יועץ התקשורת עופר רוזנבאום, שמכהן כיו"ר מטה ועדת החקירה האזרחית לאסון 7 באוקטובר, חשף היום (שלישי) בעדות מטרידה ניסיון מתוך הממשלה לפעול נגד מטה משפחות החטופים והנעדרים. "שבועיים אחרי הטבח, קיבלתי שיחת טלפון מגורם מאוד מתוקשר ומוכר בממשלה, ולמעשה מבקשים לשכור את השירותים שלי במילים לא יפות כדי לפרק את מטה המשפחות", אמר רוזנבאום מבלי לנקוב בשמו של הבכיר.
עדותו של יו"ר מטה ועדת החקירה האזרחית עופר רוזנבאום בוועדה
(צילום: ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10)

מטה משפחות החטופים, שמאגד קרובים של מרביתם, מנהל מאז תחילת המלחמה מאבקים לא פשוטים מול הממשלה. בהפגנות השבועיות בשבת בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב, נשמעות פעם אחר פעם טענות של קרובי חטופים על הפקרת יקיריהם. מנגד נשמעו לא מעט קולות שטוענים כי פעילות המטה פוגעת בסיכויים להחזרת החטופים בהפעלת לחץ צבאי או דרך עסקה מול חמאס.
"שיחת הטלפון הפתיעה אותי מאוד, ולא שיתפתי יותר מדי אנשים בה", סיפר היום בעדותו יועץ התקשורת רוזנבאום. "אני חושב שהיום, גם על רקע העסקה שאנחנו מקווים שתקרה, נחשוף את מה שהיה. שיחת הטלפון הייתה להצטרף, להתגייס. 'הם עושים הרבה רעש ובלגן, צריכים לחסל את זה כמה שיותר מהר'. אמרו לי שזה כדי לתת שקט לממשלה להגיע לעסקה".

"ראינו שמנסים להשתיק אותם"

הוא הוסיף: "אנחנו יודעים שזה לא המצב. מה שקרה בפועל זה שכמובן אמרתי 'לא'. סיימתי את השיחה, והתקשרתי לעדכן את הגורם הרלוונטי במטה המשפחות שהסיפור הזה עומד לקרות, ובאמת מפה התגלגלנו וראינו שמנסים להשתיק אותם. אני אומר את זה היום כי אני חושב שלא נעשה כל מה שהיה צריך להיעשות, כל מה שיכול היה להיעשות כדי להחזיר את כל החטופים בחיים, ועדיין לא נעשה כל מה שאפשר וצריך להיעשות.
"היום יותר מתמיד אני אומר את הדברים האלו כדי להגיד גם למטה וגם לציבור להמשיך לפעול ולעשות כל דבר שניתן לעשות כדי שההזדמנות הזו לא תתפספס, כי החיים האלה על זמן שאול, ואנחנו מבינים את זה הבוקר יותר מתמיד. אני רוצה להיות ברור, הגורם שפנה הוא גורם בכיר מתוך הממשלה, גורם מוכר. זה לא ברמת הרכילות או עסקן פוליטי. זה גורם שפנה אליי כי הוא ידע למי הוא פונה".
רוזנבאום סיכם: "מאמצים נעשו ונעשים, וככל שסיפור החטופים יימשך עוד ייעשו. אני אומר את זה בצורה חד-משמעית. ה-DNA של סוג העבודה שלי, הבסיס שלו הוא 'הפרד ומשול'. אין פה גאונות גדולה. ברגע שאתה גורם לפילוג ופיצול, הרבה יותר קל לך לשלוט באנשים או במתנגדים שלך. זה מה שמנסים לעשות פה, זה מה שעשו פה, ואנחנו רואים שזה ממשיך להיעשות".
עינב צנגאוקר בוועדה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר
(צילום: ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10 )

מוקדם יותר העידה בוועדה עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר. היא טענה שראש המוסד דדי ברנע אמר לה כי "בקונסטלציה הפוליטית הנוכחית לא תיתכן עסקה לשחרור חטופים". אימו של החטוף הוסיפה: "ברגע שראש המוסד אומר לי אמירה כזו, למרות שאני יודעת שהוא לא איש פוליטי, אני יודעת שהאמירה הזו נאמרה כדי שאני אהדהד אותה במרחב הציבורי".
במוסד הכחישו את האמירה שייחסה צנגאוקר לברנע. בתגובה שנמסרה בשם ארגון הביון ממשרד ראש הממשלה, צוין כי "הדברים שיוחסו לראש המוסד כלל לא נאמרו. בפגישתו עם עינב צנגאוקר, ראש המוסד לא התייחס לשום קונסטלציה פוליטית בהקשרי המשא ומתן, כפי שנטען".
בסביבתו של ראש המוסד ציינו כי הוא חושב בדיוק הפוך ממה שיוחס לו: "ברנע סבור שיש רוב מוצק בממשלה ובקבינט בעד עסקה, למה שיגיד דבר כזה? היוזמה לפרסם הכחשה היא של המוסד ואף גורם לא ביקש מברנע לפרסם אותה". ברנע אומר בשיחות סגורות שהוא מאמין שכפי שהיה רוב לאישור ההסכם הראשון, יימצא רוב גם להסכם השני.