בתום חקירה שהחלה באוקטובר 2018, הוגשו לבית המשפט המחוזי בנצרת כתבי אישום נגד שישה תושבי הצפון בגין עבירות שוחד והלבנת הון במהלך פעילות ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הנאשמים הם פטריסיה פרץ (60) מנוף הגליל שהייתה ראש צוות חליפין והפקעות במחוז צפון של רמ"י, בעלה יהודה פרץ (69), חסן גדיר (49) שהיה מרכז הסדר קרקעות במחוז צפון של רמ"י, עו"ד איימן אבו רייא (47) מחיפה, כמיל נחלה (49) משפרעם, ואדם נוסף ששמו נאסר לפרסום.
עו"ד אבו רייא עלה לכותרות בתחילת השנה שעברה, עם הצטרפותו לרשימת תל"ם של השר לשעבר משה (בוגי) יעלון והתמודדותו על מקום ברשימה לכנסת. לאחר שיעלון גילה כי אבו רייא חשוד בפלילים, הוא החליט לבטל את מועמדותו ברשימה לכנסת.
1 צפייה בגלריה
עו"ד איימן אבו ריא
עו"ד איימן אבו ריא
הנאשם עו"ד אבו רייא
לפי כתב האישום, פטריסיה פרץ קיבלה שוחד במאות אלפי שקלים מעו"ד אבו רייא תמורת שיתוף פעולה בעסקאות שבהן היה מעורב מול הרשות. בין היתר, נטען, אבו רייא העסיק את בעלה של פרץ והעביר לו משכורת בסך כולל של 42 אלף שקל. בנוסף, אבו רייא העביר לחשבון הבנק המשותף של בני הזוג פרץ סכום של כ-150 אלף שקל. מאחר שהכספים הועברו מחשבון בנק שלישי ואף הוסוו כמשכורת או שכר טרחה, מואשמים אבו רייא ויהודה פרץ גם בעבירות של הלבנת הון.
עוד צוין בכתב האישום כי אבו רייא קישר בין בני הזוג פרץ לבעל חנות לציוד אלקטרוני בחיפה. שם קיבלו השניים, ללא תמורה, שלושה מכשירי טלפון ניידים ומחשב נייד.
בסעיף נגד חסן גדיר נטען כי הוא קיבל שוחד בשיעור של 100 אלף שקל לאחר שסייע בעסקת מקרקעין בשפרעם עבור הנאשם נחלה. מדובר בקבלת אישורים מרמ"י בנוגע לשטח פרטי של נחלה וכן מעורבות בעסקה שנוגעת לקרקע שבה ביקש נחלה לרכוש זכויות.
בנוסף מואשם גדיר כי בשל קשרים חברתיים עם עו"ד אבו רייא, הוא מסר לו מידע פנימי מתוך הרשות. גדיר היה גם בקשר עם הנאשם ששמו נאסר לפרסום בנוגע לעסקת חליפין בקרקעות ואמור היה לקבל סכום של 50 אלף שקל. גדיר מואשם בעבירות שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים.
בשל עבירות הלבנת ההון, מבקשת הפרקליטות מבית המשפט לאפשר חילוט של רכוש שנתפס אצל הנאשמים. את החקירה ניהלה היחידה לחקירות כלכליות במשטרה ואת כתב האישום הגיש עו"ד מוסא עבאס מהמחלקה הפלילית בפרקליטות מחוז צפון.

הנאשמים מכחישים

סנגוריו של עו"ד אבו רייא, עורכי הדין אורי קורב וסיון רוסו, מסרו בתגובה: "מרשנו הוא עורך דין מוכר ומוערך ביותר, העוסק כל חייו בתרומה לציבור. מעולם לא נפל רבב במעשיו. לשמחתנו, טענותינו בשימוע התקבלו וחלק משמעותי מכתב האישום הוסר. יחד עם זאת, הפרקליטות לא השכילה להבין כי כל פעולותיו של איימן הן לגיטימיות לחלוטין.
"איימן פעל באופן גלוי לכול, והעסיק אדם במשרדו תוך שהוא מדווח על כך לרשויות בזמן אמת. הגדרת מעשה זה בדיעבד כעבירה פלילית היא ליקוי מאורות ממש. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שבית המשפט ייחשף לראיות, תיקבע חפותו המלאה".
עו"ד דוד יפתחעו"ד דוד יפתחצילום: יובל חן
עו"ד אלבר מני, שמייצג את פטריסיה פרץ, אמר כי היא כופרת ומכחישה את המיוחס לה. לדבריו, "מדובר בעובדת נאמנה שהתנהלה כדת וכדין לאורך כל הדרך ולא דבק פגם בהתנהלותה. חלק נכבד מחומר החקירה כבר ברשותנו, ונעמוד על כך שנקבל את כל חומרי החקירה, ונוכל לבחון אותם לעומק. יחד עם זאת, כבר בשלב זה אנחנו בביטחון ותקווה שכל האישומים המיוחסים לה יופרכו במהלך הדיונים בבית המשפט". דברים דומים אמר עו"ד מני בשמו של הנאשם ששמו נאסר לפרסום.
סנגוריו של גדיר, עורכי הדין דוד יפתח ואיתן פינקלשטיין, מסרו בתגובה: "צר לנו שהפרקליטות החליטה לבסוף להגיש את כתב האישום כפי שהוגש, על אף כל הטענות כבדות המשקל שהצגנו בשימוע. אנו מאמינים שגדיר לא עבר את העבירות המיוחסות לו ונוכיח זאת בבית המשפט".