הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אמר הערב (רביעי) כי ישיבה שבה ילמדו חרדים תורה בבקעת הירדן - לצד החזקת הגזרה בהגנה, היא דבר שניתן - ומוכרחים לעשותו. "בנשיאה המשותפת בנטל יש כדי להבטיח את קיומה של מדינת ישראל. חישבו מה יוכל לקרות במלחמה ובמשק כשבני החברה החרדית יתגייסו", אמר הלוי.
הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס סיום המכללה לביטחון לאומי
(צילום: דובר צה"ל )

בנאום שנשא בפני בוגרי המכללה לביטחון לאומי הוסיף: "בצפון מתנהלת מערכה נגד הזרועה החזקה ביותר של איראן באזור. אנו פוגעים בחיזבאללה יום־יום, פגיעות קשות, שהן רק מעט מיכולתנו. נחושים וערוכים להשיב את השקט, להרחיק את האיום מהגבול ולהחזיר בבטחה את התושבים לבתיהם – ההחלטה על עתיד חזית הצפון היא בידינו. היא תתקבל מתוך חשיבה אסטרטגית ותכנון מערכתי, ותנווט את ההישגים הצבאיים. לפי מצפן האסטרטגיה".
הלוי אמר כי "מחלוקות בתוכנו מפיחות תקווה באויבינו, ואילו סולידריות ולכידות, מהוות מפתח לביטחוננו הלאומי, כיום ובעתיד. הסכם למען השבת החטופים, מעבר לחשיבותו במובן המוסרי הדחוף של הצלת חיים, יש בו את הערכים הבסיסיים הנדרשים לחברת מופת ולחברה חפצת חיים".
מחר יפרסם צה"ל באתר מיוחד את ממצאי תחקיר הקרב בקיבוץ בארי, שיוצגו קודם לקהילה שספגה את המכה הקשה ב-7 באוקטובר. "בשמחת תורה כשלנו במבחננו העליון לספק ביטחון. אנחנו מתחקרים באומץ כדי להשתפר וכדי להשיב את אמון הציבור בצה"ל, בסיס כוחנו", אמר הלוי.
גלנט בטקס המכללה לביטחון לאומי
(צילום: דובר צה"ל )

כמו כן, התייחס הרמטכ"ל להימשכות הלחימה. "השתנות האיומים מאתגרת את עקרון ניהול המלחמות הקצרות, שהוא עיקרון יסוד בתפיסת הביטחון של ישראל מהקמתה. תמיד שאפנו להכרעה מהירה של צבאות אויב סדירים, להסיר את האיומים ולשחרר בהקדם את כוחות המילואים לתפקידם האזרחי החיוני להתפתחותה של המדינה". הלוי הדגיש: "המלחמה הנוכחית שונה. זוהי מלחמה ברעיון קיצוני הרסני, שראשיתו באיראן ובשאיפותיה להשמדת ישראל, וזרועותיו שלוחות סביבנו".
הוא הוסיף: "חשוב לזכור כי לצד המערכה הצבאית ניטשת בדעת הקהל העולמית מלחמת תודעה ונרטיבים. מפקדים חייבים להבין כי התודעה איננה המציאות, אך השפעתה עליה רבה. העולם נוטה לתמוך במי שנתפס חלש, ולא במי שצודק. ישראל נתפסת כחזקה, ובצדק; היא משלמת על כך מחירים – שלא בצדק – אך אם התנאי לתמיכה הוא להיות חלש, מוטב שנהיה חזקים".
לפניו נשא דברים גם שר הביטחון יואב גלנט. "גם בשעות אלה, כשלוחמי צה"ל פועלים למיגור החמאס, מוטלת עלינו החובה להשיב את החטופים אל בתיהם. זהו ציווי מוסרי עליון - וזוהי מטרת מלחמה מוצהרת. פעולתה הנחושה של מערכת הביטחון יצרה את התנאים למהלך להשבת החטופים". גלנט הדגיש: "נפתח בפנינו חלון הזדמנויות מוגבל לממש את חובתנו הערכית והמוסרית להשבת חטופים. התנאים שייווצרו בעקבות העסקה יקדמו את האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, ואילו, על הסיכונים שעלולים להיווצר - צה"ל וכוחות הביטחון יודעים לגבור".