(צילום: אסף חן)

לא כמו שהיה רוצה, אבל עדיין יכול לצאת מרוצה: אינספור שעות עבודה השקיע יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בצורתה הסופית של רשימת הליכוד לכנסת. מבחינת נתניהו, אלה לא עוד פריימריז, וזוהי לא עוד קדנציה שהוא צריך לשרוד בכנסת עם אנשי סיעתו ומקווה להכניס כאלה שיוכל לחיות איתם.
מבחינת נתניהו, מדובר בקרב של ממש על חייו הפוליטיים במערכת בחירות מכרעת עם השלכות אישיות רחבות. זה כבר לא מצב שבו תיקו נחשב הישג, ואי אפשר למרוח ממשלת מעבר כמו מסטיק, שוב ושוב.
2 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
 בנימין נתניהו בנאום במטה הליכוד
צמרת הרשימה תשחק לטובתו - אך לא בטוח שתסייע להעביר קולות מהצד השני
(צילום: רויטרס)
מערכת הבחירות הזו, אם זה עוד לא היה ברור, היא על שניים-שלושה מנדטים שצריכים לעבור מצד לצד כדי להכריע את המערכה - והקרב מתנהל על הימין הרך. אותם מצביעים שלא שוללים את נתניהו, אך גם לא בער להם מספיק להצביע עבורו. בין אם בגלל נבחרת לא ממלכתית מספיק, ובין אם מענייני סגנון.

הפריימריז בליכוד - כתבות נוספות

הרשימה של נתניהו, שהצמרת שלה מורכבת ממתנגדי הפרקליטות, תומכי הרפורמות מרחיקת הלכת במערכת המשפט, היא כנראה רשימה טובה עבור יו"ר הליכוד באופן אישי, אבל היא לא בהכרח טובה למטרה שהוגדרה לבחירות האלה: מעבר בין-גושי, שהפך למשימה כמעט בלתי אפשרית.
מעבר לכך, הדמויות שקודמו על ידי המתפקדים מחזיקים באג'נדה שספק רב אם הציבור הימני הכללי, שאינו ביביסטי, מזדהה איתה. הטיקט שעליו רצה החמישייה הפותחת, אולי למעט אלי כהן, לא נוגע לחיי היומיום שמטרידים כל אזרח בישראל: המחירים בסופר, מצבה של מערכת הבריאות, מצבה של מערכת החינוך ועוד. במערכת הבחירות הזאת נתניהו ינסה להכתיב סדר יום שנוגע בכלכלה ובנושאים חברתיים (בהמשך לתוכנית הכלכלית שכבר הציג), אבל לא בטוח שצמרת הרשימה תשתלב בזה באופן חלק.
2 צפייה בגלריה
מצביעים לפריימריז ליכוד
מצביעים לפריימריז ליכוד
המועמדים מסתובבים במתחמי ההצבעה
(צילום: מוטי קמחי)
אבל לא רק נתניהו המתין בדריכות כדי לראות איך תסתיים החגיגה הדמוקרטית במפלגתו. גם מסביב, במערכת הפוליטית, המתינו בציפייה גדולה. "הליכוד כבר לא תהיה מפלגה ממלכתית אלא מפלגה של איש אחד", נשמעו אתמול בבוקר ניתוחים במערכת הפוליטית. "כל מי שהעז לפתח טיפה עצמאות הודח או שילם מחיר".
אבל לא כולם בליכוד מסכימים עם הניתוח הזה. יש הטוענים שכיבוש צמרת המפלגה דורש הוראות הפעלה מדוקדקות, כמו עם מוצר חשמלי שמפעילים לראשונה. הוראות ההפעלה כוללות בראש ובראשונה אנשים שמצליחים לא לעורר התנגדויות חזקות מדי וכאלה שזוכים לאהדה בקרב המתפקדים, אבל גם את מי שמופיעים בדילים, שיש להם זיקה למנהיג ומזוהים כנאמנים לו, וגם את הח"כים שיודעים לנהל את העבודה הסיזיפית לתחזוק השטח ושימור הקשר עם הבוחרים.
אלה התנאים שצריכים להתקיים מבחינת המתפקדים. אבל כמו מוצר חשמלי שמופעל לראשונה, גם ח"כ טרי כבר לא יחזור להיות "חדש". בליכוד קשה מאוד לזכות פעמיים, כי ברגע שמטפסים לצמרת, משהו מהוראות ההפעלה הראשונות מפסיק להתקיים.
מי שעלו להתקפה אתמול בניסיון לטרפד לנתניהו את שני המנדטים החסרים הם כחול לבן-תקווה חדשה ומפלגת הרוח הציונית. שתי מפלגות שלוטשות עיניים בדיוק לאותם שני מנדטים שנתניהו מחפש כדי להציג ממשלה בראשותו, ולהפוך את איילת שקד ללשון המאזניים שתכריע את המפה הפוליטית. הבעיה היחידה היא שכמו לנתניהו, גם שני המנדטים המכריעים לא יהיו פשוטים להשגה, וכמו תמיד הכל ייחתך רק בדקה הקרובה ביותר לפתיחת הקלפיות.
פורסם לראשונה: 21:29, 11.08.22