5 צפייה בגלריה
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
מתפללים בהר הבית
(צילום: AFP)
הרשות הפלסטינית פועלת מזה כשנתיים להפוך את ירושלים לבירת המדינה הפלסטינית עד שנת 2030. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע כי התוכנית של הרשות בנושא כוללת ביטול חלקים מהסכם אוסלו, הקמת תחנות משטרה פלסטיניות בבירה, ממסד מוניציפלי נפרד, בינוי מסיבי, ואפילו שאיפות הנוגעת למשאבי ים המלח. התוכנית, בעלות של כמיליארד דולר, יצאה לדרך כבר לפני כשנתיים והיא נתמכת על ידי האו"ם והאיחוד האירופי. "יש צורך לעבור מתגובה ליוזמה, ליצור עובדות בשטח", נכתב בה.
מדובר בתוכנית אסטרטגית של הרשות ל"פיתוח מחוז ירושלים". על פי החזון הפלסטיני היא צפויה להסתיים עד שנת 2030. עלותה 952 מיליון דולר. כאמור, היא חתומה על ידי האו"ם והאיחוד האירופי. מטרתה, כפי שנכתב בהקדמה, היא להפוך את "ירושלים לבירת מדינת פלסטין והלב והכרך הראשיים שלה".
5 צפייה בגלריה
מפות תכנון של הרשות הפלסטינית להפוך את ירושלים לבירת פלסטין עד 2030
מפות תכנון של הרשות הפלסטינית להפוך את ירושלים לבירת פלסטין עד 2030
מפת התכנון של הפלסטינים להקמת הכרך האוטונומי
הכרך הירושלמי, על פי התוכנית, מתפרס מבית חורון והר אדר במערב ועד צפון ים המלח. הוא כולל את חאן אל־אחמר, ואת שכונות מזרח ירושלים כמו כפר עקב, בית חנינא, צור באהר, בית צפאפא, א-טור, סילואן וג'בל מוכבר. הכרך כולל גם את העיר העתיקה, נווה יעקב, פסגת זאב ואף את בניין האוניברסיטה העברית בהר הצופים והמועצות הגובלות בעיר כמו מעלה אדומים.
התוכנית שגובשה הועלתה על הנייר. מימון המסמך בוצע במסגרת פרויקט המתוקצב על ידי האיחוד האירופי ומנוהל על ידי תוכנית האו"ם להתיישבות אנושית. ואולם באיחוד ובאו"ם מבהירים, גם במסמך עצמו וגם בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות", כי "העמדות המוצגות במסמך אינן משקפות בהכרח את המדיניות הרשמית של הגורם המממן או של תוכנית האו"ם להתיישבות אנושית. בנוסף, השמות והגבולות המופיעים במסמך, כמו גם השמות בהם נעשה שימוש במפות, אינם משקפים הסכמה או אימוץ עקרונות על ידי האו"ם".
תוכניות הבנייה המסיבית כוללות הרחבה של תוכניות מתאר קיימות והקמת שכונות חדשות בשטחים שבחלקם על פי שום הסכם אין לפלסטינים נגיעה בהם, כמו בית חנינא, בית צפאפא וכפר עקב המשתייכים לעיריית ירושלים.
5 צפייה בגלריה
 התכנית הפלסטינית לפיתוח ירושלים
 התכנית הפלסטינית לפיתוח ירושלים
התכנית הפלסטינית לפיתוח ירושלים כבירתם
(צילום: יואב דודקביץ)
5 צפייה בגלריה
 התכנית הפלסטינית לפיתוח ירושלים
 התכנית הפלסטינית לפיתוח ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)
התוכנית מתייחסת גם לסוגיות של חינוך, בריאות, טיפול סוציאלי, תרבות, ביטחון, מסחר ותעשייה, תעסוקה, תיירות, חקלאות, משאבי טבע, תחבורה, מים וביוב, אנרגיה, תקשורת וסביבה. סעיף נוסף מדבר על שימוש במשאבי טבע בים המלח. למעשה, התוכנית מבקשת להקים ממסד מוניציפלי נפרד בירושלים, שכל הפלסטינים במחוז, לרבות תושבי העיר העתיקה, נשמעים למרותו.
מג'די אל-סלאח, השר לשלטון המקומי ברשות, כתב בפתח התוכנית כי היא "אומרת בקול רם כי ירושלים שלנו, והיא תהיה אך ורק בירתו של העם הפלסטיני". מושל מחוז ירושלים, עדנאן ע'ית, הבהיר בדברי ההקדמה: "יש צורך לעבור ממצב של תגובה למצב של יוזמה. ליצור עובדות בשטח ולחזק את עמידתם של תושבי ירושלים".
ד"ר ענת רוטד''ר ענת רוטצילום: מאיר אליפור
לדברי ד"ר ענת רוט, מנכ"לית "פורום שילה", מכון מחקר ומדיניות להתיישבות, "תוכנית 2030 היא מהלך פלסטיני מאורגן להפיכת ירושלים לבירת המדינה הפלסטינית שהחל כבר לפני יותר מ־20 שנה". לדבריה, "מתחת לאפן של כל ממשלות ישראל הפלסטינים הקימו בירושלים תשתית שמערערת את הריבונות הישראלית בעיר ומאפשרת לפלסטינים – טכנית ותודעתית – לעבור לשלב הבא".
חיים סילברשטייןחיים סילברשטייןצילום: שלומי שלמוני
פרטיה המלאים של התוכנית הפלסטינית יוצגו בקרוב במסגרת מחקר משותף של ארגון "אם אשכחך", שעוסק בהסברה וקידום מדיניות אסטרטגית לירושלים, ומכון המחקר פורום שילה בהובלת סא"ל במיל' ויועץ למתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר ברוך ידיד. יו"ר ארגון "אם אשכחך" חיים סילברשטיין הוסיף כי "מדובר בחתרנות מדינית של ישות זרה אשר פועלת בתוך שטח ריבוני של ישראל. עלינו לעבור מהסתכלות צרה על גבולותיה המוניציפליים של העיר לראייה מרחבית על ירושלים רבתי".
ראש העיר ירושלים משה ליאון שיתף בטוויטר את הכתבה ואמר בתגובה לפרסום: "ערב יום חגה נבהיר את המובן מאליו: ירושלים תישאר מאוחדת כבירת ישראל. נקודה".