צה"ל נכנס כעת לישורת האחרונה לפני החגים, והמצב ביהודה ושומרון נמצא בהסלמה חמורה. בפיקוד המרכז סופרים 10 ימים של מבצע "מחנות קיץ" בלב מחנות הפליטים בצפון השומרון, שבהם חוסלו 64 מחבלים ונתפסו עשרות נשקים עד כה, ובצה"ל מדגישים כי המבצע טרם הסתיים. מוקדם יותר: צה"ל, שב"כ והמשטרה עצרו חשודים בכביש 6, אחד מהם הוא חבר בחוליית מחבלים שתכננה פיגוע מיידי.
"מפגן הכוח" של החמושים בג'נין

3 צפייה בגלריה
חטיבת ג'נין בסוכת  האבלים להרוגים שמתו במהלך המבצע הצבאי, בג'נין
חטיבת ג'נין בסוכת  האבלים להרוגים שמתו במהלך המבצע הצבאי, בג'נין
החמושים בסוכת אבלים בג'נין. "גם לאלה שהצטלמו נגיע בבוא העת"
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בתרקומיא
זירת הפיגוע בתרקומיא
זירת הפיגוע בתרקומיה
(צילום: שלו שלום)
החשש הוא כמובן מסממנים של אינתיפאדה והתקוממות של הרחוב הפלסטיני להפרות סדר המוניות וגידול משמעותי בטרור העממי בצירים וביישובים. עיקר תשומת הלב כרגע היא משלוש נקודות חשובות. ראשית, ההתראות הרבות לפיגועים חמורים, בעיקר מצפון השומרון, שם מתמקד המבצע של צה"ל כבר 10 ימים. בהקשר הזה נזכיר גם את הפיגוע שנמנע בדרך נס בתל אביב, שבו התפוצץ מטען חבלה שהפעיל מחבל משכם. החשש שמדובר היה במחבל מתאבד, דבר שמעיד על הליך גיוס והפעלה יותר מסודר של תשתית טרור.
שנית, זליגת הטרור מצפון השומרון לשאר חלקי הגדה ובעיקר לאזור חברון. ברקע מכוניות התופת שהתפוצצו לפני כשבועיים באזור גוש עציון, וכמובן הפיגוע הקשה סמוך לתרקומיה שבו נרצחו שלושה שוטרים, בשני המקרים מדובר במחבלים שיצאו מאזור חברון. גורמי ביטחון מסבירים כי בחברון ישנה תשתית חמאסית רחבה, ואם היא תתעורר המצב יסלים בצורה משמעותית.
שלישית, וברקע הפיגוע הקשה במעבר אלנבי שבו נרצחו שלושה ישראלים - כל הגבול המזרחי, שם חוששים בצה"ל מפני התעוררות וההשפעה שעלול לייצר הפיגוע בקרב צעירים ירדנים וגם בקרב פלסטינים בצפון השומרון. חמאס ואיראן עושים מאמצים כבירים להגביר את הפעילות שלהם בירדן וייתכן וירצו, על רקע ההסתה מאז הפיגוע, לגייס צעירים ירדנים. טהרן, במקביל, ממשיכה לנסות בכל דרך להחדיר לישראל וליהודה ושומרון אמל"ח איכותי תקני שעלול לערער את המציאות הביטחונית באזור באופן דרמטי. כל העיניים כעת לתקופת החגים.
עוד תופעה שמטרידה את מערכת הביטחון היא סרטוני המחבלים החמושים במחנות הפליטים. התמונות הללו, שבהן מחבלים חמושים מהלכים בצעדות ובהלוויות, מייצרת בעיקר תודעת ניצחון. גורמי ביטחון מסבירים כי המחבלים ביהודה ושומרון, כמו גם ברצועת עזה, עסוקים הרבה בייצור תודעה וזריעת פחד. עיקר הביקורת בעניין הסרטונים לצה"ל היא מדוע החמושים הללו לא מחוסלים.
תיעוד מהמבצע בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל במבצע בג'נין
פעילות כוחות צה"ל במבצע בג'נין
פעילות כוחות צה"ל במבצע בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
גורמי ביטחון מסבירים כי לא מדובר באיזו החלטה מדינית-אסטרטגית שלא לחסל מחבלים בכמות גדולה, אלא בניתוח המצב והמורכבות שלו, כלשונם. גורם צבאי בכיר אומר כי "הסרטונים הללו חמורים ואנחנו לא מקלים בהם ראש. הם מייצרים תודעה ובזה האויב עסוק. אנחנו הורגים מחבלים. הרבה מראשי הנחש בג'נין לא היו על המדרגות האלה שם, הם חוסלו. גם לאלה שהצטלמו נגיע בבוא העת".
במערכת הביטחון מסבירים כי רוב החמושים הם רעולי פנים (יש גם מקרים שבהם הם בפנים גלויות), שמפיקים סרטונים מוקפדים וערוכים היטב, שבהם הם נראים ליד ילדים או אזרחים ומייצרים לעצמם "רשת ביטחון" בשהייה בסמוך לבלתי מעורבים. הסרטונים מופצים תמיד לאחר מעשה ובאופן מאוד מדויק בכדי להשפיע על דעת הקהל. אנשי מודיעין מסבירים כי חלק מהחמושים הם אנשים ששילמו להם כסף.
בצה"ל מסבירים כי הם יגיעו לכל החמושים הללו, וכי העבודה באיו"ש היא איטית ומבוקרת בכדי לא לגרום לאזור להגיע לתסיסה. בסופו של דבר, ההחלטה לירות טיל זיק לקבוצת חמושים עוברת בהפללה מדויקת שלהם וביכולת להפריד את הטרור מאוכלוסייה ופגיעה בילדים, דבר שעלול לפגוע במטרות המלחמה של ישראל בדרום, בצפון, וכמובן ביהודה ושומרון. מנגד, השימוש בחיסולים מהאוויר ממשיך ומתגבר.