כשברקע התמשכות המלחמה בעזה, בעולם גובר הלחץ לקידום הקמת מדינה פלסטינית עם רשות פלסטינית "מחודשת" כחלק מפתרון רחב יותר לסכסוך, ורבים סבורים שכחלק מרכזי ברפורמה ברשות יש צורך להחליף את מנהיגה המזדקן אבו מאזן.
שאלת זהות היורש של יו"ר הרשות הפלסטינית בן ה-88 מעוררת תהיות כבר שנים ארוכות, כשאחד מהדמויות הבולטות שזוכות לתמיכה עממית בקרב הפלסטינים הוא מרואן ברגותי, ממנהיגי הפתח שמרצה מאסר עולם בשל רצח חמישה ישראלים בפיגועים.
2 צפייה בגלריה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
אבו מאזן והנייה
(AP/AFP)
סקר שנערך על ידי "המרכז הפלסטיני לחקר סקרים ומדיניות", בראשות ד"ר חליל שקאקי, מחזק את ההערכות שברגותי הוא הדמות בעלת הסיכוי הגדול ביותר לנצח בבחירות עתידיות ברשות הפלסטינית - בחירות שאם ייערכו יהיו הראשונות שם מאז ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט ב-2006. "אם יהיו בחירות, ברגותי ינצח בוודאות. הממצא הזה חוזר על עצמו בכל הסקרים הקודמים ובמיוחד באחרון - המכתיר את ברגותי כיורשו של אבו מאזן. לא עלה שום שם אחר המסוגל להביס את חמאס מלבד ברגותי", הסביר שקאקי.
לפי הסקר, שנערך גם בשטחים וגם בעזה, ברגותי נחשב למועמד הפופולרי ביותר משום שהוא "יורשו של יאסר ערפאת - כך הפלסטינים רואים אותו".
לדבריו, "הפלסטינים אהבו את ערפאת ומתאהבים במי שמזכיר אותו. ברגותי הוא כמו ערפאת מבחינת עמדות - הוא מאמין בהליך של שלום ובכך שהגעה להסדר תהיה דרך משא ומתן, אך אם זה לא צלח - פונים לפעילות חמושה. זו הדרך שהפלסטינים מאמינים בה, במיוחד אחרי האינתיפאדה השנייה. ברגותי מייצג את הדור החדש של התנועה הלאומית הפלסטינית". שקאקי ציין כי הימצאותו של ברגותי בכלא "לא מפריעה לציבור הפלסטיני לתמוך בו ולהמשיך להאמין שהוא התקווה שלהם".
הוא הוסיף כי הפופולריות של אבו מאזן מגיעה לשיעור נמוך מ-10%, והסביר את נקודת המבט של הפלסטינים. "הקריאות להתפטרותו של אבו מאזן רבות. כעת, בזמן המלחמה, הציבור מרגיש שאבו מאזן לא קשור לעזה. התיאום הביטחוני עם ישראל, שאבו מאזן לא מוותר עליו, נחשב לבגידה בפלסטינים. יותר קל להם להתחשבן עם אבו מאזן ולפסול אותו מאשר לעשות את זה עם הנייה. סינוואר והנייה מפעילים התנגדות חמושה נגד הכיבוש - ואבו מאזן לא. זה נראה אחרת בעיני הפלסטיני", אמר.
על ממשלת הטכנוקרטים החדשה שהושבעה, אמר: "הפלסטינים לא רצו ממשלה המשויכת לאבו מאזן או לראש הממשלה הקודם מוחמד אשתייה, נמאס להם משחיתות. אם ראש הממשלה החדש יציג רפורמות ותוכניות לטובת הפלסטינים, הציבור יתמוך בו. אם לא, הפלסטינים יתנגדו לשלטון שלו כמו שהיו נגד אשתייה".
2 צפייה בגלריה
מרואן ברגותי
מרואן ברגותי
ברגותי. הבחירה המועדפת על הפלסטינים
(צילום: Brennan Linsley, AP)
בריאיון עם ynet, הסביר שקאקי - שכונה בעבר "מינה צמח של הפלסטינים" - כי ביום שאחרי המלחמה וגם במהלכה, הפלסטינים רוצים את המשך שליטת חמאס - ולא רואים אפשרות אחרת. "זה היה ברור בסקר האחרון וגם בנוכחי. לא היו שינויים, להיפך - יש עלייה בפופולריות של חמאס מ-38% ל-52%. מבחינת הפלסטינים אין חלופות בזמן הנוכחי".
הסקר הראשון שנעשה אחרי 7 באוקטובר הראה כי האהדה לארגון הטרור בקרב הציבור הפלסטיני צמחה באופן משמעותי. "שיעור הפופולריות של חמאס בגדה לפני המלחמה עמד על 12%, ועלה ל-44% אחרי 7 באוקטובר. כרגע יש ירידה, אך אחוזי התמיכה עדיין נחשבים גבוהים יחסית", אמר שקאקי. לדבריו, הגורם לעלייה בפופולריות של חמאס הוא תקופת עסקאות החטופים, שבמסגרתן שוחררו אסירים פלסטינים שרובם מהגדה. "זה העלה את המנדט של חמאס ונתן גם לגיטימציה ל'התנגדות החמושה' המניבה תוצאות", הוסיף שקאקי.
שקאקי התייחס לקונספציה הישראלית שלפיה שגשוג כלכלי יביא לשקט - וניפץ את המיתוס. "שגשוג כלכלי לא עומד בראש מעייני הפלסטינים", ציין. "הנושא החשוב ביותר הוא סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, כל עניין הכלכלה מגיע למקום השני - במיוחד בעזה". שקאקי רואה במידת הדתיות גורם הדוחק את הכלכלה לפינה, כך שברצועת עזה, הנחשבת ענייה יותר מהגדה, הצורך בכלכלה חזקה פוחת.
שקאקי ערך יותר מ-200 סקרי דעת קהל פלסטיניים בגדה המערבית וברצועת עזה, ועשרות סקרי דעת קהל משותפים בין פלסטינים לישראלים. "המרכז הפלסטיני לחקר סקרים ומדיניות", שבראשו עומד שקאקי, נחשב לאחד האמינים ביותר - המשקף את דעת הקהל הפלסטינית במקצועיות.
שקאקי לא נמנה עם אף פלג פלסטיני, על אף שאחיו הוא פתחי שקאקי - ממייסדי תנועת הג'יהאד האיסלאמי והמזכ"ל הראשון שלה - עד שחוסל על ידי ישראל במלטה. שקאקי, שלא הולך בדרך אחיו, למד בארה"ב ולימד במוסדות גבוהים - ואף התמקד בתחומי מחקרו בסוגיות של דעת קהל, מעבר לדמוקרטיה והשפעת ההתפתחויות הפנימיות הפלסטיניות על תהליך השלום.
הוא סיכם כי הוא לא צופה שינוי בדעת הקהל הפלסטינית בסקר הבא, אלא אם כן המלחמה תסתיים. "אם לא, דעת הקהל הפלסטינית תישאר על כנה", אמר.