מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס שניצל בעבר מיותר משבעה ניסיונות חיסול של ישראל - ותואר במערכת הביטחון כסוג של "רוח רפאים", הוא היעד לתקיפה החריגה באל-מוואסי שבחאן יונס. לפי שעה מעריכים באמ"ן ובחיל האוויר כי נפגע קשה מאוד לכל הפחות, אך לא התקבל אימות ודאי שחוסל. גם יד ימינו, מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה, היה יעד לתקיפה.
שעות לאחר התקיפה, ואולי כרמז נוסף לכך שאכן חוסל, פרסמה חטיבת חאן יונס תמונות של דף שלא נראו בעבר - ולצדן הכיתוב: "הולכים אחריך". לצד זאת כתבו: "אם דף יילך לים, נעשה זאת, ניכנס לים איתו ולא נהסס".
2 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
התמונות של דף שפרסם חמאס אחרי התקיפה
2 צפייה בגלריה
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
תקיפה ופצועים קשה במוואסי בחאן יונס, מוחמד דף
מוחמד דף. חוסל בתקיפה?
(צילום: דובר צה"ל)
לאחר התקיפה במוואסי בחאן יונס

דף היה מהראשונים להצטרף לחמאס, ונעצר על ידי הרשויות בישראלי ב-1989. הוא העביר 16 חודשים במעצר מינהלי באשמת עבודה במנגנון הצבאי של ארגון הטרור, ובמהלך מעצרו פעל להקמת גדודי אל-קסאם במטרה ללכוד חיילים ישראלים. נוסף על כך, הוא "הנדס" את בניית המנהרות שנועדו לאפשר למחבלי חמאס לחדור לישראל, וקידם את האסטרטגיה של שיגור מספר רב של רקטות מהרצועה.
לאורך השנים הוא התנהל כמבוקש גם בתקופות שגרה ומיעט להסתובב ולהיראות בפומבי. הוא היה תמיד תחת אבטחה מתחלפת ונוהלי מידור של חמאס, גם כשעבר בין לשכותיו מעל ומתחת לפני האדמה, במעלית הנכים שבה השתמש ובגרמי המדרגות שהותאמו לנכותו, תוך שימוש לעיתים בכיסא גלגלים.
בשנת 2002 שרד ניסיון התנקשות קשה, שבו איבד את אחת מעיניו, וכן רגל ויד. ניסיון החיסול האחרון לפני טבח שבעה באוקטובר היה ב"צוק איתן", אז חוסלו אשתו ובנו בתקיפת בית בשכונת שייח רדואן בעזה. דף ניהל את הלחימה הפלסטינית במבצע מתוך בונקר, ולאחר התקיפה הגיב חמאס בירי מסיבי ואולי חסר תקדים של עשרות רקטות אל המרכז והדרום בפרק זמן קצר יחסית.
סלאמה, שייתכן וחוסל לצד דף בתקיפה בחאן יונס, היה אחראי על פי ישראל לתכנון וביצוע מספר פיגועים - בהם חטיפתו והחזקתו בשבי של גלעד שליט ב-2006. הוא אחראי בין היתר גם לתכנון פיגוע ההתאבדות במוצב אורחן בשנת 2005 ופיגועים נוספים שיצאו מחאן יונס.
יד ימינו של דף הוא בן למשפחת מחבלים שכבר חוסלו ונהרגו בפעילות צה"ל - בהם אימו של המחבל, שנורתה בשעה שסייעה לבנה להימלט מהכוחות. דודו, שחוסל גם הוא, היה חבר הלשכה המדינית של חמאס במלחמה הנוכחית ומקורב ליחיא סינוואר. גם סלאמה, כמו דף, שרד מספר ניסיונות חיסול לאורך השנים.

התמונה שאישרה: דף נמצא במצב טוב משחשבו בישראל

בדצמבר אשתקד, כחודשיים לאחר פרוץ המלחמה, דווח כי דף נמצא במצב טוב משחשבו בישראל, זאת על פי חומרים מודיעיניים שצה"ל השיג במהלך הלחימה בעזה - בהם תמונה שהגיעה לידי מערכת הביטחון. לפי הדיווח התברר כי הוא מסוגל ללכת על שתי רגליו ויכול גם להפעיל את ידיו.
לפי סימנים שלוחמי צה"ל מצאו בביתו ובמתקניו ברצועה, על אף שדף נעזר לעיתים בכיסא גלגלים - בחלק מהמקרים הוא מצליח לצעוד בעצמו, עם מוגבלות פיזית כלשהי, זכר לנכות שהותירו בו הניסיונות לחסלו. דף, כך נראה, היה פעיל ואך תכנן את הלחימה הרצחנית מלשכתו הנסתרת, בסמוך לבכירי חמאס ששילחו את גדודי צבא הטרור למתקפות נגד יעדים ישראליים.
בחודש מרץ האחרון אישר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי כי מרואן עיסא, מי שנחשב למספר 3 בחמאס-עזה, ולסגנו של דף, חוסל בתקיפה אווירית במחנה הפליטים נוסייראת. הוא ציין כי יחד עם עיסא חוסל גם ראזי אבו טמעאה, בכיר בחמאס ששהה במקום החיסול ושימש כראש מטה הסיוע הקרבי והמנהלתי בארגון הטרור.
בעזה דיווחו היום על יותר מ-50 הרוגים ועשרות פצועים בתקיפה שנטען כי כוונה לאוהלים של עקורים, ובה ככל הנראה דף נפגע קשה. עוד דווח כי פצועים רבים פונו לבית חולים השדה שהוקם באזור, והותקפו לאחר שהתקהלו בקרבת מקום לצורך איסוף מים.
פורסם לראשונה: 12:51, 13.07.24