שיחה ראשונה בין עורכי דינו של ראש הממשלה לבין היועצת המשפטית לממשלה בנוגע לאפשרות של גישור פלילי בעניינו: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נפגשה בתחילת השבוע עם סנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה לבדוק היתכנות לעריכת גישור פלילי בתיקיו. גורמים המעורבים במשפט נתניהו העריכו כי קיים סיכוי נמוך שבסופו של דבר אכן יתקיים גישור פלילי.
הפגישה התקיימה בעקבות הצעת בית המשפט לבחון אפשרות לגישור. עד השבוע לא פנה נתניהו ליוע"משית או להרכב בית המשפט המחוזי במטרה לקיים גישור פלילי, בניגוד לבעלי בזק בעבר שאול אלוביץ', הנאשם בשוחד בתיק 4000, שפנה באמצעות פרקליטו ז'ק חן.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
פרקליטי ראש הממשלה לא התנגדו. נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
לפני פסח נערכו דיונים בדלתיים סגורות שנועדו לקבוע את סדר העדים במשפט. באחד הדיונים הציע חן אפשרות של גישור. השופט עודד שחם, אחד השופטים בהרכב לתיקי האלפים, הציע לצדדים לבדוק את האפשרות של גישור. פרקליטי נתניהו לא התנגדו. כדי להסכים לגישור נדרשה הסכמת היועצת המשפטית לממשלה בשם התביעה, והיא טרם מסרה את עמדתה.
בשיחות הבירור לבחינת אפשרות לגישור הביעו רוב הדוברים עמדה לפיה אם נתניהו או אלוביץ' מעוניינים בגישור, יש לבחון אפשרות של מגעים לעסקת טיעון ולא לגישור פלילי בחסות בית המשפט. בכל מקרה, לאחר שיחת הגישוש עם הפרקליטים צפויה בהרב-מיארה להודיע בקרוב מה עמדתה בנושא.
בסביבת נתניהו אמרו כי "בית המשפט הוא זה שהמליץ לפרקליטות להגיע לגישור לאור ההתפתחויות במשפט. פרקליטי ראש הממשלה אמרו שאין להם התנגדות לכך ועמדתם לא השתנתה".
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
תודיע בקרוב מה עמדתה בנושא. בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
שלב ההוכחות במשפט נתניהו החל באפריל 2021 ומאז נערכו דיונים רבים, בהם העידו רק חלק קטן מהעדים. אפשרות לעסקה הועלתה גם בעבר. בינואר אשתקד נפגש נתניהו עם פרקליטיו בביתו של הסנגור בעז בן צור ברמת גן להתייעצויות קדחתניות על הסדר טיעון. מקורביו של נתניהו אמרו אז כי היו פערים במשא ומתן עם היועמ"ש דאז מנדלבליט - אך הם הביעו אופטימיות לגשר עליהם.
הליך גישור משפטי - נעשה על ידי מגשר, שבמקרה הזה יהיה שופט, אך לא על ידי מי מהרכב השופטים המנהלים את המשפט עצמו. הליך זה חסוי ובדלתיים סגורות ובו הצדדים הנאשמים והפרקליטות (או הצדדים בסכסוך אזרחי) מנסים להגיע להסכמות סופיות בדרך לחתימה על הסדר טיעון בסיועו של השופט. אך לשופט אין את הסמכות להביא לסיום ההליך. הצדדים טוענים בפני המגשר, מציגים לו את עיקרי המחלוקת והוא מנסה להביא אותם להסכמות.
במקרה של משפט נתניהו, היתרון הוא שהליך זה יתבצע הרחק מהעין התקשורתית - כי כל מילה במשפט זוכה לתהודה חיצונית גדולה. כך או אחרת ההסכמות אם יושגו יובאו בפני ההרכב העיקרי שצריך לאשר אותן. הגישור עצמו והדברים שנאמרים בו לא נעשה בהם, הוא לא יכול לשמש כראיה במשפט העיקרי כך שאם הצדדים לא יגיעו להסכמות בו יימשך המשפט בדיוק מהיכן שהופסק ואף צד לא יושפע ממה שנאמר בדלתיים הסגורות.
מורן אזולאי ואיתמר אייכנר השתתפו בהכנת הכתבה