יותר מ-200 ישראלים חטף חמאס לרצועת עזה ביום הפתיחה של המלחמה, הערב (שישי) הודיע דובר ארגון הטרור כי ישחרר שתיים מהם - יהודית רענן ובתה נטלי, בעלות אזרחות אמריקנית. כשעה לאחר ההודעה, הן הועברו לשטח ישראל.
דובר חמאס אבו עוביידה אמר כי השחרור נעשה "מסיבות הומניטריות, בהמשך למאמצי התיווך של קטאר - וכדי להוכיח לעם האמריקני ולעולם שההאשמות של ביידן והממשל הפשיסטי שלו הן האשמות שווא חסרות בסיס".
2 צפייה בגלריה
נטלי ויהודית רענן
נטלי ויהודית רענן
נטלי ויהודית רענן
2 צפייה בגלריה
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
מחכים לשובם
(צילום: מוטי קמחי)
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר כי "חמאס מציג את עצמו לעולם כמי שהשיב את החטופות ממניעים הומניטריים, כאשר למעשה מדובר בארגון טרור רצחני שמחזיק בנשים ותינוקות".
בישראל היו מודעים בימים האחרונים למאמצים להביא לשחרורן, שאותם הובילו הקטארים - הראשונים שנכנסו לתיווך, בתיאום עם האמריקנים. גורם דיפלומטי שהיה מעורב במגעים אמר כי "התקווה היא שזו רק ההתחלה", וציין כי השחרור אינו חלק מעסקת חילופים.
האלוף במיל' ניצן אלון: "לא נעצור לרגע, עד שנמצא כל דרך להשיב את היקרים לנו"
( צילום: דובר צה"ל)

"העיתוי של השחרור לא מקרי", אמרו גורמים בישראל. "חמאס מבקש באמצעות המהלך להלחיץ את האמריקנים ולגרום להם להפעיל לחץ על ישראל לעצור את התמרון הקרקעי, כדי לא לפגוע בחטופים".
דובר לשכת העיתונות בעזה אמר מיד לאחר הודעת השחרור כי "אנחנו רוצים שמעבר רפיח יישאר פתוח לצמיתות כדי להבטיח את המשך זרימת הסיוע ומעבר חולים לטיפול". למעשה, בכך קשרו חמאס בין שחרור השתיים לתמורה שאותם הם דורשים - פתיחת המעבר למצרים.
במטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים בירכו על השחרור ואמרו: "המשך החזקת בני הערובה הוא פשע מלחמה. מאות משפחות מצפות לסיוע של מנהיגי מדינות ערב אחרי שמעשי חמאס זעזעו את העולם כולו".
מייה שם בשבי חמאס

"חמאס ביצע פשעי מלחמה, למנהיגים רבים במדינות ערב יש השפעה עצומה על מנהיגיו ועליהם לפעול לשחרר במיידי את כל החטופים והנעדרים המוחזקים בעזה", הוסיפו. "אנו קוראים למנהיגי העולם והקהילה הבינלאומית להפעיל את מלוא כוחם בכדי לפעול לשחרורם של כלל החטופים והנעדרים".
אתמול עדכן צה"ל כי עד כה מסר הודעות למשפחות של 203 חטופים, מתוכם כ-30 ילדים ובין 10 ל-20 קשישים. בין 100 ל-200 ישראלים עדיין מוגדרים נעדרים. עד כה פרסם חמאס סרטון של חטופה אחת שבידיו - מייה שם, בת 21 משוהם.
האלוף (במיל') ניצן אלון, מראשי המינהלת שהקימו בצה"ל לסוגיית החטופים, אמר אתמול: "כל נפשי ומוחי בעשייה הזו, יחד עם מאות אנשים. לא נעצור לרגע, עד שנמצא כל דרך להשיב את היקרים לנו".