קארים חאן, התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התמודד עם טענות להתנהגות בלתי הולמת והטרדה של אישה שעבדה עימו. כך דיווח אתמול (ראשון) ה"דיילי מייל".
לפי הדיווח בעיתון הבריטי, בשבועות שקדמו לבקשתו להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, חאן התמודד בעצמו עם בדיקה פנימית בבית הדין - לאחר שפקידה שם סיפרה על התנהלותו בפני אחת מהעמיתות שלה. לפי ה"דיילי מייל", אותה עובדת "הייתה כל כך נסערת עד שפרצה בבכי".
1 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
קארים חאן ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג
( צילום: AP)
העובדת עצמה לא התלוננה לפי הדיווח, אבל הבדיקה נפתחה אחרי שהעמיתה עימה שוחחה דיווחה על כך לבכירים בבית הדין. בבית הדין מסרו, כך לפי העיתון, שגורמים ב"מנגנון הפיקוח העצמאי" (IOM) במוסד - הגוף שאחראי על חקירת התנהגות בלתי הולמת במוסד - תשאלו את העובדת, וכי זו החליטה שלא להגיש תלונה רשמית נגד חאן. בעיתון נכתב כי "נרמז" שהיא סירבה לאשר או להכחיש את תיאור ההתרחשות שמסרה העמיתה שלה, שהביאה כאמור לבדיקת העניין.
"מנגנון הפיקוח העצמאי", דווח עוד, החליט שלא לפתוח בחקירה - ובמקום זאת המליץ על יישום סדרה של "צעדים" שלא פורטו, כדי "לשמור על זכויותיהם של כולם". התובע חאן הכחיש מצידו כל התנהגות בלתי הולמת, וטען כי מדובר בקמפיין השמצה מכוון נגדו. "אני יכול לאשר באופן מוחלט שאין כל אמת בטענות להתנהגות בלתי הולמת", אמר.
בתגובה ל"דיילי מייל", נשיאת אסיפת המדינות של בית הדין, פאיבי קאוקורנטה, אמרה כי היא מודעת לדיווחים בנוגע לחאן, אך ציינה כי "לאחר השיחה עם מי שתוארה כקורבן לכאורה, ה-IOM לא היה בעמדה שממנה יכול היה לפתוח בחקירה". היא הוסיפה כי "לבית המשפט יש מדיניות של אפס סובלנות כלפי התנהגות אסורה, כמו הטרדה, הכוללת הטרדה מינית, אפליה וניצול סמכות. כל דיווח על התנהגות בלתי הולמת נלקח ברצינות רבה, עם כבוד מלא להנחת החפות, בנוסף לחובה שלנו לרווחתם של עובדי בית הדין".
קארים חאן מכריז במאי על הבקשה להעמיד לדין את נתניהו וגלנט
(צילום: ICC )

ב"דיילי מייל" דווח עוד כי הגורמת שחשפה את הטענות להתנהגות בלתי הולמת מצידו של חאן עשתה כך מאחר שחשה חובה לדווח על כך למנהליה. במקביל, כך כתבו בעתיד, למרות שהעובדת שלכאורה הוטרדה סירבה להגיש תלונה רשמית בנושא, הסוגיה השנויה במחלוקת צצה שוב בשבוע שעבר, לאחר שההאשמות פורסמו בחשבון X חדש ואנונימי.
ביום שישי האחרון ה-IOM פרסם את הדו"ח השנתי שלו, שבו צוינה בדיקת ההאשמות נגד חאן - למרות שהתובע לא הוזכר בשמו במסמך. לפי הדו"ח, למנגנון הבדיקה העצמאי דווח על ההאשמות נגד חאן ב-3 במאי, שתוארו כ"התנהגות העוברת על חוקי בית הדין נגד 'הטרדה'". עוד צוין כי ה-IOM אמר לעובדת כי יוכל להפנות את החקירה בנושא לארגון חיצוני, אך "היא עדיין סירבה להגיש תלונה רשמית".
בתגובה בת 350 מילים שנמסרה ל"דיילי מייל", חאן כתב בין היתר כי "אני ובית הדין הפלילי הבינלאומי מתמודדים עם מגוון רחב של התקפות ואיומים, ובחודשים האחרונים גם אשתי וילדיי". חאן ציין כי ישתף פעולה עם ה-IOM במקרה שתיפתח נגדו חקירה, והוסיף כי "עבדתי ברחבי העולם במשך 30 שנים ומעולם לא הוגשה נגדי תלונה על-ידי אף אחד. אני מדגיש שאני עומד לצד קורבנות של הטרדה מינית והתעללות, ומעודד את כל הקורבנות להשמיע את קולם ולהתלונן על התנהגות כזו".