2 צפייה בגלריה
רון דרמר
רון דרמר
רון דרמר
(צילום: רויטרס)
השר לנושאים אסטרטגיים ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, רון דרמר, החל לתווך מטעם הליכוד בענייני הפשרה במהפכה המשפטית. דרמר כבר מנהל שיחות עם הנשיא יצחק הרצוג ועם גורמים נוספים, כשהמטרה היא לרכך חלק מהסעיפים גם אם לא תהיה הסכמה רחבה עליהם - וכך הריכוך יהיה חד-צדדי, כפי שפורסם ב-ynet שלשום.
דרמר מצטרף בכך למזכיר הממשלה יוסי פוקס שלוקח חלק בשיחות בבית הנשיא, וליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, שקיים כמה פגישות ושיחות עם הנשיא לקראת פרסום מתווה מוסכם. באופוזיציה, מנגד, מסרבים להשתתף בשיחות הללו באופן ישיר כל עוד לא נעצר תהליך החקיקה בכנסת.
מתווה הרצוג שיפורסם השבוע יהיה הזדמנות טובה לרדת סוף סוף מהעץ אחרי שהזדמנויות קודמות התפספסו. בשיחה הארוכה שהתקיימה ביום ראשון בין הנשיא לבין יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן עלו מגוון אפשרויות: למשל שכמה מסעיפי המהפכה יידחו (למשל היועצים המשפטיים ופסקת ההתגברות), אבל החלק הראשון שלה (התערבות שיפוטית בחקיקה של הכנסת והרכב הוועדה לבחירת שופטים) יקודם ללא דיחוי ותוך הכנסת שינויים. הרצוג הבהיר לרוטמן שזה לא יעבור.
2 צפייה בגלריה
הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג
"אנחנו במצב חמור מאוד, עלולות להיות לו השלכות קשות". הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים פוליטיים המכירים את תוכן השיחה בין השניים מציירים תמונה עגומה העולה ממנה. הסיכויים להסכמות על שינויי החקיקה עדיין נמוכים, ולכן הכיוון של הקואליציה כרגע הוא הגעה ל"פשרה עצמית". כלומר: הקואליציה תרכך באופן חד-צדדי את הצעות חוק שהעלתה בעצמה בתקווה שזה יכבה את אש המחאות.
הנשיא הרצוג אמר שלשום כי "אנחנו במצב חמור, חמור מאוד, שעלולות להיות לו השלכות מדיניות, כלכליות, חברתיות וביטחוניות. אין זה סוד שאני מקדיש את כל עיתותיי וכוחי למציאת הסכמות שיחלצו אותנו מהמשבר החוקתי והחברתי בו אנו נתונים. אני פוגש את כולם. מקשיב, מנסה להבין, לגעת בכאבים, בדאגות, בחרדות ובחלומות, ולתרגם את כל אלה – לרגע חוקתי מכונן, שיבצר את עקרונות היסוד של מדינת ישראל לדורות".
לדברי הנשיא, שנאם בטקס הענקת תואר אזרחות כבוד של העיר תל אביב-יפו, "לא מדובר בפשרה פוליטית, מדובר במאמץ סזיפי למצוא נוסחה נכונה של איזון ושל תקווה. כי קשה ומדאיג המצב עד מאוד. אני שומע את האנשים מכל הקשת מדברים מדם ליבם, והאמינו לי: כולם אוהבים את המדינה. כולם רוצים את טובתה. לא עם כולם חייבים להסכים, גם אני – ממש לא מסכים עם כולם. אמרתי את זה בפומבי. אבל חשוב לדעת: הצדדים במחלוקת העמוקה הזאת - דואגים למדינה ובעיקר אוהבים את המדינה".