תיעוד חדש מהירי ליד רמאללה
(צילום: יואב זיתון)
שלושה חודשים אחרי תקרית הירי החריגה סמוך לרמאללה ולמפקדת אוגדת איו"ש, נחשף תיעוד חדש מזווית הכוח שספג את האש - ובו מח"ט בנימין אלוף משנה יונתן שטיינברג.
הירי בוצע מטווח אווירי של כ-150 מטרים מגבעה בפאתי רמאללה, שחלשה על הפרת סדר המונית בה השתתפו 1,500 פלסטינים בשיאו של מבצע שומר החומות. ההמון הפלסטיני איים להגיע לכביש שבין ציר 60 לבית אל, ולהתקרב גם ליישוב גבעת אסף. הכוח של אל"מ שטיינברג ניהל את הכוחות מגבעת הטנק, עמדה קדמית ועליונה ממנה מנוהלים בדרך כלל הפרות הסדר בכיכר איו"ש, אחת הכניסות המרכזיות לרמאללה, שנמצאת מתחת למפקדת האוגדה המרחבית.
4 צפייה בגלריה
אל"מ שטיינברג מח"ט בנימין
אל"מ שטיינברג מח"ט בנימין
היה בסכנת מוות. אל"מ שטיינברג
4 צפייה בגלריה
מהומות ליד רמאללה
מהומות ליד רמאללה
מהומות ליד רמאללה במבצע "שומר החומות"
(צילום: AFP)
תחקיר התקרית החריגה הראה באיזו קלות יכל מוקד האש מהמבצע בעזה להתפשט לגדה המערבית, ולהוביל בין היתר להריגתו של מח"ט בצה"ל על ידי מחבלים – לראשונה מאז נפילתו של מח"ט יהודה אל"מ דרור וינברג באינתיפאדה השנייה. על פי תיעוד של אחד החיילים שעמד בסמוך למח"ט וליתר הקצינים שניהלו את הכלת הפרת הסדר, מאות הפלסטינים במורד הגבעה השליכו אבנים ובקבוקי תבערה מול כוחות גדוד נצח יהודה של חטיבת כפיר שהדפו ובלמו אותם לסירוגין. זאת, במסגרת טקטיקה שגובשה מראש בחטיבה המרחבית, ומנעה הגעת המתפרעים ליישובים ולכבישים הסמוכים.
אלא שברגע אחד, כפי שנקלט בתיעוד, החל הירי הכבד לעבר הקצינים והלוחמים שבחפ"ק בשטח. שריקות הקליעים נשמעו היטב מטרים בודדים מהמח"ט וצוותו, כך גם פגיעותיהם באדמה. המחבלים ירו מרחוק, בחסות ההמון - תרחיש קיצון שאליו נערכו באוגדת איו"ש, ושהיה עלול להוביל לעשרות הרוגים פלסטינים, ללא ניהול מושכל של האירוע. המחבלים המשיכו בירי ואף החליפו במהלכו שלוש מחסניות, כאשר הכוח השיב באש לעבר אזורים שבהם העריכו כי הם נמצאים.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בתיגבור כוחות לאחר הפיגוע בהתנחלות ביישוב אדם
כוחות צה"ל בתיגבור כוחות לאחר הפיגוע בהתנחלות ביישוב אדם
כוחות חטמ"ר בנימין בפעילות מבצעית בכפר כובר
(צילום: דובר צה"ל)
"יש פצועים?", נשמע אחד הנוכחים אומר בתיעוד. ואכן, קצינת איסוף קרבי של האוגדה שעמדה בסמוך לכוח ספגה כדור ברגלה ופונתה במצב בינוני לבית החולים, וקשר המח"ט, לוחם בשירות סדיר, נפצע באורח קל. שניהם חזרו לתפקידם מאז. בצה"ל ובשב"כ מנהלים מצוד מודיעיני ממושך אחר חוליית המחבלים שירתה כמאה כדורים מנשק תקני לעבר חוליית הפיקוד המעובה של מפקד חטיבת בנימין, אל"מ שטיינברג.
אחד הלקחים המרכזיים מהאירוע הוא האצת המעבר בין התמודדות עם הפרת סדר, הכוללת שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, לבין טיפול בחוליית מחבלים חמושה שיורה בחסות ההמון. בנוסף, בחטמ"ר בנימין שינו ללא היכר את הגבעה החולשת על כיכר איו"ש, מוקד מוכר של הפגנות. כך, הוצבו בה שורה של בטונדות ועמדות מיגון ירי בשלוחה הסמוכה למפקדת האוגדה, וכן סוללות אדמה לטובת צלפים, במידה ותרחיש דומה יחזור על עצמו.

"החטמ"ר החכם"

חטיבת בנימין, החולשת על גזרת רמאללה, התמודדה לאורך מבצע "שומר החומות" עם 18 מוקדי הפרות סדר ביום נתון, זולת המוקד האלים בכיכר איו"ש, וללא כוחות משמר הגבול שהועברו למהומות בתוך ישראל. בכל מוקד שכזה הוצב קצין להתמודדות עם האירוע, לרוב מפקד מחלקה או פלוגה, לאחר השתלמות נרחבת באמצעים לפיזור הפגנות שנערכה לכל מפקדי המחלקות בגדודים של החטיבה. 31 פיגועים במתווים שונים, כולל ירי, בוצעו בכל יהודה ושומרון לאורך ימי המבצע, תשעה מהם כללו ירי מתוך הפרות סדר.
בשנה החולפת ביצעו כוחות חטמ"ר בנימין כ-1,400 מבצעי מעצרים, כמות שיא באוגדת איו"ש, כחלק ממדיניות כיסוח הדשא של שב"כ ופיקוד המרכז והמאמץ למנוע מרמללה להפוך לעיר מקלט עבור מפגעים בירושלים הסמוכה. בכך נמשך פועלו של המח"ט הקודם בתפקיד, אל"מ שרון אסמן ז"ל, שמת לפני כחודש וחצי.
בחטמ"ר החלו בעת האחרונה בפרויקט החטמ"ר החכם שהחל בחטמ"ר שומרון. הוא מאפשר סיכול מקדים במאות אמצעים טכנולוגיים שפרוסים בשטח, כמו מצלמות, אמצעי ניטור וזיהוי וכוח מודיעיני שיושב באופן קבוע במפקדת האוגדה ומסוגל לזהות פנים וסימנים מחשידים בכבישים וגם ברשתות החברתיות.
4 צפייה בגלריה
אל"מ שרון אסמן
אל"מ שרון אסמן
ממשיכים את פועלו. אל"מ שרון אסמן
(צילום: דובר צה"ל )
החטיבה הפכה בשנים האחרונות לנקודה הרגישה של יהודה ושומרון, ולא רק בגלל העיר רמאללה שבשטחה ומוקדי הכוח הלאומי-פלסטיני שהתבססו בה, כנציגויות הזרות והמוקטעה של אבו מאזן. למשימת החטיבה נוסף אלמנט לביסוס היציבות הבטחונית, והוא קידום איכות חיים לתושבי האזור, יהודים ופלסטינים, ולא רק שמירה על מרקם חיים. במסגרת זו אושרו פרויקטים אזרחיים לפלסטינים ומעברים נוחים ומהירים יותר בין הכפרים לרמאללה ועיירות המחוז.
כיום פלסטינים שנוסעים מג'נין בצפון השומרון לרמאללה שליד ירושלים לא פוגשים במחסומי צה"ל בדרך, בעוד שפעילות הצבא מתמקדת בשיבוש וסיכול חוליות טרור במארבים סמויים בצדי הכבישים ובפעילות התקפית ממוקדת בעומק השטח הפלסטיני, כפי שקרה השבוע במחנה הפליטים ג'נין. בחטיבה אפשרו למנגנוני הביטחון של הרשות לנייד כוחות משטרה מעיר לעיר להתמודדות עם קרבות בין חמולות והפחתת הטרור הפלילי הפנים פלסטיני.
בשנתיים האחרונות החרימו כוחות צה"ל מחטמ"ר בנימין מיליוני שקלים מתאי סטודנטים של החזית העממית באוניברסיטת בית זית, ששימשו לפי צה"ל לפעילות טרור והסתה. חוליית החזית העממית ביצעה את הפיגוע המאורגן והממודר עם מטען החבלה שהרג את רינת שנרב ליד דולב לפני כשנתיים.