לא פחות מ-12 מועמדים יתמודדו על ראשות עיריית חיפה בבחירות המקומיות שיתקיימו ביום שלישי הקרוב, ובשבועות האחרונים מפרסמים כמה מהם תוצאות לכאורה של סקרים שנערכו מטעמם ולפיהם הם-הם אלה שעומדים לנצח. תושב העיר ביטא לאחרונה בגיחוך את התחושה העולה מהסיטואציה וציין ש"כנראה שבשבוע הבא יהיו לחיפה חמישה ראשי עיר".
השבוע נחשף כי המועמד עו"ד דוד עציוני חתם על הסכם קואליציוני עם סיעת ש"ס, והסכם דומה צפוי להיחתם בינו לבין אגודת ישראל. בסביבתו משוכנעים ששני המהלכים הללו עתידים להכריע את תוצאות הבחירות, שכן הניסיון מלמד שכדי לנצח בחיפה צריך לרתום שני ציבורים: החרדי והערבי. אבל עוד חזון למועד. מהקמפיינים של המועמדים השונים עולה כי רובם עסוקים בעיקר בתקיפת יונה יהב – שכיהן בתפקיד בשנים 2018-2003 ומבקש לחזור לכיסא – ולא בביקורת על ראשת העיר המכהנת עינת קליש רותם. זה עשוי ללמד שהם רואים בו את המועמד המוביל, וסבורים שהיא בכל מקרה לא עומדת להמשיך לקדנציה שנייה.
2 צפייה בגלריה
(צילום:אדי קפרוב, אלעד מלכה, ראובן קפוצ'ינסקי, מיכה בריקמן, הירוקים של חיפה)
בתחילת החודש פורסם מטעם יהב סקר שערך עבורו מכון "מאגר מוחות" בניהול פרופ' יצחק כ"ץ. השתתפו בו 512 נשאלים בוגרים תושבי העיר, וממנו עולה שיהב זוכה ל-46% אהדה ותמיכה. לדברי כ"ץ, ליהב סיכוי לנצח כבר בסיבוב הראשון למרות ריבוי המועמדים (עציוני עם 19%, יעקב בורובסקי 10%, קליש רותם 7%, אביהו האן 6% ושרית גולן 5%).
מנגד, עציוני פרסם סקר מקוון מתחילת השבוע, של מכון המחקר Elixir בהנהלת ד"ר דורית בן ברוך. לפי אותו סקר הוא מוביל בפער קטן על פני יונה יהב, עם 27.46%, לעומת יהב שזוכה ב-27.1%.
במוצאי שבת פרסם המועמד בורובסקי סקר מטעמו שערך מכון "דיירקט פולס" בראשות שלמה פילבר וצוריאל שרון. גם לפיו המועמד המוביל הוא יהב (29%) אלא שבורובסקי מקבל 22%, מה שמוביל לסיבוב שני (שאר המועמדים: עציוני 14%, קליש רותם 7%. כ-15% מהנשאלים עדיין לא החליטו). ואולם כידוע, משחק הסקרים מתנהל בשטח אפור עם פוטנציאל מניפולציות אינסופי, ובהתאם גם המועמדים עציוני, קליש רותם והאן מציגים סקרים משלהם, שבהם מן הסתם התוצאות שונות.
עד פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, סמוך למועד המקורי של הבחירות שנדחה מאז בגלל האירועים, היה מצבה הפוליטי של קליש רותם רעוע. התחושה הכללית בחיפה הייתה של אכזבה מהתפקוד של מי שנחשבה ב-2018 להבטחה גדולה אחרי שהדיחה את יהב והפכה לאישה הראשונה בתפקיד אי פעם. זו הייתה קדנציה ללא רגע דל, מרובת שערוריות, עימותים, מאבקים קשים מול עובדי העירייה, בתוך מועצת העיר, ואפילו מול שרים ומשרדי ממשלה. פחות משנתיים אחרי כניסתה לתפקיד בעקבות הבחירות הקודמות היא איבדה את הרוב במועצת העיר ונאלצה לתפקד מאז מול מועצה לעומתית. אבל המצב הביטחוני של החודשים האחרונים שינה את מעמדה: היא מפגינה נוכחות בעיר, בודקת מקלטים, בוחנת מוכנות ועוסקת בהכנת העיר למלחמה שחלילה תגיע מצפון.
תושבים ששוחחו עם ynet לקראת הבחירות משרטטים את הסוגיות העירוניות המרכזיות העומדות על הפרק בבחירות הנוכחיות: ממדי הפשיעה, שיפור פני העיר, חיזוק תשתיות שלא עמדו בפגעי מזג האוויר, תופעת החזירים ורמת החינוך. תושבת העיר יולי גוכמן מספרת: "הבניין שלנו נמצא ממש מול בית ספר ציבורי, אבל מתוך שבע משפחות עם ילדים בגילאים הללו, שש מעדיפות להסיע את הילדים למסגרות פרטיות".
2 צפייה בגלריה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
חזירי בר ברחובות חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
משה יזדי (75), יליד העיר, מוסיף: "העיר יקרה לליבי ואין ספק שהיא הידרדרה. הבחירות הקרובות חשובות ביותר כדי להחזיר את העיר למסלול. יש כמה מועמדים ראויים - יונה יהב, אביהו האן, שרית גולן – שיצטרכו לטפל בחזירים, בניקיון העיר, בהחזרת שלטון החוק לרחובות על ידי הקמת כוח שיטור עירוני".

עינת קליש (53), סיעת "חיים בחיפה"

ניסיון מקצועי: חברת מועצת העיר וראשת העיר המכהנת מ-2018. אדריכלית במקצועה ומתכננת ערים. דוקטור בחידוש ושיקום ערי תעשייה, מתכננת ומנהלת פרויקטי בנייה עבור הממשלה ורשויות. ליוותה מקצועית פרויקט שיקום אזור תעשייה באמסטרדם.
עוד משהו: בעלת חגורה שחורה בקראטה, ולא מפסיקה להתאמן.

יונה יהב (79), סיעת "חיפה שלנו"

ניסיון מקצועי: עו"ד במקצועו וח"כ לשעבר. היה סגן ראש העיר בשנים 96-93, וראש העיר בשנים 2018-2003. ניהל את העיר בשלושה אירועים משמעותיים: מלחמת לבנון השנייה ושתי השריפות הגדולות ב-2010 וב-2016.
עוד משהו: לדבריו החליט כבר בגיל 12 שיהיה ראש העיר.

דוד עציוני (40), מתמודד עצמאי

ניסיון מקצועי: סגן ראש העיר, עו"ד במקצועו, שימש משנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. אחראי על התוכנית הממשלתית למגזר הערבי. חבר הנהלה ויו"ר מנהל פיתוח קרקע בקק"ל. יועץ בכיר לשר האוצר. אחראי מטעם ממשלת ישראל על שיקום אסון השריפה בכרמל.
עוד משהו: נצר למשפחה חיפאית שורשית של משפטנים. נכדו של משה עציוני, שהיה שופט עליון ורחוב בעיר קרוי על שמו.

יעקב בורובסקי (72), סיעת "מחוברים לחיפה וקריית חיים"

ניסיון מקצועי: שירת 31 שנה במשטרה והגיע לדרגת ניצב. בין היתר שימש כמפקד תחנות זבולון, מרחב חיפה עמקים, מפקד מחוז צפון, סגן ראש אגף המבצעים, ראש אגף התכנון והתקצוב, נשיא בית הדין לערעורים ויועץ מבקר המדינה למאבק בשחיתות השלטונית. כיום עורך דין.
עוד משהו: משתתף במשך 23 שנה בערבי שירי ארץ ישראל עם אפי נצר.

שרית גולן (49). מתמודדת עצמאית

ניסיון מקצועי: עו"ד במקצועה, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה, יו"ר ועדות עירוניות וחברה בדירקטוריונים של נמל חיפה ושקמונה, מרצה ומנהלת קליניקות משפטיות, ממובילות המאבק הסביבתי לסגירת התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה.
עוד משהו: אביה היה חבר בפנתרים השחורים בירושלים וסוציאליסט. מייצגת בהתנדבות עצורים מהמחאה נגד הרפורמה המשפטית.

אביהו האן (66). "הירוקים של חיפה"

ניסיון מקצועי: לשעבר סגן ראש העיר, חבר מועצה כ-11 שנים. עוסק בחדשנות טכנולוגית וניתוח מערכות. בעל תואר ראשון ושני במנהל עסקים. הוא נתמך על ידי המחנה הממלכתי וראש המפלגה בני גנץ ובעבר היה ראש מטה "כחול לבן" בחיפה. מוביל כעת את הסיעה הגדולה באופוזיציה. מצהיר שכראש העיר יפעל נגד המהפכה המשפטית.
עוד משהו: צולל סקובה מיומן ומנוסה.