תמונות חטופים נתלו על גדר הבריכה העירונית במצפה רמון, ובתגובה הודיעו אתמול (שלישי) במועצה המקומית כי שלטים, מודעות ומדבקות שייתלו בכל מקום שאינו לוח מודעות - יוסרו. בפוסט שפורסם בעמוד הפייסבוק הרשמי של המועצה - וגרר תגובות זועמות - נכתב כי "לא נאפשר תליית שלטים בכל מקום אחר במרחב הציבורי, ללא קשר לתוכן. השלטים יוסרו באופן מיידי והתולה יחויב בקנס".
3 צפייה בגלריה
פוסטים מתוך דף הפייסבוק של מועצת מצפה רמון
פוסטים מתוך דף הפייסבוק של מועצת מצפה רמון
הפוסט של המועצה - והשלט החלופי שתלתה
(מתוך דף הפייסבוק של מועצת מצפה רמון)
בשיחה עם ynet הבהירה דוברת המועצה כי השלטים והתמונות לא יוסרו ביוזמת המועצה, וכי מי שתלה אותם מתבקש להסירם. בגדר הבריכה, לצד תמונות החטופים, נתלה שלט עם הכיתוב "עד שתחזרו. עד שננצח". חלק מאותן תמונות הוסרו - לטענת המועצה לא על ידה - אך בהמשך נראה שהן נתלו מחדש.
נתן רושנסקי, תושב מצפה שתלה את תמונות החטופים, שחלקן הוסרו, אמר: "ראש המועצה אליה וינטר הבטיח לי שהמועצה תתלה שלט עם תמונות כל החטופים באותו מקום. אמרתי לו שתמונות של חטופים זה לא שלט פרסומי אלא המעט שאנחנו יכולים לעשות עבורם. אני רואה מה קורה בירושלים, בתל אביב, ובמדינה יש הכלה של הדבר הזה. לא ברור לי למה הסיפור הזה עלה במצפה. הנושא הזה נמצא בראש סדר היום הציבורי. עצוב שהרצון להנכיח את של החטופים גורם לאנשים אחרים צורך להעלים ולהשתיק את זה. בין אם אתה בעד או נגד עסקה, הפרצוף של החטופים צריך להיות מול העיניים. הניסיון למחוק אותם מהמרחב הציבורי הוא ניסיון לעשות להם דה-הומניזציה".
3 צפייה בגלריה
שלטי חטופים במצפה רמון
שלטי חטופים במצפה רמון
תמונות החטופים על גדר הבריכה העירונית
(צילום: נתן רושנסקי)
מוקדם יותר, בתגובה לפוסט של העירייה, כתב ארז וולך מקיבוץ ארז, שפונה למצפה רמון בעקבות טבח 7 באוקטובר, כי "היחס לשלטי החטופים פוגע בי באופן אישי. יש לי חברים חטופים, הם או גופותיהם בעזה. הייתי מצפה לקצת יותר הכלה של הכאב של תושבי העוטף ושל שאר תושבי המדינה שמכירים מישהו שנחטף. גלעד שליט היה הילד של כולנו וחטופי העוטף הם 'של כולנו', של כל המדינה".
גם תמר קסלר מלמוד הגיבה בכעס: "בלי קשר לזה שאני חושבת שניצחון לא יהיה כאן ושזה סלוגן נבוב, ריק מתוכן ומנותק מהמציאות, אני חושבת שמצב החטופים מעל הכול. שלט עם תמונות חטופים הוא לא שלט או תמונה, הוא בבואה וצוהר ישיר לסיוט היומיומי שעוברים אנשים שלנו. זו זעקה לעזרה ואתם מעוניינים לסתום ולהעלים עין מהכאב בעיניים שלהם. אתם חלשים, עלובים, צבועים. הניצחון הוא סתם סיסמה. אם כבר, אנחנו הפסדנו", כתבה.
תגובות נוספות תהו "למה לא 'עד שננצח' ותמונות החטופים זה לצד זה? אין מקום לשני שלטים? לכל חטוף יש שם, פנים ומשפחה שמחכה לו", ואחרות האשימו: "המצפן המוסרי שלכם זקוק לכיוונון מחדש". עוד נכתב בתגובה לפוסט כי "אין ניצחון בלי החזרת כל החטופים. תמונותיהם משאירות אותם נוכחים בחיינו. החלטה מזעזעת ונפשעת".
3 צפייה בגלריה
פוסטים מתוך דף הפייסבוק של מועצת מצפה רמון
פוסטים מתוך דף הפייסבוק של מועצת מצפה רמון
"מביש, מביך ומכעיס". תגובות זועמות ברשת
(מתוך דף הפייסבוק של מועצת מצפה רמון)
יום מחאה ארצי לשחרור חטופים: "עסקה או גזר דין מוות"
(צילום: יריב כץ, אביהו שפירא, שרון צור, דן רבן, היום שאחרי, עמית שבי)

לאור ההתנגדות הרבה ברשתות החברתיות אמרה דוברת המועצה כי "לא נסיר שלטים שנתלו במרחב הציבורי עד שנעמיד חלופה הולמת ומכובדת במקום. מי שהציב את השלטים הוא גם מי שיסיר אותם כשתהיה אלטרנטיבה. נעשה זאת בשיח. יש פה הרבה הקשבה בשטח ואין לנו עניין להוריד שלטים של חטופים. אנחנו מבינים את הרגישות ולכן יזמנו שלט מכובד מטעמנו שמנכיח את הנושא, ללא התמונות.
"אנחנו מבינים שיש צורך בתמונות ומוציאים שלט נוסף שיחליף את השלטים, שנתונים לפגעי מזג אוויר והשחתה. יש חוקי עזר עירוניים שאי אפשר להתעלם מהם. המרחב הציבורי לא יכול להיות לוח מודעות ופוליטי. הדיאלוג במרחב הציבורי בין דעות פוליטיות - לא על גב הנראות הציבורית. הנחינו בצורה ברורה להשתמש בלוחות מודעות". כשנשאלה מה יעשו אם בכל זאת ייתלו שלטים נוספים, אמרה כי "אף אחד לא חושב שזה יקרה, אבל אם זה יקרה ננהל את הקונפליקט הזה".
מהמועצה המקומית מצפה רמון נמסר בתגובה כי "המועצה מתייחסת בכובד ראש ובמלוא הרצינות לסוגיית החטופים הכואבת. בניגוד להפצת דברי השקר, המועצה לא הסירה וגם לא מתכוונת להסיר את שלטי תמונות החטופים שהוצבו על ידי תושבים עד שתעמיד חלופה ראויה שתשמור הן על נראות מכובדת והן על חשיבות המסר. במצפה רמון נהוגה מדיניות שילוט ברורה במרחב הציבורי: שלטים ביוזמה פרטית, יוצבו על גבי לוחות המודעות בלבד - ללא קשר לתוכן.
"זו דרכן של רשויות מקומיות רבות, ולא בכדי; יש משמעות וחשיבות למרכיבי השילוט השונים, שלא רק מעצבים את חזות היישוב אלא אף משפיעים על הלך הרוח הציבורי ועל אופן תפקודו. אנו מבקשים מתושבינו להשתמש בלוחות המודעות. לצערנו, ישנם גורמים המבקשים לערער על המשותף בינינו ולנצל כל הזדמנות לחרחר ריב ומדון - לא ניתן לאותם גורמים להשתלט על השיח. נמשיך בשיח מכבד ומכיל בין מגוון האוכלוסיות במצפה רמון. נתפלל כולנו להשבת החטופים, לרפואת הפצועים וכמובן להצלחת חיילי צה"ל הגיבורים. זהו זמן אחדות".