כך נראית הצנזורה בסין: המשטר מונע הצגת אוהדים בלי מסכה בשידורי המונדיאל
(צילום: טוויטר)

המשטר והתקשורת הממלכתית בסין שומרים גם בצהריים (יום ב') על שתיקה רשמית בכל הנוגע לגל ההפגנות החריג במחאה על מדיניות הקורונה הנוקשה במדינת הענק, מחאה שכמותה לא נראתה במדינה זה עשרות שנים אך ההערכות הן כי לא תהווה איום ממשי על שרידותו של המשטר. למרות שנמנעו מהתייחסות ישירה למחאה, שבה נשמעו אף קריאות להתפטרות הנשיא שי ג'ינפינג ולהפלת מפלגת השלטון הקומוניסטית, דובר משרד החוץ בבייג'ינג סיפק הבוקר אמירה שממנה משתמע כי השלטון לא מתכוון לסגת בו ממדיניות הסגרים שלו: "תחת ההנהגה של המפלגה הקומוניסטית בסין, בתמיכת העם הסיני, המאבק בנגיף הקורונה יהיה מוצלח", הבטיח הדובר ז'או ליג'יאן.
כשברקע שלל האשמות מצד סין כי גורמים זרים היו מעורבים בהפגנות שהתרחשו בשטחה בעבר, כגון אלו שהיו בחבל המוסלמים שינג'יאנג או בהונג קונג, הוסיף דובר משרד החוץ הסיני כי "כוחות בעלי אינטרסים זרים" הם שעומדים מאחורי הטענות שנפוצו ברשתות החברתיות הסיניות ולפיהן אסון השריפה שהתרחש בשבוע שעבר בעיר אורומצ'י, בירת חבל שינג'יאנג, אירע בשל סגר הקורונה שם. האסון, שבו נספו עשרה בני אדם, הצית פרץ זעם נרחב של המוני סינים שחשים כבר זמן רב תסכול מהמדיניות הנוקשה של השלטונות. סין מכחישה קשר בין הגבלות הקורונה לבין האסון באורומצ'י, אבל המוני סינים לא מאמינים לגרסה הרשמית שסיפקו הרשויות וסבורים שההגבלות הללו מנעו מדיירים לברוח מהשריפה והקשו על כוחות הכיבוי להשתלט על האש.
16 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
נשיא סין שי ג'ינפינג ממשיך ל כהונה שלישית
שי ג'ינפינג והמפגינים בבייג'ינג. אתגר חסר תקדים למשטר, אבל לא סכנה של ממש
(צילום :AFP)
16 צפייה בגלריה
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
מפגין מניף אגרוף בהפגנה אמש בשנגחאי. כמה ייעצרו אחר-כך בחשאי?
(צילום: AFP)
16 צפייה בגלריה
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
עימותים במחאה בשנגחאי. "רוצים חיים נורמליים"
(צילום: AFP)
תיעוד מהמעצרים אמש בשנגחאי
(צילום: רויטרס)

גם בתקשורת הממלכתית בסין לא הייתה הבוקר התייחסות ישירה להפגנות החריגות, אבל בעיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית, "יומון העם", אותתו כמו במשרד החוץ בבייג'ינג כי בכוונת המשטר להמשיך במדיניות ההגבלות הנוכחית שלו: "העובדות הראו כי כל גרסה בתוכנית המניעה והבקרה עמדה במבחן המעשה", נכתב בטור דעה שפרסם העיתון, אם כי הוא הדגיש כי יש ליישם את ההגבלות באופן "יעיל". גם באתר החדשות הסיני-ממשלתי Global Times לא התייחסו ישירות להפגנות, אבל הפנו אצבע מאשימה לעבר ממשלות וכלי תקשורת מערביים – וטענו כי אלו פועלים "כמעט כמו באינסטינקט" על מנת לערער את יציבותן של מדינות קומוניסטיות ולעורר בהן "מהפכות". גם שם הדגישו כי מדיניות הקורונה הסינית "לעולם אינה סטטית" וכי היא נמצאת תחת "שינוי מתמיד".
באופן דומה, ואולי בניסיון להרגיע מעט את הזעם הרב של התושבים, הממשל הסיני הכריז כי במסגרת מדיניות הקורונה שלו ההגבלות צריכות להיעשות רק באופן "ממוקד ומדויק", אבל בסוכנות הידיעות AP מציינים כי לא ברור עד כמה ההכרזה הזו תשפיע על גורמי ממשל מקומיים, שבוחרים לרוב להתנהל על פי הגישה המחמירה ביותר בצל איומים בפיטורים – אם יתגלו בשטחי האחריות שלהם התפרצויות של הנגיף.

שיא נדבקים בסין, זה היום החמישי ברציפות

יחד עם זאת, הבוקר כן דווח על הקלות מסוימות בהגבלות שהוטלו על כמה ערים בסין, בראשן הבירה בייג'ינג שהודיעה כי מעתה לא תקים יותר מחסומים שימנעו מתושבים לצאת ממתחמי מגורים שבהם התגלו נשאי קורונה. בהודעת הרשויות שם לא הייתה התייחסות לאותה שריפה באורומצ'י, אבל הודגש שהדבר נעשה על מנת לוודא כי לא תהיה הפרעה לפעילותם של צוותים רפואיים וצוותי חירום אחרים. בעיר גואנגג'ואו שבדרום סין, מוקד ההדבקות המרכזי כעת במדינה, הודיעו הרשויות כי חלק מהתושבים לא יידרשו לעבור בדיקות קורונה. הן הצדיקו את המהלך במחסור במשאבים.
16 צפייה בגלריה
מתחם תחת סגר קורונה ב בייג'ינג סין
מתחם תחת סגר קורונה ב בייג'ינג סין
איש עם חליפת מגן שומר על הכניסה במתחם מגורים תחת סגר, בבירה בייג'ינג. שיא נדבקים בסין, זה היום החמישי ברציפות
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
מתחם תחת סגר קורונה ב בייג'ינג סין
מתחם תחת סגר קורונה ב בייג'ינג סין
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
מתחם תחת סגר קורונה ב בייג'ינג סין
מתחם תחת סגר קורונה ב בייג'ינג סין
(צילום: רויטרס)
כמעט שלוש שנים אחרי פרוץ מגפת הקורונה שהתפשטה ממנה אל שאר העולם, סין היא המדינה הגדולה האחרונה שעדיין דבקה במדיניות של "אפס הדבקה", שבמסגרתה ברגע שמתגלה התפרצות מקומית של קורונה היא ממהרת להטיל סגר על המקום, לפתוח במבצע בדיקות נרחב בו – ולכפות תקופות בידוד ארוכות על הנדבקים או החשודים בהידבקות. סין דבקה במדיניות זו אף שהיא גורמת שיבושים קשים לבתי עסק ולשרשראות האספקה הבינלאומיות, ואף שניכר כי היא הולכת ושוחקת את הסינים, שחלקם מצאו עצמם לכודים שבועות בבית או בתוך מפעלים ואוניברסיטאות שעליהם הוטל סגר.
נכון להיום, יותר מרבע מאוכלוסיית סין נתונה להגבלות קורונה כלשהן. המדיניות הקשוחה הזו ננקטת כשברקע עלייה גדולה בשבועות האחרונים במספר הנדבקים בקורונה במדינה, בכלל זה בבייג'ינג ובשנגחאי. היום דיווחה סין על 40,347 נדבקים חדשים שאובחנו ביממה האחרונה, ואף שבמונחים בינלאומיים וביחס לגודל אוכלוסייתה מדובר בשיעור נמוך, עבורה זהו שיא נדבקים זה היום החמישי ברציפות.

להביע את התסכול, באומץ

על רקע הסגרים הממושכים וההגבלות התעוררו בשבועות האחרונים כמה הפגנות ברחבי סין, והבולטת שבהן בשבוע שעבר הייתה במפעל הענקי של חברת Foxconn בעיר ז'נגז'ו שבמרכז סין, מפעל האייפונים הגדול בעולם. בסוף השבוע התרחבה המחאה בעקבות הזעם על אותו אסון שאירע בעיר אורומצ'י, וביומיים האחרונים נרשמו הפגנות בלפחות שמונה ערים גדולות במדינה, בהן הבירה בייג'ינג והעיר הגדולה ביותר בה שנגחאי. המפגינים מיקדו את רוב קריאות המחאה שלהם במדיניות הקורונה של השלטונות, אבל לא מעט השמיעו קריאות בגנות המשטר – ובשנגחאי קראו חלקם לשי ג'ינפינג להתפטר. עד לאחרונה היה בלתי אפשרי להעלות על הדעת שבמדינה דיקטטורית כמו סין יישמעו באופן בולט קריאות שכאלו, נגד המנהיג החזק ביותר שידעה המעצמה מאז מאו דזה דונג.
תיעוד מעצר כתב BBC בשנגחאי: "תתקשרו לקונסוליה!"
(צילום: טוויטר)

16 צפייה בגלריה
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
מעצר מפגין אמש בשנגחאי. גם כתב של BBC נאזק והותקף: "נעצר לטובתו, שלא יידבק"
(צילום: AFP)
16 צפייה בגלריה
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
הפגנה סין נגד סגרי קורונה שנגחאי
השוטרים במחאה בשנגחאי, אמש
(צילום: רויטרס )
16 צפייה בגלריה
הפגנה סין נגד סגרי קורונה ב בייג'ינג
הפגנה סין נגד סגרי קורונה ב בייג'ינג
מדליקים נרות לזכר קורבנות השריפה באורומצ'י, במחאה בבייג'ינג אמש
(צילום: רויטרס )
בשנגחאי הגיעה אמש המחאה לשיאה, עם עימותים שנרשמו שם בין המפגינים לשוטרים – שעצרו כמה מהם, אספו אותם לתוך רכב מסחרי והסיעו אותם משם. רשת BBC האשימה הלילה כי כתב שלה נעצר גם הוא על ידי השוטרים כשסיקר את המחאה בשנגחאי, וכי נאזק והוכה על ידם. בתיעוד שהופץ מהתקרית נראים חמישה שוטרים משתלטים על הכתב, אד לורנס, בשעה ששכב על הקרקע וכשברקע ניתן היה לשמוע את הקהל קורא: "שחררו את העם! שחררו את העם!". השוטרים נראים לוקחים את הכתב האזוק מהמקום, תוך שהוא קורא לאדם כלשהו: "תתקשר לקונסוליה!". לפי BBC לורנס שוחרר רק לאחר כמה שעות, והרשויות הסיניות הסבירו לו כי הוא נעצר לטובתו שלו, מחשש שיידבק בקורונה מהקהל. במשרד החוץ בבייג'ינג מסרו הבוקר כי לורנס לא הזדהה בפני השוטרים כעיתונאי, וכי גרסת BBC למעצרו אינה מדויקת.
גם סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי כתב שלה שסיקר את ההפגנה בשנגחאי עוכב אמש ושוחרר רק לאחר שעה וחצי. היא שוחחה עם מפגין בן 28 בשם שי, שאמר: "אנחנו מקווים שהסגר יסתיים. אנחנו רק רוצים חיים נורמליים. כולנו צריכים להביע באומץ את התחושות שלנו". לאורך הלילה והבוקר לא דווח על הפגנות נוספות בסין, ובזירת המחאה בשנגחאי הוצבו מחסומי בטון בניסיון למנוע את חידוש המחאה שם. רויטרס דיווחה על נוכחות משטרתית מוגברת באזור, ולדבריה בתי קפה וחנויות נדרשו לסגור את שעריהם. לפי שעה לא מסרו הרשויות כמה בני אדם נעצרו, אבל ב-AP מציינים כי ייתכן מאוד שאם יהיו מעצרים, הם ייעשו במחשכים: שירותי הביטחון הפנימיים של המשטר ידועים היטב ביכולתם לזהות את מי שנחשבים ל"עושי צרות" ולעצור אותם בחשאי.

זה עדיין לא טיאננמן

פרשנים ומומחים לסין מעריכים כי גם אם המחאה הנוכחית תימשך ולא תאבד מומנטום, היא לא צפויה להציב איום של ממש על שרידותו של המשטר ולהשתוות להתקוממות העממית של 1989, שהגיעה לשיאה בדיכוי האכזרי של מפגינים בכיכר טיאננמן בבייג'ינג, אירוע שבו נהרגו מאות רבות של פעילי מחאה. הונג הו-פונג, מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, הסביר כי כדי שהמחאה הנוכחית תשתווה לאותה התקוממות מלפני 33 שנה ותהווה איום ממשי על שלטונו של הנשיא שי, היא תידרש לנצל מחלוקות קיימות בתוך השלטון עצמו. אלא ששי דאג רק לפני כחודש לסלק כמעט כל איום אפשרי שכזה, כאשר העניק לעצמו כהונה שלישית כנשיא – בניגוד למסורת ארוכת השנים שלפיה נשיאי סין מכהנים אך ורק שתי קדנציות – ולתפקידי מפתח במפלגה הקומוניסטית מינה בעלי ברית נאמנים, בעוד את יריביו סילק. "בלי סימן ברור למחלוקות בקרב ההנהגה – אני מתקשה לראות כיצד סוג כזה של מחאה יכול להימשך זמן רב", אמר הונג בשיחה עם AP.
16 צפייה בגלריה
סין הקונגרס הלאומי נשיא שי ג'ינפינג
סין הקונגרס הלאומי נשיא שי ג'ינפינג
שי בקונגרס הלאומי של המפלגה הקומוניסטית בחודש שעבר, אז הבטיח לעצמו כהונה שלישית כנשיא
(צילום: EPA/XINHUA/LI XUEREN )
16 צפייה בגלריה
צילום מסך משידורי ה מונדיאל בטלוויזיה הממלכתית ב סין שמצנזרת תמונות תקריב של אוהדים בלי מסכה בצל מחאה במדינה נגד מדיניות קורונה
צילום מסך משידורי ה מונדיאל בטלוויזיה הממלכתית ב סין שמצנזרת תמונות תקריב של אוהדים בלי מסכה בצל מחאה במדינה נגד מדיניות קורונה
צילום מסך משידורי המונדיאל בטלוויזיה הממלכתית בסין, שלפי BBC מצנזרת תמונות תקריב של אוהדים בלי מסכות
הפרשנים מסבירים כי לצד העובדה שסין מתמודדת כעת עם שיאי הדבקה וכי טרם השלימה מבצע חיסונים יעיל שיאפשר לה לוודא כי הסרת הגבלות תיעשה באופן בטוח שישמור על האוכלוסייה המבוגרת, סיבה מרכזית נוספת לכך שהמשטר לא צפוי לחזור בו ממדיניות של "אפס הדבקה", לפחות לא בשלב זה, היא ששי מזוהה כעת באופן הדוק עם המדיניות הזו – וביטולה עלול לפגוע ביוקרתו ובמעמדו. "המדיניות של אפס הדבקה הייתה אמורה להפגין את העליונות של 'המודל הסיני', אבל כעת היא מעידה דווקא על הסיכון בטעויות מצד משטרים אוטוריטריים – טעויות שעלולות להיות קולוסאליות", אמר אנדרו ניית'ן, מומחה לפוליטיקה הסינית מאוניברסיטת קולומביה. "אני חושב שהמשטר דחק את עצמו לפינה ושאין לו שום יכולת לוותר. יש לו המון כוח, והוא ישתמש בו אם יידרש לכך. אם הוא היה יכול לשמור על השלטון אל מול ההפגנות הפרו-דמוקרטיות ב-1989, הוא יכול לעשות זאת כעת מחדש".

הצנזורה בשידורי המונדיאל, ודרכי המחאה היצירתיות

לצד האפשרות של דיכוי אלים של המחאה, המשטר הסיני מפעיל כעת צנזורה נרחבת בניסיון למנוע ממנה להתפתח עוד יותר: הבוקר דיווחה BBC כי ערוץ הטלוויזיה הממלכתי בסין, CCTV, החל לצנזר את שידורי המונדיאל הנערך בימים אלו בקטאר, ונמנע מלהציג לצופיו תמונות תקריב של האוהדים ביציעים שלא עוטים מסכות. במקום זאת הוא מציג להם רק צילומים מרוחקים של היציעים, שבהם לא ניתן להבחין בבירור אם האוהדים עוטים מסכות או לא. שידורי המונדיאל מקטאר, נזכיר, תרמו גם הם לתסכול של המוני סינים, שנחשפו בהם שוב ושוב לעובדה שבעוד ארצם ממשיכה להטיל עליהם סגרי-קורונה המקשים מאוד את חייהם, הרוב המוחלט של העולם עבר למדיניות של "חיים לצד הנגיף", כפי שמשתקף מאלפי האוהדים המתועדים בטורניר הכדורגל ללא מסכות.
וכשברקע החשש מדיכוי אלים ונקמה מצד השלטונות, המפגינים הסינים מגלים בימים האחרונים יצירתיות רבה בדרכי המחאה שלהם: דרך מרכזית של המפגינים להביע את מחאתם נגד השלטון – ונגד הצנזורה שהוא מטיל עליהם – היא באמצעות הנפת דפים לבנים וריקים. מקור המחאה הזו עוד בהפגנות שפרצו בהונג קונג ב-2019, במחאה על "חוק הביטחון הלאומי" שביטל למעשה את האוטונומיה שממנה נהנתה הטריטוריה הזו. במחאה הנוכחית כמה מפגינים הגדילו לעשות כאשר תועדו מניפים באוניברסיטת צינגוהאה היוקרתית בבייג'ינג שלטים שעליהם נכתבה "משוואת פרידמן", נוסחה מתמטית שעוסקת בהתפשטות היקום ושאותה ניסח המתמטיקאי והפיזיקאי היהודי-רוסי אלכסנדר פרידמן בשנת 1922. הסיבה לשימוש בנוסחה הזו נבעה לפי הדיווחים רק בגלל הדמיון בין שם משפחתו של פרידמן למילה באנגלית Free Man, כלומר "אדם חופשי".
16 צפייה בגלריה
הפגנה ב בייג'ינג עם דף ריק במחאה על צנזורה ונגד מדיניותה קורונה של סין
הפגנה ב בייג'ינג עם דף ריק במחאה על צנזורה ונגד מדיניותה קורונה של סין
מניפים דף לבן בהפגנה בבייג'ינג. מסר נגד הצנזורה הסינית
(צילום: רויטרס)
16 צפייה בגלריה
הפגנה סין נגד סגרי קורונה ב בייג'ינג
הפגנה סין נגד סגרי קורונה ב בייג'ינג
(צילום: רויטרס )
16 צפייה בגלריה
מפגינים עם שלטים שעליהם נוסחה מתמטית בשם משוואת פרידמן ב אוניברסיטת צינגוהאה ב בייג'ינג סין מחאה נד מדיניות ה קורונה
מפגינים עם שלטים שעליהם נוסחה מתמטית בשם משוואת פרידמן ב אוניברסיטת צינגוהאה ב בייג'ינג סין מחאה נד מדיניות ה קורונה
באוניברסיטה בבייג'ינג הניפו דפים עם "משוואת פרידמן", ששמה מזכיר את המילים באנגלית "אדם חופשי"
רבים מהמפגינים נמנעים מלהשמיע ביקורת ישירה על השלטון, ובמקום זאת שרים את ההמנון הלאומי או מדליקים נרות לזכר קורבנות השריפה באורומצ'י, בעוד אחרים משתמשים בסרקזם כדי להביע את מחתאם: בבייג'ינג למשל דווח כי אחרי ששוטרים קראו למפגינים להימנע מלצעוק "אנחנו לא רוצים עוד סגרים", הם החלו לצעוק "עוד סגרים" ו"אני רוצה לעשות בדיקת קורונה".
המחאה ניכרת היטב גם בקרב הגולשים ברשתות החברתיות הסיניות, חרף הצנזורה ההדוקה שמפעיל שם המשטר: במחווה למפגינים שהניפו דפים ריקים, גולשים רבים פרסמו פוסטים עם מלבנים לבנים וריקים. אחרים השתמשו במשחקי מילים כדי לחמוק מהצנזורה, עם ביטויים כמו "קליפת בננה", מילים שבסינית מתחילות באותן אותיות כמו ראשי התיבות של שמו הנשיא שי ג'ינפינג, וכן צמד המילים "טחב שרימפס" – שבסינית נשמע דומה למילה "תתפטר". גולשים ברשתות החברתיות אף השתמשו בציטוטים מנאומיו של שי עצמו, על מנת להביע את תמיכתם במחאה. באחד הקטעים שהופצו נשמע שי מכריז: "העם הסיני מאורגן כעת, ולא ניתן להתעסק איתו".