בשבוע שעבר, כהוכחה לכך שאינו אחראי לפיצוץ בבית החולים בעזה, הציג צה"ל כמה ראיות - ובין השאר אימץ סרטון שנלקח מרשת "אל-ג'זירה", שהעבירה שידור חי מעזה. לפי הגרסה שהאשימה את הג'יהאד האיסלאמי בפיצוץ, בסרטון נראית רקטה מתפוצצת בשמיים, ושניות לאחר מכן מתרחש פיצוץ נוסף, על הקרקע. אלא שמומחים מטעם "ניו יורק טיימס" בחנו את התיעוד, וסרטונים אחרים שצולמו במקביל, ואמרו שהירי שתועד הוא אינו הסיבה לפיצוץ. לפי העיתון, אותה רקטה היא למעשה טיל שהתפוצץ בשמיים במרחק של שלושה ק"מ מבית החולים.
"ניו יורק טיימס" הדגיש כי ממצאיו לא קובעים מה הסיבה לפיצוץ בבית החולים אל-אהלי, ומי אחראי לפיצוץ. בעיתון ציינו כי הטענה שנשמעת בישראל ובארה"ב, לפיה שיגור כושל של הפלסטינים הוביל לפיצוץ, מתקבלת על הדעת. אך בדיקת העיתון מטילה ספק בנוגע להוכחה מרכזית שהציגה ישראל.
התיעוד של אל-ג'זירה
2 צפייה בגלריה
 ניתוח ויזואלי של תחקיר חה״א בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
 ניתוח ויזואלי של תחקיר חה״א בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
המחדל, הלחימה, וההבטחה: מאחורי הקלעים של פעילות שב"כ
20:20
סרטונים רבים שנותחו על-ידי "ניו יורק טיימס" מתעדים ירי פלסטיני של עשרות רקטות בדקות שלפני הפיצוץ, דרום-מערבית לבית החולים. הפיצוץ העז בבית החולים עולה בקנה אחד עם תרחיש שבו שוגרה רקטה שלא הצליחה להגיע ליעדה. הסרטונים גם מצביעים על כך שישראל תקפה באזור, ובקרבת בית החולים נראים שני פיצוצים בפרק זמן של שתי דקות מרגע הפיצוץ במקום. דובר צה"ל מסר ל"ניו יורק טיימס" שצה"ל לא ביצע תקיפות בטווח שמסכן את בית החולים אל-אהלי בעזה, איך סירב לומר באיזה מרחק מבית החולים הייתה התקיפה הקרובה ביותר שלו.
ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי בית החולים לא ספג פגיעה ישירה, והירי שגרם לפיצוץ פגע בחצר בית החולים, שם התקהלו פלסטינים שעזבו את בתיהם. המכתש שנוצר כתוצאה מהפיצוץ קטן יחסית, עובדה שישראל ציינה כהוכחה לכך שהיא לא אחראית לפיצוץ.
דובר צה"ל: "חמאס הבין שהרקטה של הג'יהאד פגעה בבית החולים, ופתח בקמפיין תקשורתי"
(צילום: דובר צה"ל )
בשעות שאחרי הפיצוץ אימץ דובר צה"ל את התיעוד של "אל גז'ירה", לצד סרטונים נוספים. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי צה"ל טען שהסרטון מראה "רקטה שכוונה לישראל" והתפוצצה בשיגור כושל, כמעט במקביל לפיצוץ בבית החולים. לפי הבדיקה שערך "ניו יורק טיימס" מדובר בטיל ששוגר מישראל ולא מעזה, ונראה שהתפוצץ מעל הגבול.
כדי לאתר את הטיל בשמיים ה"ניו יורק טיימס" סנכרן בין התיעוד של "אל ג'זירה" לחמישה סרטונים אחרים שצולמו במקביל – כולל תיעוד של חדשות 12, ושל מצלמת אבטחה בתל אביב. הסרטונים השונים מציגים תיעוד של הטיל מצפון, דרום, מזרח ומערב. העיתון גם השתמש גם בתצלומי לוויין, קבע שהטיל נורה לגבול עזה מאזור קיבוץ נחל עוז.
2 צפייה בגלריה
ניו יורק טיימס חרבות ברזל סיקור בעולם של פיצוץ ב בית חולים ב עזה
ניו יורק טיימס חרבות ברזל סיקור בעולם של פיצוץ ב בית חולים ב עזה
הכותרת של "ניו יורק טיימס" אחרי הפיצוץ בבית החולים העזתי
"ניו יורק טיימס" ציין בתחקיר שלו כי הוא לא מסוגל לזהות את סוג הטיל שנורה משטח ישראל לעבר הגבול עם עזה, ושייתכן שמדובר ביירוט (גם לאור הפיצוץ בשמיים). הטילים המיירטים של מערכת "כיפת ברזל" לא חודרים לשטח עזה, וגם הטיל שנראה בסרטון לא חדר לשטח הרצועה.
בנוסף, לפי "ניו יורק טיימס" הסרטונים מראים שהטיל שתועד ב"אל גז'ירה" שוגר אחרי מטח רקטות פלסטיניות. העיתון ציין כי סרטונים מהשעה 18:59 ב-17 באוקטובר מתעדים מטח של רקטות שנורו לעבר ישראל משתי עמדות דרום-מערבית וצפון-מערבית לבית החולים. בשמיים נראות להבות של הרקטות שעושות את דרכן צפונה. יותר מ-25 חלפו בין השיגור האחרון לפיצוץ בבית החולים.