2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: יונתן זינדל)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נחת אמש (שלישי) בפריז, בירת צרפת, אך כמו בביקורו הקודם לפני כחודשיים וחצי - גם הפעם הוא לא יקיים אף פגישה עם גורם צרפתי רשמי. עשרות ישראלים וחברי הקהילה היהודית הפגינו הבוקר בפריז, לפני הגעתו לכנס ה-OECD.
בשגרירות צרפת בישראל מסרו בתגובה לפניית ynet כי לשכתו של סמוטריץ' ביקשה לתאם לשר פגישות, אולם בלשכתו טוענים שלא הייתה כל בקשה לפגישה עם גורמים בממשלת צרפת, מאחר שסמוטריץ' הגיע לכנס כלכלי של שרי האוצר של מדינות ה-OECD (ארגון המדינות המפותחות).
לאחר נחיתתו, סמוטריץ' נפגש עם מנהיגי קהילות יהודיות בצרפת. גם לפגישה זו, באופן חסר תקדים ובהחלטה מתואמת, הנשיאים של שלושת הארגונים המרכזיים של יהודי צרפת - "קריף", "קונסיסטואר סנטרל" ו"קרן הרווחה המאוחדת סוסיאל" - נמנעו מלהגיע. במקומם נשלחו למפגש מנהיגים בדרג נמוך יותר, ובהם סגן יו"ר ה"קריף" אריאל עמר, סגן יו"ר "קונסיסטואר" צרפת צבי עמר, יו"ר "קונסיסטואר" דרום יצחק בר ששת, יו"ר לשכת המסחר צרפת-ישראלהנרי קוקרמן ונשיא ה"קונסיסטואר" של פריז ד"ר יואל מרגי ואחרים.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ' ומפת "ארץ ישראל השלמה" בביקורו הקודם בצרפת
מהמפגינים בתנועת UnXeptable נמסר: "מאות הצטרפו בימים האחרונים לקבוצת המחאה במטרה להגיע להפגנות שלנו מול השר. אמנם הקהילה היהודית בצרפת שמרנית ברובה, אבל היחס לממשלה הנוכחית ולסמוטריץ' בפרט חוצה מחנות פוליטיים קלאסיים גם בניכר. לא יאומן איזה נזק אדיר ומביך הוא עושה לשמה של ישראל בתפוצות".
עם נחיתתו הגיע סמוטריץ' למרכול היהודי ה"היפר כשר" בעיר, שבו אירע פיגוע הירי הקשה לפני שמונה שנים. השר קיים סיור קצר במקום עם מנהל משלחת הסוכנות היהודית באירופה, אריה אביטבול, והדליק נר לזכר הנספים.
"היה לי חשוב להגיע לכאן, ל'היפר כשר', למקום שבו אירע הפיגוע הקשה בינואר 2015 שגבה את חייהם של ארבעה נרצחים", אמר סמוטריץ'. "הגעתי לכאן כדי לחזק ולחבק את הקהילה היהודית בפריז. הייחודיות שלנו כעם יהודי וכמדינה ריבונית הוא החיבור המיוחד לכל יהודי בעולם. אני עומד כאן היום כחבר בממשלת ישראל שמחויבת לחיזוק הקשר עם הקהילות היהודיות וחיזוק הזהות היהודית. מתוך ערבות הדדית, אנחנו פועלים לחיבור בין כל חלקי העם בכל מקום שהוא. הקשר הוא בל ינותק והוא אינו תלוי במוצא, דעה או כל דבר אחר. אני מבקש להודות לממשל בצרפת על המלחמה הבלתי מתפשרת באנטישמיות וההגנה על חיי היהודים בקהילות ברחבי צרפת".
בהמשך נועד סמוטריץ' עם נציגים של חברות צרפתיות בארגון לשכת הסחר צרפת-ישראל. רוב אנשי העסקים שהיו בפגישה היו יהודים. הפגישה עסקה בפערי רגולציה ובירוקרטיה בשוק הישראלי ובאפשרות להאצת תהליכים שיקלו על משקיעים מהעולם להיכנס לישראל. השר שוחח עם הנוכחים על החוזקות של השוק הישראלי והדגיש בפניהם כי ישראל מוכנה להיענות לקידום יוזמות כלכליות משותפות, בדגש על יוזמות ותהליכים שיגבירו את התחרות בשוק הישראלי ויקלו על יוקר המחיה.
סמוטריץ' בביקורו הקודם בפריז: "אין דבר כזה עם פלסטיני"

מלשכת שר האוצר נמסר כי "מטרת הנסיעה היא לחזק את שיתוף הפעולה בין ישראל לארגון ה-OECD ולמדינות החברות בו. השר ישתתף בדיונים רבים סביב הסכמי סחר בילטרליים, מנועי צמיחה וקידום תשתיות בין המדינות ובתוכן. במהלך הכינוס, צפוי שר האוצר לקיים מספר פגישות עם בכירים ב-OECD. בשולי הוועידה השר יקיים פגישות עם חברות בינלאומיות ומשקיעים מקומיים המעוניינים להיכנס לשוק הישראלי, זאת במסגרת המאמץ להורדת יוקר המחיה".
סמוטריץ' אמר: "מדינת ישראל היא מהכלכלות היציבות בעולם והיא תמשיך בעזרת השם להיות כזו. נתוני המאקרו כלכלה של ישראל, כמו גם הדוחו"ת האחרונים של הארגונים הבינלאומיים, מעידים על חוסנו של המשק הישראלי. העברנו תקציב אחראי ומרוסן מוטה תשתיות וצמיחה. בנסיעה הזו נחזק את יחסי העבודה המצוינים של ישראל עם ה-OECD והמדינות החברות בו, ונמשיך להצמיח את מדינת ישראל".
כאמור, לפני כחודשיים וחצי ביקר סמוטריץ' בפריז, וגם אז הממשל הצרפתי החרים את הביקור שלו, שהוגדר אז כפרטי. במהלכו, נשא סמוטריץ' דברים בטקס לזכרו של פעיל הליכוד ז'ק קופפר שנפטר לפני כשנתיים. בנאומו בטקס הרגיז סמוטריץ' את הצרפתים כשעל דוכן הנואמים שלו התנוססה מפת "ארץ ישראל השלמה" שכוללת גם את שטח ירדן כשטח מדינת ישראל. בנוסף הכריז סמוטריץ' בנאומו: "אין דבר כזה עם פלסטיני, ואת האמת הזו צריכים לשמוע גם בארמון האליזה וגם בבית הלבן".