ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר הבוקר (יום חמישי) ב-ynet radio כי סירב לדבר עם פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' יובל אלבשן, שניסחו את מתווה הפשרה ששר המשפטים יריב לוין כינה "פריצת דרך". לדבריו, הוא התנה את הדיון במתווה בכך שתיעצר חקיקת המהפכה המשפטית בכנסת. "הקואליציה עשתה עליהם סיבוב", טען לפיד. "זה לא מתווה פשרה, זה ניסיון של הקואליציה להראות שהם מדברים בזמן שהם לא".
במתווה של פרופ' פרידמן ופרופ' אלבשן השתתפו גם האלוף (מיל') גיורא איילנד והיזם גיורא ירון. בקואליציה בירכו עליו, אך לא קיבלו את כולו - ומקורבו של נתניהו, מזכיר הממשלה יוסי פוקס, פרסם הערות שביטלו כמה מעקרונות המתווה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
יאיר לפיד בישיבת סיעה
"האחריות על הפורצים". לפיד
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"שולטים בנתניהו". לוין ורוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפיד תקף את אלה שמטילים עליו אחריות למשבר: "מי שהכניס אותנו למשבר הזה, האחריות עליו. יש ממשלה, הם כל הזמן אומרים 'ניצחנו בבחירות, תכירו בתוצאות'. מה שהיה בבחירות זה שהאחריות לניהול המדינה היא עליכם, ואם אתם מחליטים להפוך אותה ללא-דמוקרטית - אל תתפלאו שהמדינה קמה עליכם. אומרים לי 'מה עם האחריות שלכם', אבל לא שואלים מישהו שפרצו לו הביתה מה האחריות שלו".
לדברי לפיד, "אני לא נגד הידברות והסכמות. אני אומר שהמצב כרגע הוא שאני מתקשר למשטרה ואומר שפרצו לי הביתה, והם אומרים לי תיקח אחריות. אני אומר - האחריות היא על הפורצים. הממשלה יצרה את המשבר ורצה איתו קדימה, אז על מה אנחנו מנהלים משא ומתן? הם אומרים 'מה אכפת לנו, נשב לדבר איתכם ובינתיים נקדם את החקיקה'".
"זה לא מתווה פשרה, הם עושים סיבוב יחסי ציבור", הוסיף. "לוין ורוטמן נפגשו עם היוזמים בזמן ששמו על השולחן את לוח הזמנים של ועדת החוקה לשבוע הקרוב. נתניהו לא יכול לעצור אותם (לוין ורוטמן) כי הם שולטים בו, אז הוא אומר להם תעשו את עצמכם כאילו יש הידברות. לדעתי פרידמן ואלבשן, שהם אנשים הגונים, יודעים כבר שעשו עליהם סיבוב". כשנשאל מדוע לא יילך לפגישה אצל הנשיא, השיב כי "זה חלום חייהם. הם ימשיכו עם החקיקה אבל יהיו תמונות של כולנו יושבים אצל הנשיא ונראה כאילו יש הידברות, והמחאה תמות בגלל זה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה ברעננה
הפגנה ברעננה
חוסמים את הכביש בצומת רעננה, הבוקר
(צילום: נמרוד גליקמן)
לפיד טען: "אין לקואליציה מנדט להפוך את ישראל למדינה לא-דמוקרטית. הם לא רוצים שהמדינה תהיה דמוקרטית כי זה מפריע להם לממן את החברה החרדית, ומפריע להם לשלוח את הילדים שלנו להגן על הפורעים בחווארה. אם הם יעבירו את החקיקה, לא יהיו בחירות לעולם. כל פעם שהם יפסידו בסקרים הם יכריזו על מצב ביטחוני מיוחד ולא יעשו בחירות. לא תהיה פה דמוקרטיה. במדינות לא-דמוקרטיות אין בחירות, או שיש מצג שווא של בחירות".
כחלופה אפשרית, ראש האופוזיציה הציע להגדיר את מגילת העצמאות כסעיף מספר 1 בחוקה הישראלית, ולחוקק חוק יסוד החקיקה. "נלך למהלך גדול של חוקה לישראל", אמר. "בואו נהפוך את המשבר להזדמנות, החברה הישראלית נקרעת. יותר מדי זמן הדחקנו בפני עצמנו עד כמה היא נקרעת, ועכשיו רואים את האדנות הזו של הממשלה - שרים אומרים שהם בזים לטייסים, ושולחים לעזאזל את הציבור היצרני במדינת ישראל. הם התנצלו על זה בצדק".
"חלק מהמחאה הוא לא רק הפיכה משטרית או פסגת ההתגברות - אלא על הגילוי המכאיב והמאוחר כמה המשיח הזה בז ומזלזל על החמור שלו", הוסיף לפיד. "לפיכך אנחנו צריכים חוקה לישראל שתעשה סדר בינינו לבין עצמנו, ותייצר לנו מחדש אתוס מכונן. היא תתחיל במשפט שמדינת ישראל תהיה מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל. אפשר גם ללכת למשפט הבא - שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה, בלי הבדלי דת, גזע ומין. לי זה נשמע התחלה טובה".
לפיד התייחס גם לכוונת המפגינים לשבש את טיסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרומא. "הוא יטוס, כי יטיסו אותו במסוק לנתב"ג", אמר לפיד. "אבל אני מבין את המפגינים. אף אחד גם לא מבין למה נתניהו נוסע לרומא, אבל זה כבר עניין אחר".
עם זאת, ראש האופוזיציה ציין כי הוא נגד הקריאות לסרבנות - "כולל הסרבנות של מפלגות הקואליציה, שכאשר מדובר בשותפים שלהם הם לא אומרים על זה מילה".