אלפי בני אדם משתתפים בעצרת למען החטופים והשבויים בידי חמאס הערב (שבת) בתל אביב. מעיין צים, שבתה דפנה נמצאת בעזה, תקפה על הבמה את הצלב האדום: "איך הם עדיין לא דרשו לראות אותם? איפה הם ישנים? אף נציג לא ביקר אותם מהצלב האדום".
5 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
משתתפים בעצרת לשחרור החטופים
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
"אני קוראת לעולם להתעורר, עזרו לנו להשיב את החטופים שלנו הביתה. אם יקרה להם משהו זה על אחריותכם", הוסיפה צים, שהטילה אחריות גם על מנהיגי המדינה. "מקבלי ההחלטות חייבים לדאוג להחזיר אותם".
צים סיפרה על הכאב שמלווה אותה מאז הבוקר שבו נחטפה בתה. "התעוררתי הבוקר לעוד שבת של סיוט. 239 אנשים חפים מפשע הלכו לישון במיטות שלהם, ומאז איבדנו איתם קשר. אנשים שלא עשו רע לאיש. לכולם מחנה משותף אחד – הם היו חפצי חיים ושלום. מאז 7 באוקטובר אני במלחמה להחזיר הביתה את הבנות שלי".
נשיא המדינה לשעבר ראובן ריבלין סיפר בעצרת על שיחה שערך עם נציבות הצלב האדום. "שאלתי אותם כיצד עלינו להיענות לדרישתכם לסיוע הומניטרי כאשר אתם לא כופים על החמאס לבקר קודם כל את החטופות והחטופים?". לבני המשפחות הוא הוסיף: "אני מכיר את כל מנהיגי ישראל ואת כל הרמטכ"לים ואני אומר לכם יש לנו צבא ורמטכ"ל נפלאים. ואם אנחנו מדברים על מלח הארץ רמטכ"לנו הוא אחד הסמלים למלח הזה".
אורלי גלבוע, שבת דניאלה בת ה-19 נמצאת בשבי חמאס, קראה לפעולה: "מ-7 באוקטובר אני נפגשם עם כל מי שרוצה, אבל די לאמפתיה. אני רוצה מעשים, ועכשיו. אני פונה לממשלת ישראל, ובעיקר לנשים שם – כי אין כמו אהבה של אמא, מה אתן הייתן עושות אם אלה היו הילדים שלכן? אני רוצה אותה עכשיו".
5 צפייה בגלריה
מיצג מיטות ריקות בהבימה
מיצג מיטות ריקות בהבימה
מיצג לשחרור החטופים בכיכר הבימה
(צילום:AHMAD GHARABLI / AFP)
5 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
מאחורי הקלעים של העצרת התחולל עימות קטן, לאחר שמספר בני משפחה וחברים של חטופים מחו על כך שבעצרת יש הופעות של אמנים ולא רק נאומים של בני משפחות וחברים. המארגנים ובני משפחות נוספים ביקשו מהם להפסיק.
"כל הפסטיבל הזה של שלמה ארצי והאמנים האחרים שעושים פה 'יום זיכרון' זה לא הכיוון", אמרה מיקי כץ, שחבריה מוחזקים בידי חמאס. "שידברו על זה שיש אשם באסון הזה, ואף אחד לא לוקח אחריות וישראל לא עושה מספיק להביא את הילדים הביתה. הם מרדימים אותנו עם מיצגים ואמנים במקום שכל התושבים יעמדו עם לפידים ויגידו 'היום להחזיר'".
5 צפייה בגלריה
משה אביו של ענר שפירא בכיכר פריז בירושלים
משה אביו של ענר שפירא בכיכר פריז בירושלים
משה שפירא עם תמונת בנו במיגונית
(צילום: רוני גרין שאולוב)
בירושלים התכנסו מאות בני אדם לעצרת שקטה "לחיזוק הרוח ובדרישה לתיקון ישראלי". באירוע נאם משה שפירא, שבנו ענר נרצח במסיבה ברעים. הוא הציג את תמונת בנו במיגונית, שצולמה זמן קצר לפני שנרצח בפתחה כשהגן על שאר המבלים.
"לפני חודש התהפך עולמנו הציבורי והפרטי", סיפר שפירא. "ענר, יקירנו הבכור, היה מוסרי וערכי מאז היותו קטן. לחם נגד עוולות, גזענות, הומופוביה ונלחם למען חלשים. ילד שהאמין בטוב שבאדם ובאחווה שבין האנשים".

"ביבי אשם, הדחה עכשיו"

מאות בני אדם התכנסו מול בית משפחת נתניהו בקיסריה בקריאה להתפטרותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות המלחמה. מול הבית נתלו שלטים שעליהם נכתב "ביבי אשם, הדחה עכשיו" ו"נתניהו תתפטר עתה, איך לא ידעת כלום". המוחים תלו גם תמונות של החטופים בקריאה לשחרורם מעזה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה בקיסריה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזרת החטופים
הפגנה בקיסריה מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזרת החטופים
מפגינים מול בית ראש הממשלה בקיסריה
(צילום: שרון צור)
אחד המפגינים, אהרון דוד, קרא לנתניהו להתפטר: "רבים כבר לקחו אחריות והודו בטעות המודיעינית, באי הידיעה, וביבי ממשיך לנהל את המלחמה. זה הגיוני? לא נרפה ממנו עד שיעזוב". אילנה לוי, מפגינה נוספת, אמרה: "ביבי ביבי לא ידעתי לא שמעתי. תראה אחריות אישית פעם ותעזוב אותנו כבר".
במקביל להפגנה הגיעו עשרות פעילי ימין עם מערכות הגברה והשמיעו מוזיקה. כוח גדול של המשטרה ומג"ב חוצץ בין המחנות.