המאבק נגד המלחמה של ישראל בעזה: פרופ' מלקולם שואו, משפטן בריטי בן 76, הוא אחד מארבעת הטוענים שנבחרו לייצג את ישראל בתביעה שהגישה נגדה דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. משרד המשפטים שכר את שירותיו של שואו, יהודי-ציוני שמוכר כמומחה ותיק למשפט בינלאומי.
2 צפייה בגלריה
מלקולם שואו
מלקולם שואו
פרופ' מלקולם שואו
(מתוך אתר Essex Court Chambers)
שואו, שעשה את התואר השני שלו במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והעביר בשנים האחרונות קורס באוניברסיטה על זכויות אדם וטריטוריה, הוא בעל ניסיון עשיר בהופעה בפני בית הדין בהאג. הוא נחשב כמקצוען בתחום המשפט הבינלאומי וייצוג מדינות בפני בית הדין לצדק ופורומים עולמיים אחרים. בעבר הוא הגיש לבית הדין הבינלאומי הפלילי עמדות שצידדו בישראל בסוגיות שנוגעות למעמדה של פלסטין כמדינה.
פרופ' שואו גם ייצג בבית הדין בהאג ובבתי דין בינלאומיים אחרים מדינות כמו איחוד האמירויות, אזרבייג'ן, מלזיה, אוקראינה, סרביה, קמרון, אירלנד, קפריסין, צ'אד ועוד. הוא גם משמש יועץ לארגונים בינלאומיים בנושאים חוקתיים וגם בנושא סכסוכים טריטוריאליים, זכויות אדם, הגדרה עצמית ושאלות שנוגעות לבוררות. פרופ' שואו יהיה ראש צוות הטוענים הישראלי, ויסייעו לו עוד עורכי דין חיצוניים שישראל שוכרת וכן הצוות של משרד המשפטים.
הכותרת
איך קובעים מוות לנעדרים וחטופים מ-7 באוקטובר?
23:19
2 צפייה בגלריה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה
(צילום: AP)
לטענת דרום אפריקה, מעשי ישראל בעזה הם "רצח עם באופיים" - ובכך הפרה ישראל את התחייבותה במסגרת האמנה למניעת רצח עם. הבקשה כוללת בקשה להוצאת צו ביניים שישעה לאלתר את הפעולות הצבאיות ברצועת עזה, ומנומקת גם בשורת התבטאויות שהשמיעו בישראל.
ישראל, שמסבירה את יציאתה למלחמה ברצועת עזה בזוועות 7 באוקטובר שבהן נרצחו 1,200 בני אדם, הודיעה באופן חריג כי היא מתכוונת להתייצב בבית הדין ולדרוש לדחות את התביעה. ישראל אף שוקלת לצרף שופטת מטעמה להרכב השופטים לקראת הדיונים שייפתחו בשבוע הבא, וכן שוקלת לתבוע את איראן וחמאס על רצח עם - ובמקביל את דרום אפריקה בגין "תמיכתה בארגון טרור".
עיון במסמך התביעה המלא שהגישה דרום אפריקה מעלה כי ההצדקות להגדרת מעשי ישראל כרצח עם באופיים מבוססות על התבטאויות בכירים בישראל, חברי כנסת, עיתונאים, מרצים, חיילים שלחמו בעזה ואפילו זמרים. בכתב התביעה מוקדש פרק שלם שמכונה "ביטויים עם כוונה לרצח עם נגד העם הפלסטיני מצד גורמים רשמיים של מדינת ישראל, ואחרים".
לישראל, כך או כך, יש טיעונים משפטיים כבדי משקל לדחות את התביעה של דרום אפריקה. אחד מהם הוא הטענה שאין מחלוקת בפורומים בינלאומיים שישראל לא ביצעה רצח עם בעזה, וכי אפילו דרום אפריקה לא העלתה טענה כזו בעבר - וישראל גם לא נדרשה להגיב על טענה כזו. דרום אפריקה היא מהתומכות הגדולות ביותר של הפלסטינים בקהילה הבינלאומית, והיא משמיעה שוב ושוב ביקורת על ישראל - תוך השוואת מאבקם של הפלסטינים לזה שניהלו השחורים נגד משטר האפרטהייד במאה שעברה.
כבר בשנת 2018 החזירה דרום אפריקה את שגרירה מישראל, ומאז אין לה כאן שגריר. בחודש שעבר החזירה דרום אפריקה את כל הדיפלומטים שלה מהארץ במחאה על התקיפות בעזה, והודיעה שהיא בוחנת את המשך היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. בהמשך החריף המשבר בין המדינות, ומשרד החוץ בירושלים הודיע על החזרתו להתייעצויות של השגריר הישראלי בדרום אפריקה, אלי בלוצרקובסקי.