נשיא ארצות הברית תוקף בחריפות את הממשלה, ומזכיר מפורשות את השר איתמר בן גביר: בריאיון שהעניק לתוכנית הלייט-נייט של סת' מאיירס, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר שאם ישראל תמשיך בדרכה הנוכחית עם "ממשלה שמרנית כל כך" - היא עלולה לאבד את הלגיטימציה הבינלאומית.
שעות אחר כך הגיב לכך ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהודעה מטעמו נכתב כי הוא "משיב לנשיא ביידן". נתניהו אמר כי "מתחילת המלחמה אני מוביל מערכה מדינית שתכליתה לבלום את הלחצים שנועדו לסיים את המלחמה טרם זמנה, ומנגד גם להשיג תמיכה בישראל".
"יש לנו הצלחות לא מבוטלות בתחום הזה, משום שהיום מתפרסם בארצות הברית סקר הווארד-האריס, שמראה ש-82% מהציבור האמריקני תומך בישראל", הוסיף נתניהו. "כלומר ארבעה מתוך חמישה אזרחים בארצות הברית תומכים בישראל ולא בחמאס. זה נותן לנו עוד משני כוח להמשיך במערכה עד לניצחון המוחלט". הסקר שעליו מתבסס נתניהו מוצג כישראל מול חמאס, ולא כישראל מול הפלסטינים, ולכן הפערים הגדולים יחסית לעומת סקרים אחרים - שבהם נראו תוצאות שונות.

התגובה של נתניהו לביידן

ביידן תוקף - ומזכיר מפורשות את בן גביר
(צילום: NBC)

2 צפייה בגלריה
הסקר עליו בנימין נתניהו מתבסס בתשובותיו לג'ו ביידן
הסקר עליו בנימין נתניהו מתבסס בתשובותיו לג'ו ביידן
הסקר שעליו התבסס נתניהו
"לישראל הייתה תמיכה נרחבת ביותר מצד רוב מוחלט של המדינות. אם היא תמשיך כך, עם הממשלה השמרנית כל כך שלה – בן גביר ואחרים – הם יאבדו תמיכה משאר העולם. וזה לא האינטרס שלהם", אמר ביידן בריאיון.
ביידן, שבלילה האחרון הביע תקווה שניתן להגיע לעסקת חטופים בתוך שבוע, אמר בריאיון שהוא מקווה שהפסקת אש זמנית תעניק גם הזדמנות לקדם את פתרון שתי המדינות.
"זה נותן לנו זמן להתחיל לזוז לכיוון שהרבה מדינות ערביות מוכנות לנוע בו – למשל סעודיה מוכנה להכיר בישראל. ירדן, מצרים, יש 6 מדינות אחרות. עבדתי עם קטאר", אמר ביידן. השורה התחתונה היא שהדרך היחידה שבה ישראל תשרוד בסופו של דבר – ואני קיבלתי ביקורת על כך שאמרתי שלא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. אני ציוני – אבל הנה העניין: הם גם צריכים לנצל את ההזמנות לשלום וביטחון לישראלים וגם לפלסטינים, שחמאס מנצל אותם".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
ביידן מזהיר מאובדן הלגיטימציה
(צילום:מארק ישראל סלם, gettyimages, רפי קוץ )
ביידן הוסיף: "יש תהליך שמתנהל כעת, ואני חושב שאם נשיג את הפסקת האש הזמנית נוכל להתקדם לכיוון שבו נוכל לשנות את הדינמיקה – לא יהיה לנו מיד פתרון שתי מדינות, אלא תהליך להגעה לפתרון שתי המדינות, תהליך להבטחת ביטחון ישראל והעצמאות של הפלסטינים". בעבר כבר רמז ביידן לאפשרות של מדינה פלסטינית, ומדבריו כעת משתמע כי הוא מעלה אפשרות שמדינות אחרות "יספקו להם את הביטחון" - אך הדבר לא היה ברור לחלוטין מדבריו.
בתחילת החודש התראיין בן גביר לעיתון האמריקני וול סטריט ג'ורנל, וביקר בחריפות את ביידן: "במקום לתת לנו גיבוי מלא, הוא עסוק בלתת סיוע הומניטרי ודלק לעזה - שהולך לחמאס. אם טראמפ היה בשלטון, ההתנהגות של ארה"ב הייתה שונה לחלוטין", אמר בן גביר לעיתון האמריקני. יו"ר עוצמה יהודית האשים אז את ממשל ביידן "בפגיעה במאמץ המלחמתי של ישראל", ואמר כי הוא מאמין שטראמפ יאפשר "יד חופשית יותר" לדיכוי חמאס.

האופטימיות מוגזמת - אך תיתכן שעסקה לפני הרמדאן

האופטימיות של הנשיא ביידן, שכאמור הביע הלילה תקווה לפריצת דרך במו"מ עד יום שני הקרוב, היא אמנם מוגזמת מדי, אך לא לגמרי מנותקת מהמציאות, שכן הוא התבסס בדבריו על הדיווחים שקיבל מה-CIA ומיועצו לביטחון לאומי - לפיהם בשיחות כן הושגה התקדמות מסוימת. מה שכמעט בטוח הוא שעסקה לא תושג עד יום שני הקרוב, אך לא מן הנמנע שיושגו הסכמות בימים שלאחר מכן, עוד לפני חודש הרמדאן.
מי שמעורה במגעים מעיד כי האמת בנוגע לשיחות נמצאת במקום כלשהו בין האופטימיות הגדולה של האמריקנים לבין האמירות החמוצות מצד בכירי חמאס, שהדגישו כי בארגון הטרור מאוכזבים ממתווה פריז. אמנם, המתווכות גיבשו את המתווה על סמך הסכמות שקיבלו מחמאס מראש, שנתן מעין תשובה חיובית למסגרת, אך עד כה טרם ניתנו תשובות מצד ארגון הטרור ברצועת עזה לגבי חלק ממרכיבי העסקה, כך שעדיין מוקדם לדעת אם זו תתממש.
האמת היא שמוקדם מדי להספיד את השיחות, שכן יש תהליכי עבודה שחייבים להתבצע - והם אכן מתבצעים בעת זו על ידי צוותי העבודה הישראלים שבדוחא, שעובדים ישירות מול מצרים, קטאר וארה"ב. חמאס טרם הגיב לחלקים שלמים במתווה, והדרך ארוכה וקשה, אך המתווכות עובדות קשה בהתאם, ומי שמעורה בשיחות אומר שיש תחושה של התקדמות זהירה, לצד אתגרים מאוד משמעותיים בעתיד הקרוב. בדוחא אף הוקם חדר מבצעים מיוחד לצורך עיבוד המודיעין והתשובות, וגיבוש המארג העדין של ההסכם, על הסעיפים וכל פרט שהוא עשוי לכלול. בחדר המבצעים יושבת המשלחת ישראלית שעובדת כתף אל כתף עם האמריקנים, המצרים והקטארים במטרה להביא לרגיעה ושקט עוד לפני הרמדאן.