שר החוץ היפני לשעבר, פומיו קישידה, ניצח בפריימריז של המפלגה הליברל-דמוקרטית (LDP) – ויחליף את יושיהידה סוגה בתפקיד ראש הממשלה של יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם.
בתחילת החודש החליט סוגה בן ה-72 שלא להתמודד על כהונה נוספת בראשות מפלגת השלטון – והוא עוזב את תפקיד ראש הממשלה אחרי שנה אחת בלבד. השנה של סוגה כראש ממשלה הייתה סוערת: מגפת הקורונה השתוללה, ורבים מחו על ההחלטה לארח את המשחקים האולימפיים בטוקיו. לפני שסוגה הודיע על פרישתו הגיעה התמיכה בראש ממשלת יפן לשפל של מתחת ל-30%.
3 צפייה בגלריה
יפן פומיו קישידה עם ראש הממשלה היוצא יושיהידה סוגה
יפן פומיו קישידה עם ראש הממשלה היוצא יושיהידה סוגה
פומיו קישידה עם ראש הממשלה היוצא יושיהידה סוגה
(צילום: AP)
אחרי הניצחון בפריימריז, המשימה הבאה של קישידה תהיה הבחירות הכלליות שייערכו בנובמבר. בבחירות צפויה LDP, מפלגת מרכז-ימין, לשמור על הרוב שלה בפרלמנט. עם זאת היא עלולה לאבד כמה מושבים בעקבות הביקורת הגדולה על המאבק של ממשלת סוגה במגפת הקורונה.
קישידה, דור שלישי של פוליטיקאים מהירושימה ובנקאי לשעבר, נבחר למנהיג של LDP למרות שהוא נחשב לפוליטיקאי אפור. "הבחירות להנהגת LDP נגמרו", אמר קישידה בנאום הניצחון. "המשבר הלאומי שלנו ממשיך. אנחנו צריכים לעבוד קשה על התגובה לנגיף הקורונה, בנחישות גדולה".
3 צפייה בגלריה
יפן פומיו קישידה שר החוץ לשעבר יהיה ראש הממשלה
יפן פומיו קישידה שר החוץ לשעבר יהיה ראש הממשלה
"המשבר הלאומי ממשיך, חייבים לעבוד קשה על התגובה לנגיף הקורונה"
(צילום: AP)
קישידה גבר על שלושה מועמדים במירוץ לראשות המפלגה, בראשם טארו קונו - פוליטיקאי פופולרי שמכהן כשר הממונה על תוכנית החיסונים. קישידה ניצח את קונו בסיבוב השני. בסוף הסיבוב הראשון נשרו שתי מועמדות: אשת הימין סאנאי טקאיצ'י, וסייקו נודה, לשעבר השרה לשוויון מגדרי.
קישידה יתמנה רשמית לראש ממשלה ב-4 באוקטובר, בהצבעה בפרלמנט. הוא יקים ממשלה חדשה, אך כבר באמצע אוקטובר הפרלמנט צפוי להתפזר. הבחירות הכלליות האחרונות ביפן נערכו ב-2017, וקישידה אמור להכריז על מועד הבחירות בהקדם. הן יתקיימו ב-7 או ב-14 בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
יפן פומיו קישידה שר החוץ לשעבר יהיה ראש הממשלה
יפן פומיו קישידה שר החוץ לשעבר יהיה ראש הממשלה
קישידה מודה לחברי המפלגה
(צילום: EPA)
ראש הממשלה החדש התחייב להעניק תמריצים וסיוע כלכלי לנפגעי הקורונה, והצהיר שהוא מאמין ב"פוליטיקה של נדיבות". אחרי ניצחונו אמר קישידה: "הכישרון שלי הוא להקשיב לעם". קישידה מזמין את הבוחרים להגיש לו פתקים באמצעות "קופסת הצעות" שמוצבת באירועים פומביים. לעצרות שלו הוא מגיע עם מחברת, ורושם רעיונות של אזרחים שרוצים להשמיע את דעתם.
קישידה בן ה-64 נחשב לשמרן מהמועמד שאותו ניצח בפריימריז, טארו קונו, בנושאים רגישים כמו נישואים חד-מיניים ורצונן של נשים נשואות לשמור על שם משפחתן. הפרשנים הפוליטיים אומרים שבהנהגת המפלגה העדיפו "ללכת על בטוח". ראשי המפלגה מאמינים שקישידה המתון, שחולק עם סוגה את אותה תפישת עולם, לא יסכן את המפלגה בבחירות הכלליות בנובמבר. אחרי ניצחונו קרא קישידה לחברי המפלגה שלו "להראות לציבור ש-LDP נולדה מחדש, ולבקש את תמיכתם".