דן חלוץ ל-ynet: "נחפש את שביל הזהב המאחד, חייבים להיאבק ולנצח"
(רועי עידן)

36 אלופים לשעבר בצה"ל תקפו את תופעת הסרבנות לשירות במילואים על רקע המהפכה המשפטית, במכתב עצומה שפרסמו היום (חמישי). החותמים ביקשו ממשרתי המילאים להשאיר את הצבא מעל למחלוקת הפוליטית "כחלק מהיות צה"ל צבא העם, ולנוכח האתגרים הביטחוניים הניצבים בפני מדינת ישראל", לטענתם.
על המכתב חתומים, בין השאר, הרמטכ"לים לשעבר גבי אשכנזי ושאול מופז, מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום, והאלופים גרשון הכהן, יעקב עמידרור, מתן וילנאי, עוזי דיין, גדי שמני ונציב קבילות החיילים לשעבר יצחק בריק.
6 צפייה בגלריה
אילוס חיילים מילואים מילואימניקים
אילוס חיילים מילואים מילואימניקים
חיילי מילואים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"הטלטלות אותן חווה החברה הישראלית בשבועות האחרונים הן מדאיגות, והתרחבות המחאה אל תוך יחידות צה"ל בסדיר ובמילואים מדאיגה, לנוכח האיומים והאתגרים הביטחוניים איתם מתמודדת מדינת ישראל. צה"ל הוא צבא העם וערכיו מייצגים את המכנה המשותף הרחב בחברה", נכתב, "יחידות המילואים המורכבות מכל קשת החברה הישראלית מהוות חלק בלתי נפרד מיכולתו של צה"ל להמשיך להילחם, להגן על מדינת ישראל ולהבטיח את המשך קיומה".
6 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מפגינים נגד המהפכה המשפטית, הבוקר
(צילום: דנה קופל)
"מקור כוחו של צבא המילואים נשען על רוח ההתנדבות של חיילי המילואים בעתות שגרה ובחירום, ביבשה באוויר ובים, תוך שמירה על לכידות יחידתית, רעות וערבות הדדית, המבוססים על אמון והערכה מהחברה הישראלית ומנהיגיה", הדגישו החותמים על המכתב. "אנו, מפקדים המגיעים מכל הקשת החברתית, אשר שרתנו שנים רבות בצה"ל ופיקדנו על יחידות סדירות ומילואים דורשים להימנע מכל שיח או פעולות של סרבנות וקוראים לחיילי המילואים כולם, להמשיך להתנדב לשירות מילואים להגנת מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, ובכך לחזק ולשמר את מעמדו של צה"ל כמוקד הסכמה לאומי מעל לכל מחלוקת פוליטית וכמגן הבלעדי של מדינת ישראל ואזרחיה", הוסיפו.
בסיום, המוחים ביקשו לגנות את מה שהם מכנים כ"השתלחות באנשי המילואים", וקראו "לכבד את תחושות המתלבטים ולאפשר שיח ערני ומכבד בקרב הלוחמים והמפקדים ביחידות, מתוך כבוד הדדי, הקשבה והערכה, ותוך שמירה על חוסנו, כישרותו ושלמותו של צה"ל".
6 צפייה בגלריה
"דעו לבחור את הצד הנכון". חלוץ
"דעו לבחור את הצד הנכון". חלוץ
"דעו לבחור את הצד הנכון". חלוץ
(צילום: מוטי קמחי)
בתוך כך, הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ דווקא חיזק את המילואמניקים שהתריעו על תמיכתם בסרבנות. חלוץ נכח בהפגנה בבאר שבע והזהיר בנאומו מסכנות המהפכה המשפטית: "עלינו לאחות את הקרעים והשברים, לפני שנמצא עצמנו משני צדי המתרס של מדינת יהודה וישראל, שתי מדינות שלא משדרות על אותו גל. נעשה הכל להבטיח שהמדינה תישאר דמוקרטית". לדבריו, "נחפש את שביל הזהב המאחד. אנחנו רוצים שוויון לכולם. לגברים, לנשים, לימין ולשמאל, לכל המגדרים בלי הבדל דת וגזע".
הוא פנה למילואימניקים ואמר: "אל תשרתו דיקטטורים. אם חס וחלילה תגיע התנגשות בין ממשלה לבית המשפט העליון, תדעו לבחור את הצד הנכון. תיכנסו לספרי ההיסטוריה כמגני הדמוקרטיה ולא כמגני הרודנים". "אתם התקווה של מדינת ישראל. אנחנו חייבים להיאבק ולנצח, לא על אויב אלא על בשר מבשרנו כשאנחנו רוצים להיות יחד. אם לא נהיה יחד, לא נהיה בכלל", הוסיף.
קצינים ולוחמים במילואים מיחידת יהל"ם (יחידה הנדסית למשימות מיוחדות), 669, שלדג, מערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין, יחידת 8200, מערך הבקרה והשליטה בחיל האוויר, טייסת 69 בחיל האוויר, ומשרתים במילואים מיחידות נוספות הודיעו בשבוע האחרון במכתבים שפורסמו כי יתקשו להמשיך לשרת אם המהפכה המשפטית תמומש.
6 צפייה בגלריה
שלמה קרעי וגלית דיסטל
שלמה קרעי וגלית דיסטל
"לא ציונים" ו"סרבנים מחוצפים". דיסטל אטבריאן וקרעי
(צילום: הדר יואביאן, מארק ניימן,לע"מ)
שר התקשורת שלמה קרעי, שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד) והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) התבטאו בחריפות נגד התופעה. בן גביר אמר על הטייסים כי "מי שתומך בסרבנות לא צריך לטוס, לא צריך להיות בצה"ל". בציוץ בטוויטר כינתה שרת ההסברה את הטייסים הסרבנים "טייסים על תנאי". "הם לא פטריוטים. לא מלח הארץ. לא ציונים. לא מטובי בחורנו. לא אנשים נפלאים. לא עמישראל", כתבה. קרעי, מצדו, אמר כי הטייסים "סרבנים מחוצפים", והוסיף: "עם ישראל יסתדר בלעדיכם, לכו לעזאזל".
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתח ביקורת על אמירות אלה. "הסרבנות היא תופעה מסוכנת וצריך להתנגד לה בכל תוקף. אבל גם כשעושים זאת, וגם בלהט הרוחות, צריך לעשות זאת בגבולות השיח הענייני. המשימה של כולנו היא לנסות להרגיע את הרוחות ולא להלהיט אותן, וזה חל על כולם בלי יוצא מן הכלל", אמר נתניהו בשיחה עם שרים בליכוד.
6 צפייה בגלריה
 "סרבנות היא קו אדום". הלוי וגלנט
 "סרבנות היא קו אדום". הלוי וגלנט
"סרבנות היא קו אדום". הלוי וגלנט
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי התייחסו אף הם לתופעה. "אני מתכוון להגן על כל אנשי המילואים, גם על מי שחושב הפוך ממני", אמר גלנט בפגישה עם מפקדים ולוחמים במילואים, שבה השתתף גם הלוי. "למי שמשתלח בחיילי צה"ל, מימין ומשמאל, אין מקום במערכת הציבורית", הצהיר, "אני מוקיר, מעריך ומגבה את חיילי המילואים. ללא קשר לעמדתם הפוליטית".
הרמטכ"ל גיבה אף הוא את המילואימניקים ואמר בשיח עימם: "דעו שכולנו מעריכים מאוד את משרתי המילואים. צה"ל לא יכול לפעול ללא משרתי המילואים ויש מסגרות שלמות שמבוססות על מערך המילואים". עם זאת, הלוי הדגיש כי "סרבנות היא קו אדום. אנחנו לא יכולים לקבל סרבנות וגם לא דימוי של סרבנות. צה"ל היא המערכת החירומית של מדינת ישראל, כולנו יודעים כיצד מתייחסים למערכת חירום. לא נכון למתוח את זה ולהחליש, לא כל מה שייחלש היום נדע לחזק בעת הצורך".