שני צעירים פלסטינים, כבני 18, נעצרו אמש (חמישי) בחשד שתכננו לבצע פיגוע נגד יהודים בכפר אלדד שבגוש עציון. כוחות האבטחה של היישוב זיהו את השניים, ועצרו אותם לאחר שהבחינו כי הם חמושים בשלוש סכינים. לא דווח על נפגעים בתקרית, והחשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון. גורם ביטחוני אמר: "זה ממש נס, המחבלים היו יכולים לחדור ליישוב וכל האירוע הזה יכול היה להיגמר רע מאוד".
קודם לכן סוכלה חדירה של צעיר פלסטיני ליישוב אדורה בהר חברון. הצעיר זוהה באמצעי הביטחון, והרבש"ץ (רכז ביטחון שוטף צבאי) הגיע אליו ועצר אותו.
1 צפייה בגלריה
חשד פיגוע דקירה צומת גוש עציון
חשד פיגוע דקירה צומת גוש עציון
צומת גוש עציון. ארכיון
(צילום: מאיר אליפור tps)
מאז תחילת המלחמה עיבה פיקוד המרכז את הכוחות על הצירים והיישובים ביהודה ושומרון, ובחלק מהמקומות שופרו גם מרכיבי ביטחון נוספים. באחרונה נעשה גם תרגול ביישובים לתרחישים דומים של חדירות ופיגועים. כוחות ההגנה המרחבית, שמונים כ-7,000 לוחמים, עדיין נמצאים בשטח וצפויים להישאר באזור לפחות עד סוף הרמדאן. יחד עם זאת, בכמה יישובים ביהודה ושומרון עדיין לא הוסדרו כל מרכיבי הביטחון.
לפי גורם ביטחוני בכיר, "בשנתיים האחרונות ובמיוחד מתחילת המלחמה, שיפרנו באופן משמעותי את מרכיבי הביטחון ביישובים ביהודה ושומרון, וזה כולל אמצעי תצפית וגילוי, דרך גדרות ביטחון ומערכות חדשות. בנוסף לכך ביצענו עשרות תרגילי פתע בדיוק לאירועים מסוג זה. אמש סוכלו שני ניסיונות חדירה בזכות מערכות ההגנה ומרכיבי הביטחון ביישובים".
במקביל, המשטרה העלתה את הכוננות בבירה ירושלים, לקראת הגעתם של עשרות אלפי מתפללים שיפקדו את הר הבית לתפילות יום השישי הראשונות של חודש רמדאן. מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יוצבו כבר משעות הבוקר בעיר העתיקה, כאשר החשש העיקרי הוא כי עם סיום התפילות יחלו בהר הפרות סדר שיאלצו את כוחות המשטרה לפרוץ לתוכו. גם בצה"ל העלו את הכוננות, וחוששים מפיגועים ברחבי יהודה ושומרון.
בחודש שעבר מחבל ניסה לדקור לוחם צה"ל סמוך לכפר הפלסטיני חוסאן שבגוש עציון - וחוסל על ידי כוח של גדוד תבור בחטיבת החילוץ וההדרכה. מוקדם יותר באותו היום חשוד ניסה לדקור שוטרים באזור שער האריות שבעיר העתיקה, ונוטרל על ידי המשטרה.
כשלושה שבועות לפני כן פתחו שני מחבלים באש לעבר כוח צה"ל ששהה בחווה בגוש עציון. הכוח השיב באש לעבר המחבלים, חיסל אחד ופצע את השני. כלל התקריות הסתיימו ללא נפגעים לכוחותינו.