יותר מעשר שנים לאחר היעלמות המטוס המלזי באחת מתעלומות התעופה הגדולות בעולם, מלזיה הסכימה באופן עקרוני לחדש את החיפושים אחר ההריסות של טיסה MH370 הנעדרת של מלזיה איירליינס, כך אמר שר התחבורה המלזי היום (שישי).
טיסה MH370, מטוס בואינג 777 שנשא 227 נוסעים ו-12 אנשי צוות, נעלמה בדרך מקואלה לומפור לבייג'ינג ב-8 במרץ 2014. שר התחבורה המלזי, אנתוני לוקה, אמר כי ההצעה לחפש אזור חדש בדרום האוקיינוס ​​ההודי הגיעה מחברת החיפושים Ocean Infinity, שערכה גם את החיפוש האחרון עד כה אחר המטוס שהסתיים ב-2018.
3 צפייה בגלריה
מטוס אחר של חברת מלזיה איירליינס. התעלומה עוד לא נפתרה
מטוס אחר של חברת מלזיה איירליינס. התעלומה עוד לא נפתרה
מטוס אחר של חברת מלזיה איירליינס. התעלומה עוד לא נפתרה
(צילום: How Foo Yeen / Getty Images)
3 צפייה בגלריה
המטוס המלזי טיסת מלזיה איירליינס MH370 חיפושים ב 2014
המטוס המלזי טיסת מלזיה איירליינס MH370 חיפושים ב 2014
חיפושים אחר המטוס האבוד לפני כעשור
(צילום: AFP PHOTO / AUSTRALIAN DEFENCE / LEADING SEAMAN JUSTIN BROWN)
חוזה ייחתם לתקופה של 18 חודשים והחברה תקבל 70 מיליון דולר אם יימצאו הריסות מהותיות, הוא אמר, והוסיף שהחיפוש יתבצע על קרקעית הים של שטח חדש המשתרע על 15,000 קמ"ר. לא נמסר מיקום מדויק של אזור החיפוש החדש.
"האחריות והמחויבות שלנו היא לקרובי המשפחה", אמר השר אנתוני לוקה במסיבת עיתונאים. "אנחנו מקווים שהפעם התוצאות יהיו חיוביות, שההריסות יימצאו וייתנו סגירת מעגל למשפחות".
לוקה אמר כי מלזיה העריכה נתונים חדשים על המיקום האפשרי ממספר מומחים וחברת Ocean Infinity הייתה בטוחה בסיכויים לאתר את ההריסות. "הנתונים כולם הוצגו. הצוות שלנו עבר עליהם והם הרגישו שזה אמין", אמר.
מלזיה שיתפה פעולה עם Ocean Infinity ב-2018 כדי לחפש את שרידי המטוס בדרום האוקיינוס ​​ההודי, אך היא נכשלה בשני ניסיונות. ההסכם החדש יהיה על עיקרון "ללא מציאה - אין תשלום", שלפיו מלזיה לא תידרש לשלם לחברה אלא אם יימצאו ויאומתו מספיק שברים.
כשנשאל על הסיכויים לאתר את כל המטוס, אמר לוקה שלא הוגן לצפות להתחייבות קונקרטית. "בנקודת זמן זו, אף אחד לא יודע בוודאות. עברו יותר מ-10 שנים", אמר.
3 צפייה בגלריה
המטוס המלזי טיסת מלזיה איירליינס MH370 מיצג בחול הודו
המטוס המלזי טיסת מלזיה איירליינס MH370 מיצג בחול הודו
מיצב אמנותי בחול בהודו. מה קרה לטיסה MH370 של מלזיה איירליינס?
(צילום: J .K. Jagdev / AFP)
האות האחרון ששודר מטיסה MH370 היה כ-40 דקות לאחר ההמראה ממלזיה לכיוון בירת סין. הטייסים חתמו את השידור כאשר המטוס נכנס למרחב האווירי של וייטנאם, מעל מפרץ תאילנד, וזמן קצר לאחר מכן המשדר שלו כבה.
מכ"ם צבאי הראה שהמטוס עזב את נתיב הטיסה שלו כדי לטוס בחזרה מעל צפון מלזיה ואז החוצה לים אנדמן לפני שפנה דרומה, ואז הקשר אבד לחלוטין. הריסות, חלקן מאומתות וחלקן מאמינים ששייכות למטוס, נסחפו מאז לאורך חופי אפריקה ובאיים באוקיינוס ההודי.
דוח בן 495 עמודים על ההיעלמות ב-2018 קבע כי מטוס בואינג 777 כוון ככל הנראה ליציאה מהמסלול באמצעות מערכות בקרת השליטה, אך החוקרים לא היו יכולים לקבוע מי אחראי, נמנעו מלהציע מסקנה לגבי מה שקרה ואמרו שזה תלוי במציאת ההריסות. החוקרים ציינו שלא היה שום דבר חשוד ברקע, בעניינים הכספיים, באימונים ובבריאות הנפשית של הטייס הראשי (הקפטן) ושל טייס המשנה.
חיפושים של חיל הים הסיני אחר המטוס המלזי ב-2014
(צילום: רויטרס)

ג'יאנג הואי, שאמו הייתה נוסעת בטיסה MH370, בירך על ההחלטה לחדש את החיפושים, אך אמר שהתהליך כדי להגיע לשם נמשך זמן רב מדי ויהיה עדיף אם גורמים נוספים יוכלו להשתתף. "אנחנו מקווים שממשלת מלזיה תוכל לאמץ גישה פתוחה יותר, כמו להציע מערכת תגמול ציבורית שבה כל אחד יכול להשתתף בחיפוש", אמר.
יותר מ-150 נוסעים סינים היו בטיסה ההיא, 50 מלזים וכן אזרחים של צרפת, אוסטרליה, אינדונזיה, הודו, ארצות הברית, אוקראינה וקנדה, בין השאר. קרובי משפחה של הנוסעים דרשו פיצוי מחברת מלזיה איירליינס, מבואינג, מיצרנית מנועי המטוסים רולס רויס ​​ומתאגיד הביטוח אליאנץ, בין השאר.