החטוף פרחאן קאדי (52), שחולץ היום (שלישי) במבצע מורכב על ידי צה"ל, אותר במנהרה בדרום רצועת עזה - שבה שהה לבדו. הוא חטוף השמיני שחולץ בחיים מתחילת המלחמה, והוחזק במנהרה בחלק מהזמן שבו היה בשבי חמאס. כעת נמצאים בשבי 108 חטופים, כשלפי ההערכות, יותר מ-50 מהם בחיים.
2 צפייה בגלריה
פרחאן קאדי, החטוף שחולץ משבי חמאס
פרחאן קאדי, החטוף שחולץ משבי חמאס
שהה במנהרה לבדו. קאדי
(צילום: מאיר אבן חיים)
קאדי, תושב כפר כרכור, השוכן ליד רהט, נחטף ב-7 באוקטובר מאזור קיבוץ מגן שבעוטף עזה - שם עבד כשומר בבית האריזה. קאדי נשוי ואב ל-11. בהודעה משותפת של צה"ל ושב"כ נמסר כי הוא חולץ על ידי לוחמי צה"ל מיחידת שייטת 13, חטיבה 401, יהל"ם ולוחמי שב"כ, תחת פיקוד אוגדה 162, ב"מבצע חילוץ מורכב".
בהודעה הודגש כי מעבר לכך שחולץ מדרום הרצועה לא ניתן לפרט, "מפאת סוגיות של ביטחון חטופינו, ביטחון כוחותינו וביטחון המדינה". עוד נמסר כי מצבו הרפואי של קאדי תקין והוא הועבר כאמור להמשך בדיקות רפואיות בבית חולים. "משפחתו עודכנה בפרטים וצה"ל מלווה אותה", נמסר. "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול בכלל המאמצים להשבת החטופים".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר בהצהרה כי הלוחמים שחילצו את קאדי הגיעו למיקומו הודות למודיעין מדויק. עם זאת, הוא לא פירט מעבר לכך על אודות מבצע החילוץ המורכב. "צריך לשמור על המבצע הזה באופן שלא יפגע במאמצים נוספים", אמר. "המבצע הזה בוצע בעזרת מודיעין, עם כוחות הפועלים בשטח ממוקד משימה. תחקרנו את פרחאן בשטח כדי לקבל ממנו פרטים ראשוניים. אני בטוח שנלמד ממנו עוד דברים, ומעבר לכך, כשיתאפשר, נשתף את כולם. פרחאן חולץ בחיים מתוך מנהרה. הוא פגש את כוחותינו בתת-קרקע, מעבר לכך לא ארחיב. אנחנו מקיימים מאמצים בשטח, ולכן אני מבקש - לא להפיץ שמועות".
2 צפייה בגלריה
פרחאן קאדי, החטוף שחולץ משבי חמאס
פרחאן קאדי, החטוף שחולץ משבי חמאס
קאדי בבית החולים סורוקה
(צילום: דוברת סורוקה)
שר הביטחון יואב גלנט מסר בעקבות המבצע: "במסגרת הפעולות הנועזות והנחושות של כוחות צה"ל ושב"כ בעומק רצועת עזה, לוחמינו הצליחו לחלץ את פרחאן קאדי ולהשיבו לחיק משפחתו בישראל. המבצע הזה מצטרף לשורת פעילויות מבצעיות מרשימות, המקרבות אותנו להשגת כל מטרות המלחמה. אני חוזר ומדגיש: אנו מחויבים לממש כל הזדמנות להחזיר את החטופים לביתם".
הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, מסר בתום הערכת מצב שערך עם מפקד פיקוד הדרום ובכירים אחרים בצבא (ובהם אלוף במיל' ניצן אלון שאחראי על תחום השבויים בצה"ל): "אנחנו עושים הכול כדי להציל את כל החטופים. כוחות צה"ל ושב"כ מוכיחים אומץ, נחישות ויוזמה בפעולות מורכבות בשטח". דובר צה"ל פרסם תמונה של הרמטכ"ל מביט בחלון מתוך מסוק, בדרכו לבקעת הירדן ואחרי שפיקד על המבצע בקריה.

8 חטופים חולצו בחיים עד כה

קאדי הוא אחד מבין שישה בדואים שנחטפו בטבח 7 באוקטובר. לצדו נחטפו סאמר טלאלקה (25) שנורה למוות בשוגג על ידי צה"ל יחד עם אלון שמריז ויותם חיים; ויוסף אל-זיאדנה (49) מאזור רהט שנחטף עם ילדיו חמזה (22), בלאל (18) ועאישה (17). עאישה ובלאל שוחררו בעסקת החטופים עם חמאס בסוף נובמבר אשתקד. בשבי חמאס מוחזק גם הישאם א-סייד, שחטוף מאז שחצה את הגבול לרצועה ב-2015.
קאדי הוא החטוף השמיני שחולץ בחיים מרצועת עזה מתחילת המלחמה. ביוני האחרון חולצו ב"מבצע ארנון" הנועז מנוסייראת שבמרכז הרצועה נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב; בפברואר חולצו מרפיח פרננדו סימון מרמן ולואיס הר; ובסוף אוקטובר חולצה החיילת אורי מגידיש.