2 צפייה בגלריה
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
כטב"מ כטב"ם מל"ט של איראן ב תרגיל שנפתח ב-24 באוגוסט
פוטין, ראיסי ומל"ט איראני
(צילום: רויטרס, AP)
כבר לא רק מל"טים: בכירים אמריקנים טוענים שרוסיה מספקת "רמה חסרת תקדים" של תמיכה צבאית וטכנית לאיראן, בתמורה לכך שטהרן תספק נשק למלחמתה באוקראינה. בדיווח שפורסם ברשת NBC צוטט בכיר בממשל ביידן, שהזהיר כי "השותפות הזו מהווה איום לא רק על אוקראינה - אלא גם על שכנותיה של איראן באזור. שיתפנו את המידע הזה עם בעלות בריתנו במזרח התיכון ובעולם".
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת מקרון לצד  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור ב הבית הלבן
נשיא צרפת מקרון לצד  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור ב הבית הלבן
בממשל האמריקני מעריכים שהתמיכה האיראנית ברוסיה תגדל. ביידן
(צילום: AFP)
מאז הפלישה לאוקראינה הפכה איראן לתומכת הצבאית הבכירה ביותר של רוסיה, כשלפי הערכות היא סיפקה לה כבר מאות מל"טים. רוסיה השתמשה בכלי הטיס האלה כדי לתקוף את תשתיות האנרגיה של אוקראינה, תקיפות שזרעו הרס רב והוביל גם למותם של אזרחים. למעשה, לפי בכירים אמריקנים, מערכת היחסים בין איראן לרוסיה כבר הפכה ל"שותפות הגנה מלאה", עם כלי נשק ומומחים צבאיים שזורמים לשני הכיוונים. בארה"ב מזהירים כי כחלק מהשותפות ההולכת ומתהדקת בין מוסקבה לטהרן, ייתכן שרוסיה תספק לאיראן ציוד צבאי מתקדם - לרבות מסוקים ומערכות הגנה אווירית. בנוסף, טייסים איראנים כבר התאמנו ברוסיה על הטסת מטוס הקרב סוחוי SU-35, וייתכן שאיראן תקבל את המטוס כבר במהלך 2023.
לפי הדיווח ב-NBC, בארה"ב מנסים להיאבק בשיתוף הפעולה הזה יחד עם מדינות נוספות, כדי להבטיח שרוסיה ואיראן לא יוכלו להעביר ציוד, נשק או כסף דרכן. בנוסף הוטלו סנקציות על גופים המעורבים בהעברת מל"טים איראניים לרוסיה, בהם כוחות התעופה והחלל הרוסיים שמקבלים את המל"טים - וגם המרכז הלאומי של רוסיה לכלי טיס בלתי-מאוישים, שאנשיו קיבלו הדרכה באיראן כיצד לתפעל את כלי הטיס. בכיר אמריקני הוסיף כי נבחנים צעדים נוספים - כשבין היתר נבדקת האפשרות להגביל את הגישה של איראן לטכנולוגיות רגישות.
בכירים בממשל ביידן העריכו גם כי איראן שוקלת למכור מאות טילים בליסטיים לרוסיה - ושהתמיכה האיראנית בצבא הרוסי תמשיך לגדול בחודשים הקרובים.
להערכה האמריקנית שותפה גם בריטניה: שגרירת המדינה באו"ם, ברברה וודוורד, אמרה היום שרוסיה מנסה להשיג נשק נוסף מאיראן, כולל מאות טילים בליסטיים - ומציעה לאיראן רמה חסרת תקדים של תמיכה צבאית וטכנית בתמורה. "אנו מודאגים מכך שרוסיה מתכוונת לספק לאיראן רכיבים צבאיים מתקדמים יותר, שיאפשרו לאיראן לחזק את יכולת הנשק שלה", אמרה וודוורד.
(צילום: משי בן עמי)

אף שרשמית איראן מכחישה כי סיפקה את המל"טים למוסקבה, ורוסיה מנגד מכחישה שהשתמשה בהם כדי לתקוף באוקראינה, השימוש בהם נחשב לעובדה מוגמרת, וראיות לשימוש במל"טים הללו סופקו על-ידי אוקראינה, ארה"ב ומדינות נוספות, בהן ישראל. כמו כן, ועל אף ההכחשות הרשמיות, גורמים איראנים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי טהרן הבטיחה לספק למוסקבה טילי קרקע-קרקע בנוסף לעוד מל"טים.
וודוורד, אגב, ציינה כי בריטניה "כמעט בטוחה" שרוסיה מנסה להשיג נשק גם מצפון קוריאה וממדינות אחרות שמתמודדות עם סנקציות כבדות, מכיוון שמלאי הנשק שלה מידלדל באופן משמעותי.
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר לאחרונה כי העברת מל"טים או טילים בליסטיים עם טווח של יותר מ-300 ק"מ מאיראן למדינה אחרת טעון אישור של מועצת הביטחון של האו"ם. גוטרש ציין גם שהאו"ם בוחן אם רוסיה אכן משתמשת במל"טים איראניים באוקראינה, כשבמקביל מפעילות מדינות המערב לחץ כדי שישלח מומחים לאוקראינה כדי לבדוק מל"טים שהופלו. לטענת בריטניה, צרפת, גרמניה, ארה"ב ואוקראינה, אספקת המל"טים מאיראן לרוסיה מפרה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2015, המעגנת את הסכם הגרעין עם איראן.