2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' וגלנט
סמוטריץ' וגלנט
סמוטריץ' וגלנט
(צילום: קובי קואנקס)
היו"ר הזמני של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ח"כ יואב גלנט, שהוא גם המיועד לתפקיד שר הביטחון הבא, מתעלם כבר שלושה שבועות מבקשה רשמית של שמונה חברי ועדה מהאופוזיציה המסתמנת לכנס דיון בהשלכות העתידיות על מערכת הביטחון בעקבות החלטת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ושותפיו להכפיף את מתאם פעולות הממשלה בשטחים ואת המנהל האזרחי לשר האוצר המיועד בצלאל סמוטריץ'.
מי שעומד מאחורי הבקשה הוא ח"כ גלעד קריב (העבודה) בשיתוף עם הרמטכ"ל לשעבר ח"כ גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) וח"כ רם בן ברק (יש עתיד). עוד חתומים על הבקשה: חברי הכנסת שרון ניר, מתן כהנא, משה טור-פז, יוראי להב-הרצנו ויסמין פרידמן.
עד כה גלנט לא הגיב לפנייה, אף על פי שבתקנון הכנסת צוין כי מרגע שחותמים על בקשה לפחות שליש מחברי הוועדה - היו"ר מחויב לכנס את הדיון. על הפנייה המדוברת חתומים שמונה מתוך 17 חברי הוועדה. גלנט התעלם מהפנייה, אך באורח פלא כשקיבל פנייה בכתב מעמותת "רגבים" לקיים דיון דחוף על מדיניות האיחוד האירופי בשטחים - הוא השיב לעמותה כעבור יום שהנחה לכנס את הוועדה לדיון בנושא.
ח"כ קריב ציין שאם גלנט היה נענה לבקשת חברי הכנסת מהאופוזיציה המסתמנת, לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי היה מקום מסודר בדיון שמתקיים בדלתיים סגורות בכנסת להביע את חששותיו לקראת מה שעומד להתרחש עם הכפפת מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי לסמוטריץ', שצפוי לשמש שר שני במשרד הביטחון.
2 צפייה בגלריה
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
גלעד קריב בריאיון לאולפן ynet
ח"כ קריב
(צילום: הדר יואביאן)
"התקנון אמנם לא קובע לוח זמנים אבל לא מותיר את זה לשיקול דעת", ציין ח"כ קריב. "התקנון קובע שאם שליש מחברי ועדה מבקשים דיון אז יש דיון. מה שקורה כאן זה התעלמות. ביקשנו לזמן גורמים בכירים כדי להבין את ההשלכות של נושא המנהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה. ביקשנו שיזמין דרגי צבא בכירים ויזמן גם את אלופי מתפ"ש בעבר.
"בוועדה המיוחדת בכנסת שדנה בבקשה של איתמר בן גביר לשנות את פקודת המשטרה התייצבו המפכ"ל וסוללה של רבי ניצבים בעבר. גלנט בלם את הדיון בנושא הזה כדי לא להביך את נתניהו וגם את עצמו כמי שתכף ייכנס למשרד הביטחון. הדיון הזה נוגע בסופו של דבר למה קורה בטריטוריה שלו. אין ספק שלדעת הרמטכ"ל יש סוגיות כבדות על השולחן - ועדת חוץ וביטחון לא אמורה לדון בהם? מערכת הביטחון מוטרדת. הרמטכ"ל מוטרד. הכנסת לא צריכה לקיים דיון סגור?"
ח"כ קריב פנה ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק, וטען כי התנהלותו של גלנט מותירה טעם רע. במכתב ציין קריב כי "בזמן שכמחצית מחברי הוועדה המתינו לשווא לתשובת היו"ר לפנייתם, השיב ח"כ גלנט (תוך יממה) לפנייתה של תנועת 'רגבים' לכנס בוועדה דיון בנושא מדיניות האיחוד האירופי, והביע נכונות לקיים בתקופה זו דיונים העומדים על סדר היום הציבורי ושיש להם השלכה ביטחונית-מדינית.
"לעניות דעתי, מצב זה שבו ח"כ גלנט מוצא לנכון להגיב במהירות לפניית ארגון אזרחי, בעודו מתעלם לחלוטין מפניית חברי ועדה רבים ומתקנון הכנסת ונהליה, אינו ראוי בלשון המעטה. אשר על כן, אבקש את חוות דעתך והתייחסותך לתקינות, ואף לחוקיות, התנהלותו של יו"ר הוועדה הזמנית".
ח"כ איזנקוט אמר: "המהלכים להעברת הסמכויות על המתפ"ש יחד עם הכפפת פלוגות מג"ב לשר לביטחון לאומי בעלי משמעויות לביטחון הלאומי, ויקשו על צה"ל במשימתו לשמור על הביטחון ביו"ש בנעלי הריבון. מהלכים אלו היו חייבים להתבצע בשיקול דעת ובזהירות, רק לאחר עבודה סדורה ורצינית אל מול גורמי המקצוע, ולא בחטף. אי אמון בין מרכיבי הקואליציה העתידית אינה סיבה מספיק טובה לעשות את זה. אני בטוח שאם הייתה מתבצעת עבודה רצינית על חוקים אלו הם לא היו יוצאים לפועל.
"המנהל האזרחי הוא הרבה יותר מאישורי בנייה ופיקוח על בנייה בלתי חוקית. יש לו תפקיד מרכזי ביכולת צה"ל לממש את משימתו המבצעית. בתקופה כה מורכבת - השילוב בין צה"ל, משטרה, שב"כ ומתפ"ש קריטי ביכולת של מערכת הביטחון לספק ביטחון לאזרחי ישראל. לוקחים הימור על ביטחון ישראל כחלק ממשחק פוליטי ולא פועלים משיקולים אסטרטגיים ביטחוניים. במצב תקין היו מקבלים ראשי מערכת הביטחון הזדמנות מסודרת להסביר את המשמעויות".
מלשכת ח"כ גלנט נמסר בתגובה: "ח"כ גלנט מנהל את פעילות ועדת חוץ וביטחון בתפקידו כיו"ר זמני של הוועדה בהתבסס על הערכת מצב מתמדת והתייעצות עם הנהלת הוועדה וכלל הגורמים הרלוונטים באשר לנושאי הדיון ומועדם. הוועדה התכנסה לדון מספר פעמים בנושאים ביטחוניים שעל הפרק. הוועדה תסיים את תפקידה בעוד ימים אחדים, יו"ר הוועדה יואב גלנט ימליץ לוועדה החדשה לדון בנושאים השונים לכשתוקם".