מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים האמריקני, קווין מקארתי, נכשל אמש (יום ג') בכל שלוש ההצבעות הראשונות בניסיונו להיבחר ליושב הראש החדש של הבית – כישלון היסטורי המעיד על פילוג פנימי חמור בתוך המפלגה ומעמיד בספק את יכולת הסיעה הרפובליקנית להתנהל ביעילות בשנתיים הקרובות. מעט אחרי חצות הוחלט לוותר לעת עתה על ההצבעה הרביעית: היא נדחתה להיום, ותתקיים בשעות הערב (שעון ישראל).
היו"ר שייבחר בסופו של דבר יחליף את הדמוקרטית ננסי פלוסי, שישבה בראש בית הנבחרים מאז 2019, ומפַנה את התפקיד בעקבות הניצחון הדחוק של הרפובליקנים בבחירות שנערכו אליו בנובמבר האחרון.
6 צפייה בגלריה
הצבעה על בחירת יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקארתי
הצבעה על בחירת יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקארתי
קווין מקארתי. הבטיח להמשיך בהתמודדות עד שתושג הכרעה
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
הצבעה על בחירת יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקארתי
הצבעה על בחירת יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקארתי
הראשון מאז 1923 שלא מצליח להיבחר בהצבעה הראשונה. מקארתי אמש בקונגרס
(צילום: gettyimages)
בבחירות בנובמבר, נזכיר, החזירה לידיה המפלגה הרפובליקנית את הרוב בבית הנבחרים (הבית התחתון של הקונגרס), אך עשתה זאת בפער קטן מאוד: היא גרפה 222 מושבים בלבד בעוד סקרים העריכו כי יש לה סיכוי להגיע ליותר מ-230. הדמוקרטים השיגו 212 מושבים. המושב ה-435 והאחרון עדיין לא מאויש, בעקבות מותו של מחוקק דמוקרטי, שנבחר בנובמבר בווירג'יניה ובסוף אותו חודש הלך לעולמו. מחליפו ייבחר בפברואר.
בחירת יו"ר בית הנבחרים בארה"ב היא הליך פשוט ומהיר בדרך כלל, ומאז 1923 לא קרה שהיו"ר לא נבחר בסבב ההצבעות הראשון. מקארתי, שהנהיג את הסיעה הרפובליקנית במושב הקודם של הקונגרס ומשמש כמנהיג הסיעה גם כיום, מצא עצמו בהצבעות אמש במבוכה לנוכח ההתנגדות הגדולה למינויו בקרב מחוקקים אולטרה-שמרנים במפלגה: אלה טוענים כי מקארתי מייצג את הממסד, ואינו שמרן מספיק. מקארתי קיבל את תמיכתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, אך לפי שעה גם תמיכה זו אינה עוזרת לו להיבחר.
בשתי ההצבעות הראשונות אמש זכה מקארתי ב-203 קולות, כאשר 19 רפובליקנים הצביעו למחוקקים אחרים ממפלגתם. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג'פריס, הגיע בשתי ההצבעות הללו למקום הראשון עם 212 קולות, אך מאזן הכוחות הכללי בבית הנבחרים, שבו יש כאמור רוב לרפובליקנים, מונע ממנו לנצח ואמור למנוע זאת ממנו גם בהמשך.
אמש אחרי 23:00 שעון ישראל נכשל ניסיונו של מקארתי להיבחר גם בהצבעה השלישית, ובחלוף זמן קצר נמסר כי ההצבעה הרביעית, שהייתה אמורה להתקיים הלילה, נדחתה להיום, בתקווה שהרפובליקנים יצליחו להגיע להסכמות ביניהם עד שתיערך. ההצבעות על זהות יושב הראש אמורות להימשך עד שמועמד יזכה לרוב - כלומר לתמיכתם של 218 מחוקקים לפחות. לפני ההצבעה הראשונה הדגיש מקארתי שהוא יישאר במרוץ עד שיקבל את מספר הקולות הדרוש לניצחון.
עד כמה גדול הכאוס בצד הרפובליקני ממחישה העובדה הבאה: ג'ים ג'ורדן, אחד המחוקקים השמרנים שמורדים במקארתי, קיבל שישה קולות בסיבוב הראשון, ולפני הסיבוב השני, כדי למנוע מבוכה ממפלגתו, קרא לחבריו לחדול מהמרד ולהצביע למקארתי; אלא שהמחוקק השמרן מאט גייטס קרא לשמרנים להמשיך להצביע לג'ורדן, ובסיבוב השני קיבל ג'ורדן מספק קולות גדול פי יותר משלושה - 19 קולות.
מקארתי בן ה-57 נבחר לראשונה לבית הנבחרים ב-2007, מטעם אחד ממחוזות הבחירה של קליפורניה. כבר ב-2015 הוא קיווה להיבחר ליו"ר בית הנבחרים, אבל גם אז נתקל בהתנגדות רפובליקנית, והוא נאלץ פרש מהמרוץ. להנהגת הרפובליקנים בבית נבחר שלוש שנים אחר כך.
המחוקקים האולטרה-שמרנים שמתנגדים למקארתי עדיין זוכרים לו את הביקורת שהטיח בטראמפ אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר על הקונגרס ב-6 בינואר 2021. מקארתי הצהיר אז שהאחריות למהומות הקפיטול נופלת על טראמפ, בשל ניסיונו להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות, אבל מאז הוא יישר מולו את ההדורים וקיבל את תמיכתו במרוץ לתפקיד היו"ר.
גם עם פיזור ישיבת בית הנבחרים הלילה נשמע מקארתי נחוש, ואמר כי היא מעודד מקריאתו של טראמפ לרפובליקנים לאחד את השורות ולבחור בו: "האם היום היה היום שרציתי שיהיה? לא", הודה מקארתי בפני כתבים בקפיטול אחרי סדרת פגישות בדלתיים סגורות, אבל הוסיף מיד כי טראמפ רוצה שיישאר במרוץ וביקש ממנו לשים סוף לכאוס בסיעה הרפובליקנית ולאחד אותה. "טראמפ רוצה שהרפובליקנים יהיו מאוחדים כדי שיוכלו להשיג בדיוק את אותם הדבר שאנחנו רוצים לעשות", אמר. כשנשאל אם יש סיכוי שיפרוש מהמרוץ השיב: "זה לא הולך לקרות".
יצוין כי אף שבחירות אמצע הכהונה בנובמבר היו מאכזבות למדי מבחינת הרפובליקנים, גם הרוב הקטן שלהם בבית התחתון של הקונגרס אמור לאפשר להם לסכל כל חקיקה שיקדם הנשיא ג'ו ביידן ולפגוע בקידום מדיניותו. בין השאר הם יוכלו לאיים בהשבתת הממשל כדי לחלץ ממנו פשרות שונות ואף לנהל חקירות נגד הממשל ואנשיו. לשם כך הם זקוקים לשיתוף פעולה בין המחוקקים האולטרה-שמרנים למחוקקים המתונים יותר של המפלגה.
יושב ראש בית הנבחרים הוא תפקיד בכיר ביותר במערכת הפוליטית האמריקנית, ובשיטת הממשל של ארה"ב הוא השלישי בסולם הדרגות: הוא האדם שאמור לקבל לידיו את סמכויות הנשיא אם הנשיא וסגנו (או סגניתו) אינם יכולים לבצע את תפקידם מסיבה כלשהי.
פורסם לראשונה: 23:40, 03.01.23