בנט לפני ההמראה לרוסיה: "הקשר - נדבך משמעותי במדיניות החוץ"
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

ראש הממשלה נפתלי בנט נחת הבוקר (שישי) בסוצ'י שברוסיה, שם ייפגש לראשונה עם הנשיא ולדימיר פוטין. הפגישה אמורה להימשך כשעתיים, ובשלב זה לא צפויה להיערך פגישה מורחבת - אבל כן יתקיימו פגישות צד בין בכירים.
לפני המראתו לסוצ'י, אמר בנט כי "הקשר בין רוסיה לישראל הוא נדבך משמעותי במדיניות החוץ של מדינת ישראל, גם בגלל המעמד המיוחד של רוסיה באזור והמעמד הבינלאומי שלה, וגם בגלל מיליון דוברי הרוסית בישראל, המהווים גשר בין שתי המדינות. באופן כללי, מדיניות החוץ והמעמד הבינלאומי של ישראל בהתחזקות משמעותית, יש אנרגיות גדולות, והכיוון טוב מאוד".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
נפתלי בנט ולדימיר פוטין
בנט ופוטין. גם סוגיית השבויים והנעדרים תעלה
(צילום: יונתן זינדל, AP)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, יצא לביקורו המדיני הראשון ברוסיה
ראש הממשלה, נפתלי בנט, יצא לביקורו המדיני הראשון ברוסיה
בנט לפני ההמראה
(צילום: לע"מ)
אל ראש הממשלה מתלווים היועץ לביטחון לאומי אייל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, הדובר מתן סידי וכן שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שישמש גם מתורגמן בין הצדדים.
לבנט היה חשוב לצרף את אלקין כדי לשדר המשכיות ביחסי ישראל-רוסיה, שכן אלקין היה מתלווה גם לפגישות של בנימין נתניהו עם פוטין. שר הבינוי והשיכון נחשב לאחד המומחים הגדולים בארץ ליחסים בין המדינות, והוא גם השתתף בדיוני ההכנה לקראת הפגישה.
מדובר בפגישת היכרות חשובה שמטרתה ליצור קשר בלתי אמצעי בין שני המנהיגים - ששוחחו כבר פעמיים - ולייצר את ה"בונד" ביניהם. בשיחה השנייה, אז התקשר בנט לפוטין כדי לאחל לו מזל טוב ליום הולדתו, השניים שקעו בשיחה על עניינים היסטוריים, וראש הממשלה עמד על תפקידה ההיסטורי של רוסיה בניצחון על גרמניה הנאצית.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ישוחחו על התיאום בין צה"ל לצבא רוסיה. פוטין
(צילום: רויטרס)
אחד הנושאים שיועלו בפגישה הוא המשך התבססות איראן בסוריה. בנט יבהיר לפוטין כי לדעת ישראל, החלשת איראן בסוריה טובה לרוסיה ויש כאן, לדעת ישראל, זהות אינטרסים רוסית-ישראלית. ראש הממשלה יבהיר כי ישראל לא תשלים עם נוכחות טהרן בדמשק, ותמשיך לשמור על חופש הפעולה שלה.
השניים צפויים לדון גם בסוגיית השבויים והנעדרים, זאת על רקע פרסומים לפיהם רוסיה מסייעת באיתור עצמותיו של המרגל הישראלי אלי כהן. כמו כן, המנהיגים ישוחחו על התיאום בין צה"ל לצבא רוסיה, זאת לאחר שהרוסים ביקשו לצמצם את זמן ההתרעה לפני תקיפות ישראליות בסוריה.
נושאים נוספים שיועלו בין בנט לפוטין: אירועים לציון 30 שנה ליחסים בין המדינות, נושאים בילטראליים והדרישה הרוסית לקבל לידיה נכסים ולקבל פטור מארנונה מחצר סרגיי.
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
ישמש מתורגמן. אלקין
(צילום: הדר יואביאן)
השניים נפגשים על רקע דיווחים פיהם ישראל הגבירה בחודשיים האחרונים את קצב תקיפות המב"ם (מערכה שבין המלחמות) נגד מטרות איראניות בסוריה. לפי דיווחים זרים, ישראל חיסלה לאחרונה ברמת הגולן הסורית את מדחת אל-סלאח, אסיר ביטחוני לשעבר אשר השתקע בסוריה, הפך לחבר פרלמנט וייעץ לבשאר אסד.
בישראל נערכים לאפשרות שהפגישה תתארך ואז בנט יצטרך להישאר בסוצ'י עד לצאת שבת. ואולם, לפי התוכניות המוקדמות, ראש הממשלה אמור לחזור לארץ עוד לפני כניסת שבת. אמש, שעות לפני המראתו של בנט לרוסיה, הודיעה לשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי השניים שוחחו. לשכת הנשיא בקייב מסרה כי הוא הודה לבנט על "תמיכתה העקבית של ישראל בריבונות אוקראינה ושלמות שטחה, בייחוד באו"ם". עוד נמסר כי השניים שוחחו על העמקת שיתוף הפעולה בין המדינות.
פורסם לראשונה: 23:08, 21.10.21