ביום רביעי האחרון פרסם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי החלטה על מינוי חסן מחמוד רשאד לראש המודיעין הכללי המצרי, מחליף לעבאס כאמל, שכיהן בתפקיד משנת 2018. כאמל, לפי הדיווחים במצרים, מונה ליועץ לנשיא א-סיסי ולמתאם כללי של שירותי הביטחון.
על פניו, מדובר בתפקיד שיכול היה להיתפס כקידום, אולם מהאווירה הכללית אחרי ההודעה - ומהתגובות במצרים ובעולם הערבי - ניתן היה להבין כי כאמל למעשה הוזז מהתפקיד שאותו מילא שנים רבות, כשהסיבה לכך עדיין לא ברורה.
3 צפייה בגלריה
השבעתו של חסן מחמוד רשאד, ראש המודיעין המצרי החדש
השבעתו של חסן מחמוד רשאד, ראש המודיעין המצרי החדש
ראש המודיעין המצרי החדש נשבע אמונים בפני א-סיסי
3 צפייה בגלריה
עבאס כאמל עם עבד אל-פתאח א-סיסי
עבאס כאמל עם עבד אל-פתאח א-סיסי
הוזז בעקבות התערבות זרה? כאמל וא-סיסי
(צילום: רויטרס)
עמאד א-דין חוסיין, חבר הסנאט המצרי ועורך עיתון "א-שורוק" המצרי, טען בריאיון לפני מספר ימים לערוץ הטלוויזיה האמריקני "אל-חורה", המשדר בשפה הערבית, כי החלפתו של כאמל היא החלטה טבעית וכי כלל לא מדובר באירוע מוזר. לדבריו, "מנהיגים ובכירים רבים הוחלפו בתקופה האחרונה במצרים. לא-סיסי יש שיקולים פרטיים והוא רוצה 'דם חדש'".
חבר הסנאט ציין כי "רשאד עלה בסולם הדרגות במכללה הטכנית הצבאית ויש לו ניסיון רב של 34 שנים". חוסיין הכחיש כי החלפתו של כאמל קשורה לאי-התקדמות בסוגיית ציר פילדלפי או לביקורו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן במצרים בשבוע שעבר. לפי חלק מהטענות, לכאמל לא היה ניסיון טוב עם מדינות המפרץ, וייתכן כי להתקרבות של מצרים וסעודיה יש השפעה על ההחלטה להחליפו.
חוסיין התייחס בראיון לטענות הללו, ואמר: "מעולם לא קרה ולא יקרה שמדינה זרה תתערב בפיטורים או במינויים של בכירים במצרים. כאמל לא נושא באחריות לכישלון השיחות בעזה, אלא ישראל, היא שמתעקשת לא לעצור את האש". לדבריו, התפקיד החדש שקיבל כאמל הוא דווקא תפקיד חשוב, בניגוד לחלק מהטענות.

לא רק עזה - האתגרים של מצרים

בתוך כך, ראוי לציין כי חילוף התפקידים בצמרת המודיעין התבצע בעוד מצרים מתמודדת עם אתגרים אזוריים רבים שאינם קשורים רק למלחמה בעזה. היא נמצאת שנים ארוכות במאבק שלא רואה התקדמות מול אתיופיה, המפעילה את סכר הרנסנס בנילוס הכחול, ובכך גורמת לצמצום משמעותי בכמות המים שמגיעה למצרים. למצרים גם גבול ארוך עם סודאן, שם נמשכת הלחימה בין צבא סודאן לכוחות "ההתערבות המהירה" (RSF); ולצד סוגיות אלו מצרים מתמודדת עם אתגרים פנימיים, כמו למשל משבר כלכלי קשה. את המשבר מחמיר גם האיום המתמשך של המורדים החות'ים בתימן על נתיבי השיט באזור, והירידה בהכנסות תעלת סואץ.
3 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ רונן בר
 ראש השב"כ רונן בר
הספיק להיפגש עם ראש המודיעין המצרי החדש. רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
לפי חלק מהטענות הערביות ברשת, חסן מחמוד רשאד יכול "הדם החדש" שיניע את המשא ומתן בנוגע להפסקת אש ברצועת עזה ולעסקת חטופים. נטען גם כי הוא נושא עימו סל רחב של רעיונות לניהול המשברים במצרים ובסביבתה. עוד נטען כי הוא בעל קשרים רבים במדינות משפיעות.
עם כניסתו לתפקיד המשמעותי, רשאד כבר הספיק להיפגש עם ראש השב"כ רונן בר בתחילת השבוע. מדובר בפגישה ראשונה של בכיר ישראלי עם רשאד, אך במסגרת התפקיד החדש צפויות לו עוד פגישות רבות עם גורמים ישראלים, צבאיים ואחרים, בדיוק כמו קודמו בתפקיד, שלקח חלק משמעותי בשיחות המשא ומתן, במסגרתן ניסו להגיע להסכם הפסקת אש בעזה שיכלול גם את לבנון. לפי הפרסום, הפגישה של רשאד עם בר התקיימה בניסיון לקדם עסקה ולהניע את שיחות המשא ומתן אחרי חיסולו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר.