הפרויקט לבניית המסילה הרביעית בגוש דן, לאורך ציר איילון, יאפשר להגדיל את מספר הרכבות ל-26 בשעה לכל כיוון, לעומת 14 רכבות. אולם לצורך בנייתה דרשה המדינה מרשות הניקוז והנחלים למצוא פתרון למצב שבו ימי גשם מרובים יציפו את נחל איילון, כפי שקרה בשנת 2018. הצפה כזו עלולה להשבית את הרכבת המחושמלת. הפתרון שמקדמים כעת: יצירת מאגר מים חדש ליד פארק אריאל שרון, בו ינווטו את המים לנחל איילון ומשם לשפך הירקון ולים.
4 צפייה בגלריה
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
(צילום: נתיבי ישראל החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע״מ)
קטע המסילה העובר בתחנות תל אביב משרת היום כ-80% מנפח הנוסעים ברכבת, אך הציר כולל שלוש מסילות בלבד ומהווה צוואר בקבוק המקשה על הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים. הפעלת המסילה הרביעית תאפשר כאמור להגדיל משמעותית את מספר הרכבות הפועלות בציר.
לפני כשבועיים פורסם ב-ynet כי רכבת ישראל הוציאה מכרז לבניית המסילה הרביעית. הפרויקט שאמור להסתיים ב-2028, בעלות של 7.5 מיליארד שקלים, כולל את קירוי חלק מתעלת איילון לטובת הנחת המסילה עליו, ובניית מחלף רכבות בצומת קיבוץ גלויות.
לפני הרחבת מסילת הרכבת עמדה הסכנה להצפה של ציר התחבורה על הסתברות של אחת ל-33 שנים. כדי להקטין את הסיכוי הזה, הוחלט על בניית סל פתרונות שייתן מענה כולל של כ-20 מיליון מ"ק מים במעלה (טרם הכניסה לתעלת האיילון).
4 צפייה בגלריה
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
מאגר המים בפארק איילון
(צילום: נתיבי ישראל החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע״מ)
4 צפייה בגלריה
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
מאגר המים שיעזור לבנות את המסילה הרביעית באיילון
(צילום: נתיבי ישראל החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע״מ)
פתרונות האיגום מתבססים על תוכניות מפעלי ניקוז, שרשות ניקוז ירקון יזמה לאורך השנים בארבעה מוקדים שונים: פארק אריאל שרון ומקווה ישראל (שם יאגרו כשבעה מיליון קוב מים), מחצבת מודיעים (יאגור שני מיליון קוב מים) ומתקן א2 ליד אור יהודה (יאגור עד 1.5 מיליון קוב מים). ברשות מתכננים עוד מספר מאגרים שיחד יוכלו להכיל כ-20 מיליון קוב מים.
המדינה שמה את בניית מאגר המים בפארק אריאל שרון כיעד מרכזי להתחלת העבודות על המסילה. לפי גורמים בענף הניקוז, מאגר זה יכלול אפשרות לאגור עד כשישה מיליון קוב של מים ויפעל עם מערך של שישה שערי יציאה נשלטים מרחוק. כך תתאפשר שליטה מוחלטת על תפעול ותפקוד הפארק מבחינת נפחי איגום וריסון של נגר.
4 צפייה בגלריה
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
הדמיית המסילה הרביעית של רכבת ישראל
(צילום: רכבת ישראל)
אתגר נוסף בתהליך בניית המסילה הוא שרוב העבודות הקשורות להקמתה, נמצאות בתווך של נחלים פעילים בתקופת החורף וחלקם זורמים גם בתקופת הקיץ. עניין זה מייצר אתגר רב לקבלני הביצוע, לחברות התשתית ולרשות הניקוז לאפשר מחד את ביצוע וקידום הפרויקט על מרכיביו השונים ומאידך לאפשר את תיפקודו התקין של מערך הנחלים במשך כל השנה.
רשות ניקוז ונחלים ירקון היא הגוף הסטטוטורי שתפקידו לדאוג לניקוזם הסדיר של נחל הירקון, איילון ויובליהם, ולמנוע הצפות וסיכון לבני אדם ורכוש באזור של כ-800 קילומטרים רבועים בגוש דן והסביבה. לשם כך פועלת הרשות ליזום, לתכנן, להקים ולתחזק מתקנים לריסון, השהיה והסדרה של נחלים בתחום אגן ההיקוות של נחל הירקון ואיילון.
מנכ"ל רשות ניקוז הירקון, אריק ליבוביץ, מסר: "פרויקט ניקוז וניהול נגר זה הינו פורץ הדרך, החדשני והמורכב ביותר שנעשה במדינת ישראל. הפרויקט יצמצם מאוד הצפות הנובעות ממופעי גשם ושיטפונות בשכונות בדרום תל אביב יפו, ויאפשר את השלמת הקמת המסילה הרביעית. יחד עם זאת, איננו יכולים לנוח על זרי הדפנה ומוטלת עלינו החובה לקדם ולהשלים פיתרון שלם למורד - מפארק אריאל שרון ועד לים - שימנע הצפות באזור תל אביב יפו בדמות המובל התת קרקעי לים וישחרר קרקעות נוספות לפיתוח עתידי. עלותו המוערכת של הפרויקט נאמדת בכשני מיליארד שקלים. תכנונו החל, אך טרם התקבלה החלטה בממשלה על תקצוב ביצועו".