"בשדה תימן יש 28 כלואים בלבד. המתחמים מצולמים 24 שעות ביממה ואסורה ענישה באמצעות שימוש באלימות. לא ננקטו עונשים ביחס לכלואים במחנה", כך מצהירה המדינה, בשם שר הביטחון, היועמ"שית והפצ"רית, בתשובה לבג"ץ בנוגע לעתירה של האגודה לזכויות האזרח הנוגעת לתנאים במחנה המעצר.
המדינה לא התייחסה בתגובתה לאירוע החמור שבמהלכו חברי כנסת ואזרחים פרצו לאחרונה למתחם, לאחר שהמשטרה הצבאית עיכבה לחקירה שם חיילים בחשד להתעללות בעציר-מחבל.
1 צפייה בגלריה
עצירים שמוחזקים בשדה תימן
עצירים שמוחזקים בשדה תימן
עצירים שמוחזקים בשדה תימן
(צילום: CNN)
הדיון בנושא ייערך ביום רביעי הקרוב, וזאת לאחר שכבר התקיים בעבר דיון ראשון. מאז, מעת לעת, מעדכנת המדינה על מצבו של המתחם וכמות הכלואים בו. אחרי הדיון הקודם, הוציאו ב-15 ביוני השופטים צו על תנאי, שלפיו על המדינה לבוא ולנמק בדיון הבא האם החוק מאפשר להמשיך ולהחזיק עצורים במחנה שדה תימן.
העותרים דרשו אז לסגור את המתקן בו שוכנו מאות רבות של מחבלים ועצורים מעזה מאז פרוץ המלחמה, הם טענו כי "לאורך החודשים האחרונים הצטברו עדויות על הנעשה במתקן - שחושפות מציאות בלתי נתפסת".
לפי תגובת המדינה שהוגשה אתמול, "המתקן הצבאי מוסדר ומפוקח ומתנהל לפי דין. היו בו 14,500 עצורים מתחילת המלחמה מעזה ואיו"ש". עוד עודכן כי "בקרוב יחל שימוש בחצרות המתקן לטיולים וכי בונים שני מתקני כליאה במקום כולל גדרות. הכוונה היא להגיע לכך שהמתקן יכיל 780 מקומות לכליאה". בנוסף, טוענת המדינה כי מתקיימות במתחם הוראות החוק ועיקר התנאים והתקנות ובעוד חודש ייפתח אגף חדש. במתקן הרפואי כרגע כלוא אחד בלבד".
לגבי הטיפול הרפואי, מסבירה המדינה מדוע יש צורך באיזוק וכיסוי עיניים במקרים מסוימים: "בהתאם להערכת מסוכנות ביטחונית פרטנית של גורמי הביטחון ביחס לכל עצור שמוחזק ומקבל טיפול במתקן הרפואי, נקבעים ההסדרים הביטחוניים בהם ייערך הטיפול, לרבות, האם יש צורך באיזוק הכלוא וכיסוי עיניו בזמן הטיפול. במרבית המקרים, בשים לב לאופי הכלואים אשר נתפסים במסגרת פעולות צה"ל ברצועת עזה, ומוגדרים ככלל ברמת מסוכנות גבוהה מאוד, וכבעלי מוטיבציה רבה לפגיעה בסגל האבטחה ובסגל הרפואי, כמו גם לאור הסכנה הנשקפת מנגישותם למכשור רפואי ולאמצעים חדים, הכלואים מקבלים טיפול רפואי כאשר הם אזוקים ומכוסי עיניים. על-פי הנמסר מגורמי הצבא, תנאי איזוק ובטיחות אלו מיושמים גם בעת אשפוזם של הכלואים בבתי חולים ציבוריים אליהם הם מועברים במקרה הצורך".
הפריצה לבסיס של המפגינים
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

עוד נמסר מהמדינה כי "ניתנות שלוש ארוחות ביום ויש גישה לברזי מים. המתחמים מצולמים 24 שעות ביממה ואסורה ענישה באמצעות שימוש באלימות. לא ננקטו עונשים ביחס לכלואים במחנה. בארבעת הימים הראשונים במתחם העיניים מכוסות ויש איזוק, זאת בעת קליטת העצורים – בשל סיכון הנשקף מהם עד לבירור ראשוני. למעט שני אנשים אין כרגע אמצעים מניעתיים. ניתן אישור למפגש עם עו"ד למי שלא מנוע".
בסיכום התגובה נכתב כי "מתקן הכליאה בשדה תימן הוא מקום מוסדר ומפוקח, גם על-ידי גורמים חיצוניים. צה"ל פועל כל העת על מנת לקיים את ההוראות המחייבות בנוגע לתנאי הכליאה במתקניו, תוך התאמת התנאים במתקן לנסיבות הקיימות, לצד השקעת משאבים רבים, ותוך הקמת מתקן כליאה חדש במחנה עופר, במקביל לשיפור התנאים בשדה תימן".
מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה בשם שורת ארגוני זכויות אדם, נמסר: "שדה תימן הוא גיהינום, בו מופרות זכויות אדם באופן שיטתי ומתבצעים בו פשעים מחרידים. כיום כולם יודעים מה מתחולל בשדה תימן, ולא בכדי הממשלה רוקנה אותו כמעט לחלוטין לאחר הגשת העתירה. ובכל זאת, לאחר חודשים שהממשלה מתחמקת שוב ושוב ממענה להחלטות בית המשפט, היא המציאה בתשובתה מציאות חלופית אודות מתקן, שהכל בו כשורה".
פורסם לראשונה: 21:49, 05.08.24