מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
בעוד שצה"ל מגביר את קצב העבודות להנחת החומה המבוצרת בגבול לבנון – בחיזבאללה מגיבים ומעמידים מולה מגדלי תצפית. בימים האחרונים הבחינו במושב שתולה שבגליל המערבי בעבודות מהירות של חיזבאללה להקמת מגדל תצפיות ומוצב מאויש מטרים ספורים מהיישוב. לפני כחודש התחילו בצבא בהקמת חומה לאורך הגבול, בסמוך לשתולה, ובחיזבאללה כאמור הגיבו, והחלו בעבודות להקמת מגדל שיאפשר להם לתצפת מעל מכשול הבטון הגבוה.
לא פחות מ-20 מגדלים ועמדות שמירה הוקמו בשנה האחרונה במקביל להתקדמות פרויקט "אבן משתלבת" לביצור קו הגבול בן 140 הקילומטר בין ראש הנקרה להר דב. היכן שצה"ל מקים חומה, חיזבאללה מקים מגדל, בניגוד להחלטת האו"ם 1701 עם תום מלחמת לבנון השנייה שקבעה כי על ארגון הטרור נאסר לפעול במרחב הגדר.
3 צפייה בגלריה
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
"זה לא מדאיג אותי, כי אני יודע שהם מורתעים מישראל". תושב שתולה על חיזבאללה
(צילום: אפי שריר)
את רעש הפטישים וקולות הצעקות שהחליפו ארבעת אנשי החיזבאללה מטרים מהגבול, אפשר היה לשמוע אתמול היטב ברחבי היישוב. הם עבדו על הנחת הגג בראש המגדל בגובה של כ-18 מטרים ועצרו בכל כמה דקות להפסקת קפה ומנוחה. כמה מטרים מהם, בצד הישראלי פרקו משאיות כבדות עוד ועוד עמודי בטון, בגובה של כשמונה מטרים, שיכסו את קו הנוף ויחליפו את הגדר הישנה.
"לפני כמה ימים ראינו משאית גדולה מניחה את המרפסת על ראש המבנה, ופועלים מחברים ומשמישים אותה לעמדה לתצפיות", סיפר אורי אליהו, תושב שתולה. הוא מסביר כי פרויקט מוצבי התצפיות של חיזבאללה שהגיע אל פתח היישוב שלו אינו מאיים. "זה לא מדאיג אותי, כי אני יודע שהם מורתעים מישראל", אליהו אמר, "הם מקימים את המגדלים כתשובה אומללה לחומות החזקות שישראל מעמידה מולם".
3 צפייה בגלריה
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
רואים מהבית את המגדל של חיזבאללה
(צילום: אפי שריר)
3 צפייה בגלריה
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול
מגדל מול חומה
(צילום: אפי שריר)
אליהו מצביע לעבר הכפר הלבנוני הצמוד ליישוב: "זה עייטה א-שעב, ממנו יצאו החוטפים של אהוד גולדווסר ואלדד רגב שאירוע חטיפתם הביא לפתיחת מלחמת לבנון השנייה. זה כפר מאוד עוין. בחיזבאללה מתוסכלים שצה"ל מציב חומה, והם מנסים להתגרות בנו. הם יודעים אבל, שאם יעזו לירות או לפגוע בנו, הם יחזרו לשתות מבארות במשך שלוש שנים, כי צה"ל ימחק להם את כל התשתיות. הם יכולים לפגוע בנו ולירות מהמגדל הזה, אבל הם יודעים שלכל דבר שיעשו יהיו השלכות כואבות עבורם".
מגדל התצפיות הוקם מטרים ספורים מאתר "החומות המצוירות", מיזם אומנות של ציורי גרפיטי שמתנוססים על החומה החוצצת בין הגבול לבתי היישוב. בשנתיים האחרונות הפך האתר למוקד עלייה לרגל לתיירים ומטיילים. "פתאום הבחנתי בסוף השבוע שהקימו פה מגדל מעבר לגבול", מספרת אסתר פיאחוטה-ממן, בעלת "קפה אסתר" הצמוד לחומה המצוירת. "אני לא מפחדת מחיזבאללה, אנחנו רגילים לראות אותם. המבקרים כאן מצלמים אותם, וזה הפך לקטע".
בצה"ל עוקבים מקרוב אחר פעילות חיזבאללה לאורך הגבול. לתושבי יישובי הגדר הובטח כי בעימות הבא יופלו המגדלים. לאחרונה כינס מח"ט הגזרה את תושבי שתולה וביקש להרגיע אותם. "הוא הסביר לנו כי אלה הימים האחרונים שחיזבאללה יכול להציק לנו כי החומה מאוד מרגיזה אותם", סיפר אחד התושבים שנכח בפגישה. "הם מבינים שברגע שהיא תושלם, לא נראה אותם יותר והם לא יוכלו לקלל אותנו ולעשות לנו פרובוקציות".