התיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
(צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה פרסמה הערב (יום שני) תיעוד ראשון ודרמטי במיוחד מתוך "מבצע ארנון", שבו חולצו החטופים נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר ג'אן (21), שלומי זיו (40) ואנדריי קוזלוב (27). בסרטון ניתן לראות את כוח הימ"מ והיחידה המבצעית של שב"כ פורץ לחדר שבו הוחזקו אנדריי, שלומי ואלמוג - שנבהלו נוכח חילופי האש העזים שהתנהלו באותו הרגע. צפובסרטון שבראש הכתבה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
אנדריי, אלמוג ושלומי ברגע כניסת כוחות הימ"מ
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
תיעוד הנדיר ממצלמות הקסדה: לוחמי הימ״מ ולוחמי היחידה המבצעית של השב"כ מחלצים את החטופים תוך אש כבדה וחיסול מחבלים מעזה
(צילום: דוברות המשטרה)
בסרטון - שכמותו ישראל מעולם לא פרסמה בעבר - ניתן לראות כי תחילה אמרו הלוחמים שנכנסו לחדר: "עברית, עברית, איפה כולם?". אלמוג ואנדריי נראים מחובקים זה עם זה ואף מרימים ידיים, ככל הנראה נוכח הבהלה הגדולה שאחזה בהם עם תחילת חילופי האש. הלוחמים דרשו מכל אחד מהשלושה להגיד את שמו, וכשווידאו שאכן מדובר בהם אמרו: "שלושה שו"נים בידינו".
מיד לאחר מכן נשמע פיצוץ עז, שגם נראה במצלמת הקסדה של אחד הלוחמים - ואנשי הימ"מ מיד מרגיעים: "הכול בסדר, באנו לחלץ אתכם, תהיו רגועים". אחד הלוחמים אף השיק אגרופים עם אלמוג, לפני שהשלושה יצאו תחת אש כבדה מאוד, כפי שניתן לשמוע בתיעוד - אל החופש.
בהמשך, שלא נראה בסרטון, ידוע כי המשאית שחילצה את החטופים נתקעה - וכוחות צה"ל שחיפו על הכוחות המיוחדים נכנסו לחלצם. בסופו של דבר הסתיים המבצע מצד אחד בהצלחה - עם חילוץ של ארבעת החטופים (כולל נועה שהייתה במבנה סמוך) - אך גם במותו של רב-פקד ארנון זמורה, שעל שמו נקרא המבצע.
מפקד מג"ב בביקור ביחידת הימ"מ משבח את הלוחמים על מבצע החילוץ
(צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך, מפקד משמר הגבול ניצב בריק יצחק ביקר ביחידת הימ״מ ושיבח את פעילות מפקד היחידה והלוחמים במסגרת מבצע חילוץ החטופים. "במהלך הקרבות ב-7 באוקטובר, כשהיית שם עם כל היחידה שלך, ביצעתם שם פעילות מטורפת והצלתם אלפי אזרחים", אמר מפקד מג"ב למפקד ימ"מ. "איבדנו לא מעט לוחמים בפעילות שם, ומאז כבר ביצעתם שתי פעילויות, כשבפעילות הראשונה היינו בטוחים שהגעתם לשיא שבשיאים. יחד עם זאת, את הפעילות האחרונה ביצעתם מושלם. הצלה של ארבעה חטופים, וכבר נאמר שהמציל נפש אחת בישראל מציל עולם ומלואו - ואתם הצלתם ארבעה".
עוד הוא אמר: "המקצועיות, הרצינות, הערכיות שיש לכם בפעילות - אני פשוט מאוד גאה בכם. אני כל כך נרגש כל פעם מחדש לראות את הפעילויות שלכם, פעילויות מדויקות. אין במדינת ישראל שום גוף שצריך פעילות מקצועית, נקודתית וכירורגית שלא מבקש את הימ"מ לטובת העניין הזה. ביום שבת איבדנו את הלוחם ה-11, אני אומר את זה כמי שמפקד על 11 אלף לוחמים בסדיר ובקבע ועוד 3,000 אנשי מילואים ועוד 12 אלף מתנדבים. איבדנו 23 לוחמים במהלך חרבות ברזל, ואתם כיחידה קטנה איבדתם 50% מהלוחמים. זה רק מראה על הערכיות שלכם ועל הרצון שלכם להגן על מדינת ישראל ועל אזרחי מדינת ישראל. אני גאה בכם, אני כל כך אוהב אתכם , מעריך ומעריץ אתכם. אני מצדיע לכם על כל מה שאתם עושים".
קודם לכן צה"ל חשף תיעוד נוסף מהמבצע, מתוך המסוק שממנו המריאו קוזלוב, זיו וג'אן מרצועת עזה לבית החולים תל השומר. בתיעוד משוחחים אנשי הצוות עם השלושה, וגם מזכירים במרומז את ארנון ("נוריד את אחד הלוחמים לפנינו, ואז תגיעו לתל השומר"). צפו:
(צילום: דובר צה"ל)

המבצע לחילוץ ארבעת החטופים אושר ביום חמישי בערב אחרי תכנון קפדני, תרגולות ומודלים - ומעקב מודיעיני מתקדם שנמשך במשך שבועות ארוכים. האישור נעשה בדיון מסווג, תחת מידור כבד והמתנה לרגע הנכון. כמה ימים לפני שלוחמי הימ"מ ולוחמי היחידה המבצעית של שב"כ חילצו את הארבעה, אוגדה 98 שהובילה את המבצע בלב נוסייראת נכנסה עם כוחותיה ללחימה במרכז הרצועה - וחיסלה מחבלים רבים בסביבת החטופים.
צה"ל חילץ את הכוחות המיוחדים ואת החטופים תחת אש בלב נוסייראת, בזמן שכוחות האוויר המיוחדים של חיל האוויר - לצד לוחמי שלדג - הכווינו עם לוחמי הימ"מ את התקיפות האוויריות והפעלת האש. לוחמי 669 ושלדג גם נלחמו על חייו של פקד ארנון זמורה, שנהרג בסופו של דבר. תחת צוות הקרב של הצנחנים פעלו לחילוץ לוחמי סיירת צנחנים, יחידת הניוד (5515), שייטת 13, סיירת גבעתי וגדוד שריון (532).
קצת יותר מיממה וחצי לאחר שאושר המבצע ביום חמישי, בשבת ב-10:00 בבוקר שני צוותי חוד מרכזיים זינקו מכמה כיוונים, כשהם מסוערבים, לעבר מחנה הפליטים נוסייראת הסמוך לחוף. הכוחות נעו לאור יום בצורה חשאית לשני הבניינים שבהם הוחזקו החטופים, כשביניהם אלפי פלסטינים ומאות מחבלים מגדוד חמאס המקומי - שלא הבחינו בהם. תצפיות קרקעיות מיוחדות ואמצעי מעקב טכנולוגיים מכלי טיס של חיל האוויר זיהו שהשטח נקי ואין תנועה חשודה בשני הבניינים, בני שלוש-ארבע קומות, שבאחד מהם הוחזקה נועה ארגמני ובשני שלושת החטופים האחרים, כשאיתם משפחות עזתיות ושומרים חמושים.
4 צפייה בגלריה
החטופים שחולצו ב"מבצע ארנון"
החטופים שחולצו ב"מבצע ארנון"
החטופים שחולצו ב"מבצע ארנון"
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פקד ארנון זמורה, והקרב ביד מרדכי ב-7 באוקטובר
פקד ארנון זמורה, והקרב ביד מרדכי ב-7 באוקטובר
פקד ארנון זמורה, והקרב ביד מרדכי ב-7 באוקטובר
(צילום: יד מרדכי, דוברות המשטרה)
המידע ותיעוד חי של הסמטאות באורך מאות מטרים, שהפרידו בין שני היעדים, הועברו למסכים בשני החפ"קים שפיקדו מהם על הפעולה: של השב"כ במרכז הארץ, בנוכחות ראש השירות רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי, ושל פיקוד הדרום בבאר שבע, שם שהו האלוף פינקלמן ותא"ל גולדפוס, שממנו ניהלו את כוחות המעטפת והחילוץ. ב-11:00 שני הצוותים שעל הקרקע קיבלו את פקודת ה"פעל", שאושרה אישית בזמן אמת על ידי ראש השב"כ והרמטכ"ל.
הם הסתערו על המבנים באופן סימולטני ובתיאום מלא, באותה שנייה, כדי למנוע מהמחבלים ביעד השני לגלות זאת - מה שהיה מסכן את החטופים. בזמן שחיסול המחבלים ששמרו על ארגמני וחילוצה עברו באופן חלק יחסית, הפעולה בבניין השני הייתה מסובכת בהרבה - והצוות של פקד זמורה דיווח כי הוא נפגע בחילופי האש. ב-11:15 הגיעה ההכרזה "היהלומים בידינו", אך בחסות העיכוב הצטברו עשרות מחבלים מסביב לבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים, ועוד מאות חמושים התקרבו מכל עבר עם מטולי RPG, מקלעי PK ורובי קלצ'ניקוב. הם רצו דרך הסמטאות הצפופות והשוק הסמוך, הגדוש באלפי עזתים.
הכוחות ניסו להימלט ברכב החילוץ, אך הוא נפגע מאש כבדה והתחיל לקרטע. האלוף פינקלמן הפעיל בעקבות זאת את תוכנית החילוץ שהוכנה מראש, אז כלי טיס החלו בשיגור עשרות חימושים לעבר המחבלים לטובת בידוד הזירה. מאות לוחמים מחטיבות 7, הצנחנים, גבעתי וכפיר שהוצבו כתגבורת הוקפצו רגלית וגם בטנקים ובנמ"רים לתוך מחנה הפליטים, וספינות חיל הים חיפו ממערב.
כוחות התגבורת וחיל האוויר הצליחו לבודד את זירת הקרב העיקרית, וכך לספק נתיב מילוט בטוח לכוח העיקרי עם שלושת החטופים. פיקוד דרום אישר באופן חריג למסוקי היסעור של חיל האוויר לנחות לחילוץ בעומק רצועת עזה, בחיפוי באש של מטוסי קרב. האש מהאוויר פגעה במחבלים, עשרות מטרים מהחיילים - ו"היהלומים" המריאו. ארבעת החטופים ששוחררו חולצו כולם כשהם במצב טוב.