4 צפייה בגלריה
איתן בירן והרכבל שבו נספו בני משפחתו
איתן בירן והרכבל שבו נספו בני משפחתו
הילד בן ה-6 והרכבל שבו נספו בני משפחתו
(צילום: AFP)
כחצי שנה לאחר האסון שבו נספו כל בני משפחתו וחודשיים וחצי לאחר שהוטס לישראל על ידי סבו שמואל פלג, בית המשפט העליון הכריע סופית כי איתן בירן בן ה-6 יוחזר לאיטליה עד ל-12 בדצמבר. בהחלטת שופט העליון אלכס שטיין מכונה בירן "הקטין". השופט שטיין דחה את בקשת הסב לקיים "דיון מהותי בנוגע לזכויות המשמורת וטובת הקטין" - זאת, מאחר שעל-פי אמנת האג - בדבר החזרת ילדים חטופים למדינות מושבם - דיון זה אמור להתקיים בבית משפט באיטליה, ועצם קיומו בבית משפט ישראלי מנוגד לכלל ההחזרה המיידית.
שופט העליון הותיר את פסק הדין של בית המשפט המחוזי בעינו, אך ציין כי בית המשפט העליון הבהיר כי הסעד שניתן לדודתו איה בירן הוא בגדר "עזרה ראשונה" בהתאם לאמנת האג, ו"אינו קובע דבר בשאלות של משמורת, אימוץ ושאר העניינים אשר יעמדו לדיון בבתי המשפט באיטליה". עורכי הדין שמואל מורן ואבי חימי, פרקליטיה של דודתו, מסרו: "אנו מברכים על פסק דינו של בית המשפט העליון, שלטעמנו הוא נכון משפטית, מוסרית ואנושית".
4 צפייה בגלריה
שמואל פלג
שמואל פלג
שמואל פלג. הפסיד בכל הערכאות
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
אלכס שטיין שופט בית משפט העליון
"הסעד - 'עזרה ראשונה'. היתר יעלה לדיון בבתי המשפט באיטליה". שופט העליון שטיין
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
איה בירן בבית המשפט
איה בירן בבית המשפט
"אנחת רווחה". איה בירן
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריהם, "מדובר באנחת רווחה, בסיומו של פרק מצער, ובעיקר מזיק ומיותר עבור איתן הקטן. צר לנו על הטלטלה הנוספת שעבר איתן לאחר האסון הנורא, ועל הזמן הרב שחלף מרגע שנחטף מביתו ועד שיחזור לחיים שהכיר ולשגרה שהייתה כה חשובה לו. כעת יוכל איתן לשוב למשפחתו שבאיטליה, לרבות לסבו וסבתו, הוריו של אביו המנוח, ולכל המסגרות שמהן נלקח באחת, הרפואיות, הנפשיות והחינוכיות".
הם קראו למשפחת פלג להניח ל"קרבות המשפטיים": "אנו תקווה כי כעת, נוכח מעשיהם, וההשלכות הפליליות של מעשיהם, ומשקבעו שלוש ערכאות שיפוטיות בישראל ושלוש ערכאות שיפוטיות באיטליה כי על איתן לחזור לביתו ולמקום מגוריו הרגיל, יידעו לחדול מהקמפיין התקשורתי האגרסיבי והמכפיש ולעצור את דרכם הכוחנית, כדי שאולי, רק אולי, יוכלו הדברים לחזור למסלול אופטימי של שיקום ושל פיוס".
ממשפחת פלג נמסר: "מדינת ישראל ויתרה היום על ילד יהודי ואזרח ישראלי חסר ישע מבלי שקולו נשמע, לטובת חיים בארץ זרה, רחוק משורשיו, ממשפחתו האהובה ומהמקום בו קבורים הוריו ואחיו הקטן. נמשיך להיאבק בכל דרך חוקית להחזיר את איתן לישראל ולמנוע את ניתוק הקשר שנכפה עליו על-ידי דודתו ממשפחתה של אמו טל. אנחנו קוראים לרשויות באיטליה לבחון שוב את תהליך קבלת ההחלטות הלקוי, שבגללו נאלץ איתן להיקרע ממשפחתו בשנית".
הערעור בבית המשפט המחוזי
(צילום: עידו ארז)

בחודש שעבר קבע בית המשפט המחוזי כי יש להחזיר את בירן לאיטליה, והסב ערער על ההחלטה. בפסק הדין נכתב כי איתן יוחזר "למקום מגוריו הרגיל שבאיטליה". בנוסף חייבה השופטת את הנתבע, הסב פלג, בהוצאות ובשכר טרחת עורך דין בסך של 70,000 שקלים.
לפני כשלושה שבועות דיווח העיתון האיטלקי "קוריירה דה לה סרה" כי הוצא צו מעצר בינלאומי נגד הסב שמואל פלג. על פי הדיווח, הוצא צו מעצר בינלאומי גם נגד איש העסקים גבריאל אבוטבול אלון (50) - בטענה ש"סייע לחטיפה" כשהסיע את הסבא ונכדו מפאביה שבאיטליה ללוגאנו שבשווייץ. בקשת המעצר הועברה לישראל, שבה גר הסב, ולקפריסין, שם גר אלון - שלפי הנטען קשור לחברה צבאית אמריקנית.
פלג, נזכיר, נסע עם איתן לגבול שבין איטליה לשווייץ, ושם - במטוס פרטי ששכר מבעוד מועד - טס איתו לישראל. דודתו של איתן, איה בירן, המתינה לשובו של איתן מהמפגש עם סבו בשעה 18:30 כפי שסוכם - ורק בשעה 20:00 קיבלה הודעה מהסב שאיתן "הגיע הביתה". שלושה ימים לאחר מכן הגישה הדודה איה תובענה בגין חטיפת ילד לפי אמנת האג לבית המשפט בישראל.