מבצע שומר החומות גרם להתקוממות של ערביי ישראל ויצר בעיה חמורה מאוד ומסוכנת לצה"ל בתחום ההיסעים וההובלות של כלים כבדים ובהם טנקים, "נמרים" וגם אוטובוסים להסעת חיילים בחירום.
הסיבה: חלק גדול מהנהגים בחברות ההיסעים וממפעילי הציוד המכני הכבד תחת משק לשעת חירום הם ערבים־ישראלים, שלא התייצבו למשימות. מתוך 500 נהגים הגיעו 40 בלבד.
בשל כך הפעיל צה"ל תוכנית חירום שבמסגרתה גויסו נהגים מיחידות אחרות לטובת המשימות הקריטיות כמו למשל הובלת טנקים ונגמ"שים מהגולן לרצועת עזה. קל לשער מה היה קורה אם הייתה פורצת מלחמה בחזית צפונית, והצבא היה נזקק לעוד מאות רבות של נהגים בחירום.
ל"ידיעות אחרונות" נודע כי ראש אגף הלוגיסטיקה, האלוף איציק תורג'מן, יציג את התחקיר בנושא לרמטכ"ל אביב כוכבי בעוד שבועיים, וצה"ל יצטרך למצוא לכך פתרון.
המחסור בנהגים שיבש מבצע קרקעי שהיה אמור להיות מבצע הונאה של צה"ל. מטרתו הייתה להכניס מאות מחבלים של חמאס למנהרות ואז לתקוף מהאוויר. המבצע הזה, שהיה נשק אסטרטגי וסודי, לא הצליח כיוון שצה"ל תקף מהאוויר לפני כן בתווך התת־קרקעי. בנוסף, תרגיל ההונאה לא עבד כי לא הוכנסו כוחות קרקעיים לתוך הרצועה. את הנושא הזה מתחקרים בצה"ל והוא יוצג לכוכבי.
באיגוד המובילים מתריעים כבר שנים רבות על מחסור גדול בנהגי רכב כבד בשגרה, ובייחוד בעת מצב חירום של מבצע צבאי. במכתב ששלח יו"ר האיגוד גבי בן הרוש לפני כשנתיים לנציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק נכתב בין היתר: "המחסור בכוח אדם בצבא בא לידי ביטוי גם במחסור החמור בנהגי רכב כבד, ולמשק האזרחי אין את היכולת לספק את כל דרישות צה"ל בעת חירום. על פי ההערכות חסרים כ־2,000 נהגי רכב כבד לשירות המשק האזרחי והנגזר מכך הוא חוסר בנהגי סמי־מוביל לצה"ל לפעילויות חירום".
בן הרוש אמר: "כשאין לנו במשק האזרחי נהגים בכלל ונהגים יהודים בפרט אנחנו משלמים על זה במבצע צבאי. המצב הולך ומחמיר. אם הייתה נפתחת מלחמה בלבנון היינו משלמים על זה בחיי אדם רבים, באספקת תחמושת טנקים ובהסעות חיילים". גם לפי דברי מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אתמול ב"ידיעות אחרונות" בנוגע להתקוממות ערבים ישראלים בערים המעורבות, די ברור שמדינת ישראל לא נערכה כראוי להתמודד עם התרחיש הזה והוא מחייב התערבות של הקבינט הביטחוני לתכלול הפעילות של צה"ל והמשטרה בחירום בתרחיש חמור יותר של מלחמה רב־זירתית שתכלול את חיזבאללה.
ראש אגף המבצעים היוצא, אלוף אהרון חליוה, המליץ על הקמת משמר לאומי הבנוי על מסגרות מילואים גדולות שיהיו כפופות למחוזות המשטרה ויסייעו בחירום בפתיחת צירי תנועה, למשל בנגב או בצפון הארץ. קצין בכיר בצה"ל אמר כי מבצע שומר החומות הוא קריאת השכמה לצבא, למשטרה ולדרג המדיני להיערך לתרחיש של עימות רב־זירתי חמור שעלול לפרוץ בסבב הבא. צה"ל לא יכול להישאר בלי נהגי מובילי טנקים או אוטובוסים וגם חייב שצירי התנועה לצפון ולדרום יהיו פתוחים במלחמה, אחרת כוחות היבשה לא יגיעו ליעדם למשימת התמרון.