יגאל כהן, אביה של התצפיתנית הדר כהן שנפלה במוצב נחל עוז ב-7 באוקטובר, סיפר היום (שלישי) ל-ynet - אחרי טקס המשפחות לציון אירועי 7 באוקטובר - כי "אנחנו מרגישים שיהיה צד שני שלא מקבל את מה שאנחנו אומרים".
ראיון המשפחות השכולות
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
הפרחת בלונים בטקס הזיכרון הלאומי בהשתתפות משפחות החטופים לזכר ה-7.10
הפרחת בלונים בטקס הזיכרון הלאומי בהשתתפות משפחות החטופים לזכר ה-7.10
הבלונים למען התצפיתניות
(צילום: טקס הזיכרון הלאומי)
לדבריו, "אתמול הבנתי שבערוץ 14, למרות שאין לי שום בעיה איתו - התראיינתי אליו - לא העביר את הטקס בשידור חי כמו שאר הערוצים. עם עשו את ההפרדה הזו. למה? הם שמו אותי 'בצד השני', הם לא רצו להראות אותי. באתי ודיברתי מתוך אחדות, אמרתי דברים שיצאו לי מהלב. דיברתי על כך שהאחראיים ייקחו אחריות, לא אמרתי דברים על ראש הממשלה או על שרים. זה לא היה פוליטי בכלל. אמרתי דברים שיצאו לי ולמשפחות השכולות מהלב. אנחנו לא פוליטיים, בסך הכל נקלענו ונפלנו לתוך השכול ואנחנו רוצים שהצדק יצא לאור. הוספתי שאנחנו חייבים להיות מאוחדים".
כהן הוסיף כי "לא אמרתי 'יקבלו את העונש' אתמול כי רציתי לשמור על איזושהי אחדות. הוספתי את האחדות גם בנאום - חשוב לי מאוד שתהיה אחדות בעם הזה. אז לא הוספתי 'שיקבלו את העונש', שהצד השני לא יבוא ויגיד 'איך הוא מדבר על זה'. אבל לפחות שיקבלו עליהם את האחריות".
בסוף נאומו של כהן אתמול הופרחו 16 בלונים כחולים לזכר התצפיתניות שנפלו, וגם חמישה בלונים צהובים למען חמש התצפיתניות שעדיין חטופות בעזה. "למענכן - דניאלה גלבוע, קרינה ארייב, נעמה לוי, לירי אלבג ואגם ברגר", אמר האב - שאת בתו שלו כבר לא יזכה לפגוש שוב. בפתח דבריו סיפר: "הדר שלי, השם ייקום דמה, נפלה, או יותר נכון, נרצחה, יחפה, בפיג'מה, במוצב נחל עוז. הדר, ביתי הצעירה, בת יחידה אחרי שלושה בנים, הקרינה אור ששטף את כל מי שהיה סביבה, תמיד דאגה לכולם ורק אחר כך לעצמה- ובסוף, הופקרה למותה".
2 צפייה בגלריה
אילנית והדר כהן
אילנית והדר כהן
"רוצים שהאחראיים ייקחו אחריות". הדר כהן ז"ל, מימין
עמרי שפרוני, תושב קיבוץ בארי ששרד את טבח 7 באוקטובר ואיבד את שני דודיו ונכדיהם, הוסיף כי "אין פה עניין פוליטי, יש פה עניין של שיח ערכי. הציפייה היא שיהיה אחראי, שייקחו אחריות על מה שקרה. זו נראית לי ציפייה ערכית וטריוויאלית שכל אזרח במדינה מכיר ומבין אותה. אני חושב גם שבטקס ניסינו להביע את הציפייה הערכית, אז הבחירה הזו הייתה לי מובנת מאליה. מי שצריך לזכור ולהזכיר זה אנחנו, המשפחות, ולא הממשלה שטרם לקחה אחריות. וזה בכלל לא משנה איזו ממשלה זו".
שפרוני ציין כי הוא משתדל לא להתייחס לכך שערוץ 14 לא שידר את טקס המשפחות. "אני מתייחס למה שכן היה, למי שכן שידר", הסביר. "הטקס הזה נצפה בכל רחבי העולם, ביותר מ-350 נקודות ברחבי הארץ שהיו עמוסות עד אפס מקום, ובנוכחות המשפחות השכולות בפארק הירקון. אם ערוץ 14 לא שידר הוא צריך לשאול את עצמו איפה הוא נמצא ביחס לדבר הזה. אנחנו את שלנו עשינו ואמרנו".
בהמשך ציין כהן כי משפחות התצפיתניות ששירתו לצד בתו פנו לבג"ץ כדי לקבל את הקולות מהקשר וצילומי אבטחה של הבנות ברגעיהן האחרונים. לדבריו, "אנחנו במאבק מתמשך ממש מהיום הראשון. יש הרבה דברים שמסתירים מאיתנו. הדם של הבנות שלנו זועק אלינו מהאדמה. אנחנו בשיח, כל משפחות התצפיתניות ביחד, ואני מרגיש שכולם רוצים את האמת. זה מה שחשוב להם - לשמוע. הבנות שלנו רוצות שהאמת תצא לאור".