(צילום: אריק מרמור, ירון ברנר)

אחרי שעות ארוכות של עדויות בבית משפט השלום בתל אביב, עלה הערב (ראשון) ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט על דוכן העדים כדי להציג את קו ההגנה שלו מול בני משפחת נתניהו שטוענים שהוציא את דיבתם כשכינה אותם "חולי נפש". שלב ההוכחות, שהחל היום, הסתיים אחרי 13 שעות של דיונים ובתומם הציע השופט גישור בזק. עורך הדין של משפחת נתניהו יוסי כהן שלל זאת מכל וכל ואמר: "אנחנו רוצים פסק דין אחרי שכל הרפש יצא". השופט ציין כי הסיכומים צפויים להתפרסם בכתב בהמשך.
אולמרט סיפר בעדותו כי ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, סיפר לו על אירועים "חמורים ומטרידים" אותם חלק גם בריאיונות עיתונאיים. "נשיא צרפת וראש ממשלת גרמניה מדברים ביניהם ונשיא צרפת אומר על נתניהו שהוא שקרן", הדגים אולמרט. "אני מרגיש שמתגבש פה דפוס התנהלות עם השלכות קריטיות לגבי העניינים הכי רגישים שמדינת ישראל צריכה להתמודד איתם".
5 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע לבית המשפט
נתניהו מגיע לבית המשפט
נתניהו ואולמרט, היום
(צילום: מוטי קמחי)
עורך הדין של משפחת נתניהו, יוסי כהן, התפרץ לעברו ואמר: "סליחה, אנחנו לא ב'חיים שכאלה', למה כל הסיפור הזה?". סנגורו של אולמרט התערב ואמר: "הוא מספר על מה הוא התבסס".
אולמרט המשיך: "דגן סיפר לי, 'יושבים בבית ראש הממשלה, מדברים על אישור מבצע צבאי רגיש ביותר, ולפתע נכנסת אשת ראש הממשלה'. דגן אמר שמישהי שנכנסה בלי סיווג. ראש הממשלה אמר לו 'מה זה חשוב, ממילא אני מספר לה והיא יודעת הכול'". לדברי אולמרט, דגן ביקש ממנו שלא להפר סיווג, מה שאילץ אותה לעזוב. "לאחר מכן מעולם לא יכולתי לבוא לפגישות בבית ראש הממשלה", טען אולמרט שראש המוסד אמר.
רה"מ לשעבר המשיך: "הדברים הללו רק הלכו והחריפו. אני לא מדבר על הסגנון של מי שאומר על הרמטכ"ל שלו לשעבר ש'חובר לאנשים שרוצים להביא לחורבן מדינת ישראל'. ראש הממשלה הגיע לבית המשפט עם חבורת שרים וחברי כנסת והאשים את מערכת המשפט בתפירת תיקים. ראיתי סכנה מצטברת לסגנון האלים, המשמיץ והסכסכני.
5 צפייה בגלריה
טען שדגן סיפר לו כי נתניהו אמר לו "ממילא אני מספר לה והיא יודעת הכול". אולמרט ומאיר דגן ז"ל
טען שדגן סיפר לו כי נתניהו אמר לו "ממילא אני מספר לה והיא יודעת הכול". אולמרט ומאיר דגן ז"ל
טען שדגן סיפר לו כי נתניהו אמר לו "ממילא אני מספר לה והיא יודעת הכול". אולמרט ומאיר דגן ז"ל
(צילום: אמיר מאירי )
"קרתה לנו תקלה חמורה, ומאבטח ישראלי בשגרירות ברבת עמון ירה ופגה ברופא", סיפר אולמרט. "זה גרם לתקלה חמורה ביותר וזה עלול היה להגיע גם להסכם עם ירדן. הגענו להסדר שהמאבטח יוחזר תמורת פיצוי למשפחה של הירדני. יאיר נתניהו, אחד משלושת מנהיגי מדינת ישראל בפועל, אמר לאביו להזמין את המאבטח הביתה בשביל חיבוק מול המצלמות. מה שקרה זה שכמעט נותקו יחסינו עם ירדן, יחסים חיוניים, רק בגלל כניעת האב ללחץ הבן".
אולמרט ציין כי "או שיש לו (לנתניהו האב) עיוות מציאות, או שהוא לא מסוגל לעמוד בלחצים והאמוציות בתהליך המשפחתי. לפי כל קנה מידה, ההתארגנות הזו בלתי נורמטיבית, בלתי ראויה ומצדיקה את כל שמות התואר שראש הממשלה נתניהו אמר בעצמו שהם לא מהווים בעיה שאומרים אותם. לראש ממשלה לשעבר אסור לקחת חלק במאמץ להציג את מה שהוא מאמין שהוא חיוני לביטחון מדינת ישראל? לרגע לא הייתה בדברים כוונה או קביעת עובדה או העמדת פנים של פסיקה או חוות דעת רפואית. לא חושבים שאני מדבר כפסיכיאטר".
5 צפייה בגלריה
עוזי ארד ואהוד אולמרט
עוזי ארד ואהוד אולמרט
עוזי ארד ואהוד אולמרט. ראש המל"ל לשעבר טען שנתניהו האציל סמכויות לשרה
(צילום: מוטי קמחי)
אז אמר לו עורך הדין כהן כי הציג זאת כאילו התייעץ עם פסיכיאטר לפני שכינה את בני המשפחה "חולי נפש", ואולמרט הסביר כי הוא מבין אותו לא נכון. בשלב זה הטונים בין השניים עלו, וכהן אמר לאולמרט: "הזכרת את תסמונת נפוליאון בכתב הטענות שלך", ורה"מ לשעבר השיב לו: "אתה עונה להגדרה". כהן השיב: "אתה קוקו", והשופט התערב והעיר "רבותיי".
עורך הדין של נתניהו שאל את אולמרט אם הוא "סובל" מבעיות נפשיות, ואולמרט השיב: "אני נורמלי ולא סובל משום בעיה. לא אובחנתי". עורך הדין המשיך בחילופי הדברים וביקש מאולמרט להביט בו כשהוא מדבר. "אתה לא מעניין אותי, אני מעדיף להסתכל על השופט", השיב רה"מ לשעבר.
5 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
שרה נתניהו בבית המשפט, היום. אולמרט שולל שאמר שאושפזה באוסטריה
(צילום: מוטי קמחי)
אולמרט נשאל על ידי עו"ד כהן על דברים שאמר על צבע שיערו של בנימין נתניהו. "הוא עסוק כל היום בחזות החיצונית צובע שיערו מחזיק מטפלות ופדיקוריסיטיות ומומחיות לאיפור, שעות על שעות, וכך התייחסתי לזה", הוא אמר. "אסון גדול ייגרם למדינת ישראל אם חס וחלילה נתניהו יתקרב לראשות הממשלה". אולמרט שלל לאחר מכן שאמר ששרה נתניהו אושפזה באוסטריה, ונשאל אם אושפז בבית חולים לחולי נפש בעצמו והשיב "לא".
בפתח עדותו של אולמרט, הוא התעמת עם עו"ד יוסי כהן. "שב בשקט", אמר אולמרט לכהן - שהשיב לו: "בכלא אומרים שב בשקט". ראש הממשלה לשעבר קרא לעברו: "עוד מעט תראה את זה", וכהן השיב: "יש לך לשון של אסירים". השופט עמית יריב צעק על השניים: "די! אם הייתי רוצה להפריד בין ילדים בני חמש הייתי נשאר בבית".

ראש המל"ל לשעבר: "רה"מ האציל לשרה סמכויות שלטוניות"

פרופ' עוזי ארד, שהיה ראש המל"ל והיועץ לביטחון לאומי, טען בעדותו כי נתניהו "האציל סמכויות שלטוניות" לרעייתו שרה. הוא סיפר על ימי אסון השריפה בכרמל שבו נספו 38 בני אדם באוטובוס של שב"ס. "בערב השני אחרי שהשריפה כותרה טסנו בהליקופטר משדה דב לאזור השריפה בחשכה. הוא רוכן אליי ואומר 'אתה יודע השריפה הזו תשרוף חצי מהמדינה' אני לא יודע מאיפה הוא לוקח את זה, כשמתקרבים רואים שלוש מדורות ופה ראש הממשלה אומר לי משהו נוסח אפוקליפסה עכשיו. ביום האחרון, השריפה כבר כובתה, הוא מבקש ממני לתת את ראש ממשלת אוסטרליה. אני אומר לו 'ביבי, אוסטרליה זה 24 שעות מפה. השריפה כבר כובתה. הוא מתעקש 'תן לי את ראש ממשלת אוסטרליה!'. אמרתי לו 'תן לנו לעבוד!' וסגרתי את הטלפון".
הוא המשיך וסיפר: "היה מצב שראש הממשלה מאציל לה (לשרה) סמכויות שלטוניות. החלטות למשל מי יצטרף ומי לא, לאן נוסעים ומתי לא. דעתה על מינויים בכירים במערכת הביטחון זה הפך להיות דבר שהעיק מאד בעיקר על ראש הממשלה. אבל הוא החליט להשלים עם זה".
5 צפייה בגלריה
עוזי ארד
עוזי ארד
עוזי ארד
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' ארד רמז להתנהגות אלימה מצידה של שרה נתניהו. "שרה פעם אחת רצתה להסתער עליי. היא מסתכלת עליך, פתאום העיניים ננעלות כמו עיני רנטגן, והיא מתחילה לנוע אליך בצורה מאיימת אז זזתי. ראיתי את הדברים האלו. אני לא רוצה לפרט מה ראיתי ושמעתי, אבל אני רוצה להגיד שיובן, שהדברים האלה גבו את מחירם מהמדינה".
הוא סיפר על מקרה שבו נתניהו הגיע לא מוכן לפגישה עם נשיא ארה"ב. "היה ביקור בארה"ב, היום הראשון נשיא היום השני מזכיר ההגנה. מכינים לקראת את ספר הנסיעה, מה סוכם ומה הוחלט. אצל אולמרט היו ישיבות הכנה. נתניהו אמר שתהיה הכנה בטיסה, אבל הוא יושב בטיסה עם רעייתו ויש נושאים שאי אפשר לדבר לידה. ואני אומר לו 'צריך שעתיים הכנה', וזה לא קורה. והוא אומר שיקרא כשאני אישן, ואני רואה שלא קרה. וזה גובה מחיר. ביום הראשון בשיחות עם הנשיא זה לא תפס, אבל ביום השני היה פיצוץ אדיר עם שר ההגנה. מזכיר ההגנה מקדיש לכך בזכרונותיו שלושה עמודים. היה פיצוץ, הפנטגון מנתק מגע לחודשיים, אני נקרא לסגנית והיא אומרת 'מה קרה פה? הוא לא יודע על מדברים!".
פורסם לראשונה: 21:33, 12.06.22