון ISFA הפועל למען קידום יחסים עם ישראל, מנהלת קמפיין נמרץ נגד היוזמה של ראש העיר קולאו. לדבריה, המניע להצעת הניתוק הוא אנטישמיות סמויה של השמאל הקיצוני ומניעים אלקטורליים. "במאי הקרוב ייערכו בחירות לעיריית ברצלונה ומנועי הקמפיין יוצאים לדרך. הצהרה נגד ישראל זו דרך נהדרת להשיג קולות מהשמאל הקיצוני ומהקהילה המוסלמית בעיר. הקולות האלה הם קריטיים במאבק הכוחות בין מפלגות השמאל הקיצוני ומפלגת השמאל הסוציאליסטית", מסבירה נבארו ומוסיפה: "בדרך כלל היריבים בפוליטיקה הם לא אלה שיש להם אידיאולוגיה שונה, אלא דווקא אלה שיש להם אידיאולוגיה דומה. ההצבעה תחייב את המפלגות שמרכיבות את הקואליציה במועצת העירייה להתבטא ולתפוס עמדה, ובכך לצבור קולות בוחרים מסקטור זה או אחר. תל אביב היא בעצם קורבן במאבק כוחות פוליטי".
ברצלונה זו עיר אנטישמית? "ממש לא. ברצלונה היא הרבה יותר מאדה קולאו והרבה יותר ממפלגות השמאל הקיצוני. זו עיר קוסמופוליטית וליברלית ובהחלט בטוחה ומקבלת פנים לתייר הישראלי. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהתנהלות העירייה הנוכחית והמפלגות השולטות בה, שמנצלות את הקונפליקט בין ישראל והפלסטינים למניעים שלהם".
נבארו, בתמיכה של הקהילה היהודית וארגונים נוספים, חלקם לא יהודים, הצליחו באמצעות הפלטפורמה Change.org להביא לרעש תקשורתי ותוך ימים בודדים נאספו מעל ל-5,000 חתימות למען שימור ברית הערים. הקונגרס היהודי האירופאי, ארגון בני ברית הבינלאומי, מרכז שמעון ויזנטל, ארגון ויצ"ו בספרד ועוד, שלחו מכתבים לראש העיר קולאו בבקשה שלא לתמוך ביוזמה, ובתקשורת הספרדית פורסמו מאמרים המבקרים את ההצבעה.
אך למרות הרעש והפניות הרבות, מעיריית ברצלונה לא נשמעת תגובה. פרנססק סנטיאגו, מנהל התקשורת של עיריית ברצלונה, אמר בתגובה: "מדובר ביוזמה אזרחית שתובא להצבעה במועצת העיר. ברגע שנאספו מספיק חתימות ההצעה עוברת לדיון והצבעה במועצת העיר בעד או נגד. אנו לא יכולים לנקוט עמדה, ההצעה תוכרע בהצבעה".
ראש עיריית ברצלונה אדה קולאו, שנבחרה לשתי קדנציות רצופות החל משנת 2015, צמחה מפעילות חברתית בתנועת שמאל קיצונית. במהלך שנות כהונתה לא חסכה ביקורת נוקבת כלפי ישראל, שהשתלבה נהדר כחלק מפעילותה בעד זכויות אדם, ומחאתה נגד הגלובליזציה או נגד ארגון הבנק הבינלאומי. במהלך שנות כהונתה היא האשימה את ישראל ברצח חפים מפשע בעזה, הביעה תמיכה ב-BDS, דרשה מהממשל בספרד להחרים את מכירת הנשק לישראל ואף פנתה למועצה האירופית בבקשה לבדוק מחדש את הזכאות של ישראל להיות חברת המועצה.
הפעילות האנטי-ישראלית מתקיימת לא רק במישור הפוליטי. במאי 2017 הזמין הפסטיבל הספרותי בברצלונה את הטרוריסטית לילה חאלד לנאום באירוע. חאלד, נזכיר, חטפה את טיסה TWA בשנת 1969, ובשנת 1970 סייעה לחטיפת טיסה 219 של אל על כחברה בארגון ספטמבר השחור. עברה המפוקפק לא מנע ממנהלי הפסטיבל, שקיבל מימון מהעירייה, להשתמש בתמונות בכיכובה ברחבי העיר לפרסום הארוע. הקהילה היהודית המקומית הביעה מחאה, שזכתה להתעלמות מצד ראש העיר. פעילים של מפלגת השמאל הקיצוני CUP, שהיו אז חברים בעיריית ברצלונה, אף הזמינו את חאלד לקבלת פנים רשמית.
3 צפייה בגלריה
בלאנקה נבארו
בלאנקה נבארו
''מנועי הקמפיין יוצאים לדרך''. בלאנקה נבארו
(צילום: אלבום פרטי)
שנה לאחר מכן, פעילים מאותה מפלגת שמאל קיצוני, ביחד עם פעילי BDS, קראו להחרמת המשחק בין נבחרת כדורמים נשים של ישראל וספרד שאמור היה להתקיים בבריכה האולימפית בברצלונה. התחרות הועברה לעיירה סמוכה וללא קהל, מחשש להתחממות הרוחות.
האובססיה האנטי-ישראלית של ממשל קולאו קיבלה ביטוי ברור בקיץ שעבר, כאשר ועדת החוץ של הפרלמנט הקטלוני אישרה קביעה לפיה ישראל מנהלת פשעי אפרטהייד נגד העם הפלסטיני. הפרלמנט הקטלוני הפך בכך להיות המוסד האירופי הראשון שמעביר החלטה מסוג זה, למרות שמבחינה פרקטית אין לה משמעות מעשית.
אבל לא כולם נגדנו, והשמאל הקיצוני הוא בהחלט לא השתקפות של המפה הפוליטית בכללותה. ג'ורדי מרטי גאלביס ממפלגת "ביחד למען קטלוניה", החברה במועצת העיר של ברצלונה, אומר: "אכן מדובר ביוזמה ציבורית, אך מאחורי הקלעים היא זוכה לתמיכה של ראש העיר והמפלגה שלה. העמדה שלנו, כמפלגה וכנציגים קטלונים, תמיד הייתה תמיכה בשיתוף פעולה ויזמות בין קטלוניה וישראל, ובהתאם לכך נצביע נגד".
מרטי מרגיע כי לברצלונה ולתושביה אין בעיה עם תל אביב. "קולאו ואנשיה מגדירים את עצמם באופן ברור כפרו-פלסטינים. כפוליטיקאי וכאזרח ברצלונה, זו בעיניי טעות. כל החלטה למען ביטול השותפות פוגעת קודם כל באזרחים עצמם, של ברצלונה ותל אביב. לברצלונה ולתל אביב יש הרבה מהמשותף. שתיהן ערים ים תיכוניות, עם פרויקטים ועסקים משותפים בתחומי התיירות, התרבות, הטכנולוגיה, ונדאג לשמר אותם. אנו מכירים את התייר הישראלי ומוקירים אותו מאוד".
גם אם ההחלטה תעבור, סביר להניח כי הפעילות התיירותית, העסקית והמסחרית בין ברצלונה ותל אביב לא תיפגע. בשנת 2019 הגיעו לברצלונה כ-400 אלף תיירים. בחודש הבא מתקיים בעיר יריד המובייל, אליו צפויות להגיע לא מעט חברות ואנשי עסקים מישראל. גם לכנס Smart Cities Expo, המתקיים כל שנה בחודש נובמבר בברצלונה, מגיעים ראשי ערים מישראל והביתן הגדול ביותר הוא של העיר תל אביב, שגם זכתה בשנת 2014 בתואר העיר החכמה בעולם בזכות אימוץ טכנולוגיות. במידה וההצעה תעבור, היא יכולה לחזור כמו בומרנג דווקא לברצלונה עצמה, שתהפוך להיות לעיר הראשונה שמבטלת בהפגנתיות ברית ערים תאומות במקום לנצל את הפלטפורמה לנתיבים חיוביים.
נבארו מסכימה: "מה המסר שאנו מעבירים? עם חתימת ההסכם ב-1998 ברצלונה התחייבה למעשה לקדם את ההבנה ההדדית בין תל אביב ועזה. האם זה באמת עוזר לשני העמים? זו כניעה ברורה לחרם של BDS בלי שום היגיון".