המתיחות הביטחונית באזור הצפון, שהתגברה אחרי חיסולו המהדהד של בכיר חיזבאללה פואד שוכר בתקיפה של חיל האוויר ברובע הדאחייה בביירות, מובילה לבנונים רבים שמתגוררים בבירה ובאזור מעוז ארגון הטרור השיעי לעקור ליישובים מרוחקים. "הכבישים והגשרים עלולים להיות מותקפים כמו במלחמה ב-2006, אנחנו לא צריכים מתח", אמרה רינא (51) שמתגוררת סמוך לדאחייה בכתבה שהתפרסמה הבוקר (שני) ב"א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון.
4 צפייה בגלריה
לבנון, בקיע
לבנון, בקיע
אזור הר הלבנון שאליו עוקרים מביירות
4 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק חרירי
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק חרירי
מגיעים לנמל התעופה בביירות
(צילום: REUTERS/Yara Abi Nader)
4 צפייה בגלריה
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק חרירי
ביירות לבנון נמל תעופה רפיק חרירי
נמל התעופה, היום
(צילום: REUTERS/Yara Abi Nader)
בעיתון הסעודי דווח כי חיסול יד ימינו של חסן נסראללה בשבוע שעבר גרם לתושבים מביירות לעקור לבתים ריקים ליד עיירת הקיט בחמדון בהר הלבנון, שמשמשים את בעליהם בעיקר בסופי שבוע. לפי הדיווח מהאזור, מדובר בעקירה זמנית שמייצגת חלק מהצעדים של תושבי הבירה ובעיקר רובע הדאחייה לקראת הסלמה אפשרית.
חלק מהתושבים עוברים לבתים ששכרו בעבר לתקופת חופשת הקיץ, ואחרים מחפשים דירות מרוהטות ובתי מלון כדי להשתכן בהם עד יעבור זעם. נור (26) סיפרה כי החלה לחפש למשפחתה דירה מרוהטת באזור הר הלבנון יום לאחר החיסול של שוכר בדאחייה. "יש הרבה דירות שמוצעות להשכרה, אבל הדרישות דמיוניות. מחירי השכירות עלו פי שלושה, מדובר ב-1,200 דולר לחודש".
4 צפייה בגלריה
לבנון, בקיע
לבנון, בקיע
כפר בקיע בלבנון. "יש הרבה דירות שמוצעות להשכרה"
מטוסי קרב תקפו מחסן אמצעי לחימה ומספר תשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב כפר כילא שבדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל )

ב"א-שרק אל אווסט" צוין כי המחירים עלו בגלל הביקוש, אך המשבר הכלכלי החונק מקשה על התושבים לעמוד בדרישות כמו תשלום של שכר דירה חצי שנה מראש. "מדובר בסכומים שאין כרגע למשפחתי", אמרה נור. "אם המלחמה תיפסק תוך חודש-חודשיים, זה יביא לאובדן של אלפי דולרים כי נצטרך לחזור לעבודות שלנו, לאוניברסיטאות ולבתי הספר".
מלבד האזרחים הלבנונים, מביירות ישנה נהירה החוצה גם של אזרחים זרים דרך נמל התעופה רפיק אל-חרירי - אחרי אזהרות המסע שפרסמו שורת מדינות, שקראו לאזרחיהן לצאת מלבנון "בכל דרך אפשרית". היום הצטרפו לרשימה הארוכה הזו, בין השאר, גם יפן וטורקיה.
לבנונים שנעקרו בחודשים האחרונים מבתיהם בדרום המדינה מתחילים להיערך למצב של הידרדרות ביטחונית נוספת. הם מנסים לא להפסיד כסף, ומתנהלים לפי תוכנית מעבר מוכנה. ברגע שהמצב יסלים, הם מתכננים לעבור לאזור ההררי של לבנון או להתקדם למכרים ובתי מלון באזורים בטוחים בצפון המדינה.
נדא, תושבת דרום לבנון, אמרה: "כשיש לך כסף, אף אחד לא יסרב לקבל אותך. תשלם על תחושת הביטחון שלך". אזרחים אחרים, לעומת זאת, לא יכולים להרשות לעצמם את ההוצאה הכספית הנדרשת לעקירה במקרה של הרחבת המלחמה. "אנחנו לא רוצים השפלה או עקירה", אמר לעיתון תושב הדאחייה. "אנחנו מתפללים לאלוהים שיחסוך מאיתנו את זה".

האיומים נמשכים, מדינות ה-G7 בהצהרה חריגה

מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, שב ואיים על ישראל והצהיר הבוקר: "כאשר ישראל תקבל תגובה חזקה ונחרצת היא תדע שעשתה טעות. התגובה תהיה במקום ובזמן המתאים. הם יראו מתי, איפה ואיך תהיה התגובה". משרד החוץ האיראני מסר כי על אף שטהרן "לא מחפשת הסלמה", היא נדרשת "להעניש את ישראל" כדי למנוע ממנה לבצע פעולות נוספות כמו חיסול איסמעיל הנייה בטהרן.
(צילום: ירון ברנר)

עוד לפני כן, שרי החוץ של מדינות ה-G7 - ארה"ב, צרפת, קנדה, בריטניה, איטליה, יפן ובריטניה - פרסמו הצהרה חריגה ובה הזהירו מהסלמה נרחבת במזרח התיכון. "אנו מביעים את דאגתנו העמוקה מהמתיחות הגבוהה במזרח התיכון, שמאיימת להצית סכסוך רחב באזור", נמסר בהודעת השרים.
"אנו דוחקים שוב בכל הצדדים המעורבים להימנע מהמשך המעגל ההרסני הנוכחי של פעולות תגמול אלימות, להפחית את המתיחות ולנהל מגעים באופן בונה על מנת להביא לדה-אסקלציה. אף מדינה או אומה לא תשיג דבר מהסלמה נוספת במזרח התיכון", נמסר עוד.
בינתיים, אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, תהה בריאיון ל-ynet מדוע אין מתקפת מנע לקראת התגובה הצפויה של איראן ושלוחיה. "אם עד עכשיו היו טרודים ולחוצים 10 חודשים בעיקר תושבי הפריפריה, היום זה כבר 9 מיליון אזרחי מדינת ישראל. 9 מיליון אזרחים חיים בחרדה כבר כמה ימים, מחכים לראות מה תהיה התגובה", אמר שטרן. "אני באמת לא מבין מתי צבא ההגנה שלנו הפסיק לעשות מתקפות מנע כדי להגן עלינו. הרי יש לנו מודיעין כל כך טוב. ראינו שיודעים להגיע באופן מדויק ומעורר השראה. לא יודעים להגיע לאותם מצברי נשק? לאותם משגרים?".
הערב אמור הנשיא ג'ו ביידן לכנס דיון ביטחוני בחדר המצב של הבית הלבן. עד אז, הפנטגון הודיע כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט. לפי הפנטגון, אוסטין הדגיש בפני גלנט את "מחויבות הברזל" של ארה"ב לביטחון ישראל ולזכותה להגנה עצמית מפני האיומים מאיראן, חיזבאללה וארגוני טרור אחרים שנתמכים על ידי טהרן.
השניים, כך נמסר, "דנו בשינויים בפריסת הכוחות האמריקניים שמשרד ההגנה נקט על מנת להגביר את ההגנה על הכוחות האמריקניים באזור, לסייע בהגנה על ישראל ולהרתיע ולהפחית את המתיחות בגבול באזור". בהודעה הודגש גם כי אוסטין הביע בפני גלנט "תמיכה נחרצת" בהפסקת אש בעזה ובעסקה לשחרור החטופים.