כ-14,000 פצצות במשקל של כטון, אלפי טילי "הלפייר" וגם 1,000 פצצות חודרות בונקרים. זה רק חלק מהסיוע הביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולר ששלחה ארה"ב לישראל מאז 7 באוקטובר, לפי שני גורמים אמריקנים. בבית הלבן ובישראל לא הגיבו לדיווח של רויטרס, שמגיע ברקע מתקפותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על וושינגטון באשר להזרמת החימושים מארה"ב הואטה.
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביידן ונתניהו
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, REUTERS/Elizabeth Frantz)
לפי הגורמים, מאז 7 באוקטובר ארה"ב העבירה לישראל לפחות 14 אלף פצצות MK-84 במשקל 908 ק"ג (2,000 פאונד), 6,500 פצצות במשקל 225 ק"ג (500 פאונד), 3,000 טילי אוויר-קרקע מונחים מדגם "הלפייר", 1,000 פצצות חודרות בונקרים, 2,600 פצצות חכמות חודרות בונקרים שמוטלות מהאוויר ותחמושת נוספת.
הגורמים לא ציינו מתי הועברו החימושים, אך לפי סוכנות הידיעות רויטרס - זה מעיד שלא חלה ירידה משמעותי בסיוע האמריקני לישראל, חרף הקריאות הבינלאומיות להגביל את אספקת הנשק לישראל. ממשל ביידן אכן עצר אספקה של משלוח של פצצות במשקל 2,000 פאונד (908 ק"ג), מחשש לשימוש בהן באזורים מאוכלסים. גורמים אמריקנים התעקשו כי יתר המשלוחים נמשכים כרגיל.
אתמול בלילה, בעימות הנשיאותי בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ליריבו בבחירות דונלד טראמפ, ביידן הודה לראשונה בקולו בכך שארצו מעכבת את משלוח הפצצות הכבדות לישראל - בגלל חשש שיגרמו להרוגים רבים ולנזק רב אם ייעשה בהן שימוש באזורים מאוכלסים. מדובר בעיכוב שממשל ביידן הודה בו כבר עם תחילת העימות עם נתניהו, אך זו הפעם הראשונה שהנשיא מתייחס לכך בעצמו. ביידן, נציין, אמר גם כי "אנחנו מספקים לישראל את כל הנשק שהם צריכים וכשהם צריכים את זה".
"סרטון החימושים" של נתניהו שהכעיס את האמריקנים
(צילום: דוברות רה"מ)

ב"וושינגטון פוסט" דווח שלשום כי מפרוץ המלחמה ארה"ב סיפקה לישראל סיוע ביטחוני בשווי 6.5 מיליארד דולרים, כאשר כחצי מסכום זה הוזרם רק מאז חודש מאי. בדיווח צוין כי ערך הסיוע הביטחוני נדון בביקורו של שר הביטחון יואב גלנט בארה"ב. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר ל"פוסט" כי מדובר במפעל בהיקף "מסיבי", וציין את סכום הסיוע לראשונה כאינדיציה לעומק ולמורכבות של תמיכת ארה"ב בישראל.
הגורם ציין כי כדי לסתור את האשמתו של נתניהו ל"צוואר בקבוק" בהזרמת החימושים, מומחים צבאיים אמריקנים עברו עם גלנט ועמיתיו על "מאות פריטים נפרדים" שנמסרו לישראל. ביקורו של גלנט בארה"ב נקבע לפני שנתניהו פרסם את סרטון הביקורת שלו על הממשל, שתואר בארה"ב כ"מביך" ו"לא מדויק", אך עסק בחלקו בהסדרת היחסים עם האמריקנים. גלנט אמר בביקורו בוושינגטון כי "יחסינו עם ארה"ב הם ההיבט השני הכי חשוב בביטחון ישראל", אחרי צה"ל. "אנחנו זקוקים לתמיכה הדיפלומטית והפוליטית של ארה"ב, ולאספקת התחמושת מצדה".
ואב גלנט בהצהרה באנגלית בבית הלבן
(צילום: אלעד מלכה)

במקביל, למרות שהבית הלבן דחה את טענותיו של נתניהו כי משלוחי החימושים הואטו, הבכיר האמריקני ששוחח עם העיתון לא היה נחרץ כל כך: "בכל הנוגע לצווארי בקבוק, זו מערכת ביורוקרטית מסובכת שיש לנו מסיבה טובה. המטרה היא לוודא שאנחנו ממלאים את ההתחייבויות שלנו לקונגרס, לחוק, לנהלים ולתקנות. יש בעיות בצד הישראלי, במונחים של דברים שהם עשויים לרצות, שאולי לא היו ברורים לגמרי".
גלנט, מצדו, טען ל"התקדמות משמעותית" שהושגה בביקור בנושא המשלוחים, אך לפי שעה הממשל ממשיך לעכב את משלוחן של פצצות כבדות שהנשיא ג'ו ביידן חושש שעלולות לשמש את ישראל להפצצת אזורים שמאוכלסים בצפיפות. הגורם הבכיר שדיבר עם העיתון ציין כי גלנט והבכירים "סקרו את תמיכתה חסרת התקדים של ארה"ב בישראל מאז 7 באוקטובר, כולל הגנתה הישירה במסגרת הקואליציה נגד התקיפה האיראנית, בנוסף להכנת תוכניות גיבוי שונות".