ממשל ביידן חושש שאיראן מתכננת מתקפה בצל חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, ועובדת יחד עם ישראל על "הגנה". כך אמר הבוקר (שני) גורם אמריקני לרשת CNN. הגורם לא פירט איזו מתקפה איראנית עלולה לצאת לפועל, או אילו צעדים נוקטת ארה"ב - אך ציין כי האמריקנים וישראל נערכים להדוף מתקפה אפשרית כזו.
תיעוד של מטוסי התדלוק בדרך לתקיפה בתימן
(צילום: דובר צה"ל )

אתמול, בצל החשש הזה בדיוק, הפנטגון עדכן כי ארצות הברית מעבה כוחות במזרח התיכון. בהודעה מטעם משרד ההגנה האמריקני נמסר כי "בימים הקרובים האמריקנים יחזקו את מערכות ההגנה האווירית במזרח התיכון".
במקביל, צה"ל פרסם הבוקר תיעוד ממטוסי התדלוק שהיו בדרך לתקיפה בתימן אתמול. בצבא שיגרו למעשה מסר לאיראן, ומסרו כי "מטוסי התדלוק של חיל האוויר פועלים במלחמה בכלל הגזרות ומאפשרים למטוסי הקרב גמישות בתקיפות ופעילות בכל מרחב אווירי, בכל מרחק".
חיסולו של מנהיג חיזבאללה נחשב למכה הקשה ביותר שהנחיתה ישראל לא רק על ארגון הטרור הלבנוני, אלא גם על הציר האיראני בכללותו. אתמול דווח ב"ניו יורק טיימס" על חילוקי דעות במשטר האייתוללות בנוגע לאופי התגובה, כשהגורמים הקיצונים יותר קוראים לתגובה מהירה על מנת "להרתיע" את ישראל, בעוד גורמים מתונים יותר, ובהם הנשיא מסעוד פזשכיאן, קוראים להימנע ממה שהם טוענים שהינו "מלכודת" מצד ישראל.
לפי הדיווח ב"טיימס", שמתבסס על ארבעה גורמים איראנים, חיסולו של נסראללה - בעל בריתו הוותיק של המנהיג העליון עלי חמינאי - התקבל בטהרן בהלם וחשש כבד בקרב המשטר. גורמים איראנים, כך דווח, אף תהו אם היעד הבא של ישראל הוא איראן, ואם חמינאי עצמו - שלפי דיווח אתמול בסוכנות רויטרס הועבר למקום מבטחים - יהיה בעצמו על הכוונת שלה.
1 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חיסולו של נסראללה התקבל בטהרן בהלם וחשש כבד. עלי חמינאי
(צילום: AFP PHOTO / HO / KHAMENEI.IR)
"זוהי מכה קשה, ואם לדבר בכנות - אין לנו שום דרך להשתקם מהאובדן הזה", אמר מוחמד עלי אטבאני, סגן נשיא איראן לשעבר, בריאיון ל"ניו יורק טיימס". "אנחנו לא נצא למלחמה, זה לא בא בחשבון. אבל איראן לא תסטה מדרך התמיכה שלה בארגונים החמושים באזור, ובניסיון להביא להפחתת המתיחות עם המערב. ניתן להשיג את הדברים הללו במקביל", הוא הוסיף.
דובר משרד החוץ של איראן התייחס הבוקר להתפתחויות בלבנון, ואמר כי טהרן "עוקבת מקרוב" אחר האירועים. לדבריו, "איראן לא תשאיר אף אחד מהמעשים הפליליים של המשטר הציוני ללא תשובה".
כבר ביום שישי, בעקבות המתקפה על מפקדת חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות, כינס חמינאי מפגש חירום של המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן. הגורמים האיראנים ששוחחו עם ה"טיימס" אמרו כי במפגש - שנערך בביתו של חמינאי - הייתה כאמור מחלוקת בנוגע לאופי התגובה.

הכאוס: מפקדי שטח ברחו לסוריה

אך למרות המחלוקות, בעולם מעריכים כי איראן לא תתערב בלחימה באופן ישיר. כך למשל, ב"בלומברג" דווח כי לפי גורמים רשמיים בארה"ב ובמזרח התיכון, לא סביר שתהיה לחימה ישירה בין הצדדים. לדבריהם, איראן תתמקד בבנייה מחדש של חיזבאללה בלבנון ובשמירה על רשת ארגוני הפרוקסי שלה בפעולה זמן רב ככל האפשר.
מחבלי ארגון טרור שחוסלו בלבנון
גורם שמעורה בפרטים בנוגע לתנועות צבאיות באזור סוריה ועיראק ומיליציות איראניות שפועלות במרחב המדינות, הוסיף בשיחה עם "בלומברג" כי בעלות הברית במדינות אלה יהפכו לצינורות מרכזיים להעברת משאבים לחיזבאללה. לדבריו, מאז מעורבותו בסוריה ב-2012 כדי להגן על משטר אסד, לצד מיליציות אחרות הנתמכות על-ידי איראן, בנה חיזבאללה בסיסים ורשת משוכללת של מנהרות באזורים בסוריה הקרובים לגבול לבנון. מאז ועד היום, כך הוסיף, מפקדי שטחרבים של חיזבאללה נמלטו לסוריה עם משפחותיהם.
וכעת, בצל ההסלמה הביטחונית, ייתכן כי איראן תנסה להעביר אלפי לוחמים לאזורי הגבול של לבנון וסוריה, אמר אותו גורם. לדבריו, בחודשיים האחרונים יצאו כמה אלפי לוחמים מעיראק לסוריה, מה שרומז כי טהרן נערכה לחיזוק ההרתעה שלה.
ובינתיים, בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט מנסים להרגיע את הרוחות, על מנת להימנע ממלחמה כוללת. ב"וושינגטון פוסט" דווח אתמול כי ארה"ב מעריכה שהפעולות ההתקפיות הנרחבות של ישראל נגד חיזבאללה בשבועיים האחרונים "כיסחו" את הארגון, וכי בעקבות הפגיעה הקשה בצמרת הפיקוד ובמערך השליטה שלו יהיה לו קשה להגיב.
לפי הדיווח, ארה"ב ייעצה לישראל להימנע מתמרון קרקעי, וטענה בין היתר שלמהלך כזה עלולות להיות תוצאות הפוכות - וכי הוא רק יקשה לערער את מעמדו של ארגון הטרור השיעי בתוך לבנון. בטווח הארוך, כך אמרו גורמים אמריקנים, הם רואים הזדמנות לאפשרות שבה תוכל הממשלה בביירות לחזק את מעמדה על חשבון כוחו הפוליטי של חיזבאללה. ברקע לכך גם המבוי הסתום במערכת הפוליטית בלבנון, שמנעה בחירת נשיא למדינה כבר שנתיים שלמות - אם כי לא ברור כיצד בדיוק ישפיע על כך חיסול נסראללה (שארגונו מנע בחירת נשיא שאינו לטעמו).