"כל הפלגים הפלסטינים בלבנון צריכים להיות מודעים לכך שבכל רגע, כל אחד עלול להיות מחוסל". כך אמר ל"וושינגטון פוסט" איימן שנאעה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס בלבנון. ברקע, התקיפות ההולכות וגוברות של ישראל בדרום לבנון גם נגד אנשי ארגון הטרור, שקרא לפעיליו להגביל את תנועותיהם והשימוש בטלפונים הסלולריים - שלדעתם משמשים למעקב אחריהם.
תיעוד צה"ל מחיסול חליל אל-מקדח
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
תקיפת רכב בכניסה לצידון
תקיפת רכב בכניסה לצידון
רכב שהותקף בצידון. ישראל מסמנת פעילי חמאס באזור
3 צפייה בגלריה
תיעוד לבנוני מתקיפת כלי רכב בצידון
תיעוד לבנוני מתקיפת כלי רכב בצידון
חליל אל-מקדח וזירת החיסול בצידון
בחודש שעבר הותקף בצידון פעיל חמאס נידאל חליחל. התקיפה, כך נכתב, הייתה חלק ממבצע חיסולים ישראלי מתעצם נגד מחבלים פלסטינים בלבנון - מלחמה בתוך מלחמה - שהוסתרה בחלקה על רקע חילופי האש המתגברים בין צה"ל לחיזבאללה.
שבועות לאחר מכן, תקיפת טיל בצידון חיסלה את חליל אל-מקדח, פעיל בכוח קודס של משמרות המהפכה, ואחיו של מוניר אל-מקדח, תושב לבנון שפועל עבור חיזבאללה ומשמרות המהפכה וממשיך לנסות ולקדם פיגועים. "שהידות היא אות כבוד לכל ציר ההתנגדות", אמר האח, בריאיון טלוויזיוני שעות לאחר התקיפה.
רוב הפלסטינים שנהרגו בתקיפות בלבנון, כך פורסם בכתבה הנרחבת ב"וושינגטון פוסט", הם אנשי חמאס בדרג בינוני, אנשי כספים או לוגיסטיקה. יוצא דופן היה חיסולו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי, בביירות בחודש ינואר. "הם לא בחורים 'רמי דרג', הם משתייכים להנהלת הביניים", אמר גורם ביטחוני לשעבר בלבנון, שדיבר בעילום שם, על המחוסלים. "ישראל משדרת מסר שלמלחמתה נגד חמאס אין גבולות".
צה"ל אומר שהוא מכוון לאנשים המעורבים בקידום התקפות על ישראל, בין אם בשיתוף פעולה עם חיזבאללה או באופן עצמאי - עדות ליד הארוכה של המודיעין הישראלי. גורמים רשמיים ומומחים בלבנון אמרו ל"פוסט" שהתקיפות קירבו בין חמאס לחיזבאללה. יחד עם זאת, הם גם הגבירו את הפחד בקרבת אנשי הארגון, שנמצאים בלבנון. מוחמד קרפקאן, ראש ההגנה האזרחית בצידון, אמר כי אנשיו נקראו למספר רב של פגיעות כטב"מים. אנשי חיזבאללה, כך אמר ל"פוסט", מתייצבים שם בקביעות, יחד עם אנשי צבא לבנון וכוחות ביטחון אחרים של המדינה.
ב"פוסט" נכתב בנוסף כי לעיתים קרובות, חיזבאללה מהדק את היקף האבטחה סביב אזורי הפגיעה, מגרש סקרנים ולפעמים גם את כוחות ההצלה. לאחר התקיפה שפצעה את חליחל, כך סיפר קרפקאן, הוא נלקח במהירות על ידי נציגי חיזבאללה, שנראו להוטים לשלוט בנרטיב. "הם לא רצו שאף אחד יצלם את הפצוע או את האזור", אמר.
לפי ה"פוסט", 21 מחבלים פלסטינים נהרגו מתקיפות צה"ל בלבנון, חלק קטן מתוך 400 פעילי חיזבאללה שנהרגו באותה תקופה. חילופי האש בין צה"ל לחיזבאללה, כך נכתב, סיפקו כיסוי לתקוף פעילים פלסטינים בשטח לבנון, מה שבעבר היה נחשב לפרובוקציה גדולה.
3 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים פליטים פלסטני עין אל-חילווה בדרום לבנון בצל חילופי אש בין פלגים פלסטיניים
מחנה הפליטים פליטים פלסטני עין אל-חילווה בדרום לבנון בצל חילופי אש בין פלגים פלסטיניים
מחנה הפליטים הפלסטיני עין אל-חילווה בפתאי צידון. חמאס שולט באזור
(צילום: רויטרס, Aziz Taher)
לפי גורם לבנוני, ישראל השקיעה רבות בפעולות מודיעין בלבנון בעקבות המלחמה ב-2006, כולל פיתוח תיקים מקיפים על פעילים פלסטינים במדינה.
חמאס, כך מצוין, שמר על נוכחות בלבנון מאז שנות ה-90, שמוגבלת בעיקר למחנות הפליטים הפלסטיניים במדינה. הפליטים מספקים תמיכה לוגיסטית לחבריהם בגדה המערבית ובעזה, ומבצעים מידי פעם תקיפות חוצות גבול נגד ישראל, אם כי לא בקנה המידה של חיזבאללה. מומחים סיפרו ל"פוסט" כי מאז 7 באוקטובר, הפופולריות של חמאס עלתה בקרב הקהילה הפלסטינית במדינה, שהיא בת לכ-250 אלף פליטים פלסטינים. הגדול ביותר הוא עין אל-חילווה, בפאתי צידון, שם חמאס הוא הדומיננטי ביותר, ושם התרחשו מספר חיסולים.
ככל שתקיפות צה"ל דוחפות את מנהיגי חמאס עמוק יותר למחתרת, מומחים צופים שארגון הטרור יהיה תלוי יותר בחיזבאללה לביטחון - אבל גם חזק יותר ככוח לוחם בתוך לבנון. "החיסולים ייתנו לחמאס יותר לגיטימיות", אמר ל"פוסט" מוהנד חאג' עלי, מנהל מחקר במרכז קרנגי למזרח התיכון בביירות. "יותר אהדה - פירושה שהם יוכלו לגייס יותר". בסופו של דבר, הוא אמר, "הקמפיין הזה יתהפך נגדם".
פורסם לראשונה: 22:55, 05.09.24