נורבגיה הודיעה היום (שבת) על סגירת "משרדה" ברשות הפלסטינית בעקבות החלטת שר החוץ ישראל כ"ץ לבטל את מעמדם הדיפלומטי של נציגיה שפעלו מול שלטון אבו מאזן. מדובר בדיפלומטים נורבגים שאף שבפועל ישבו בשגרירות בתל אביב, הם נחשבו לנציגי מדינתם ברשות, ובעקבות ההחלטה של השר כ"ץ ייאלצו לעזוב את ישראל.
שר החוץ הנורבגי אספן בארת איידה פרסם הודעה רשמית וחריפה שלפיה "כתוצאה מהחלטת ממשלת נתניהו לא לאפשר עוד את ייצוגה של נורבגיה ברשות הפלסטינית, אנו סוגרים מהיום את משרד הנציגות שלנו בא-רם בפלסטין. אנחנו רואים את החלטת ממשלת נתניהו קיצונית ובלתי סבירה. החלטה זו שואפת לפגוע בפלסטינים, ברשות הפלסטינית ובכל מי שמגן על החוק הבינלאומי, על פתרון שתי המדינות ועל זכותם הלגיטימית של הפלסטינים להגדרה עצמית".
2 צפייה בגלריה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
פסגה בינלאומית ב קהיר בעקבות מלחמה ב עזה
שר החוץ הנורבגי אספן בארת איידה. "השלכות על העבודה שלנו"
( צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
הודעה זאת, כמו כל הפרסומים הרשמיים של נורבגיה בנושא בתקופה האחרונה, מתייחסת לממשלת ישראל אך ורק כ"ממשלת נתניהו". מדובר בנוהל מכוון שמטרתו דה-לגיטמציה להחלטות הממשלה, ומשמש על פי רוב בהתייחסות לדיקטטורות ומדינות קיצוניות.
"להחלטת ממשלת נתניהו יש כמובן השלכות על העבודה שלנו בפלסטין", הוסיף איידה אך הדגיש: "תמיכת נורבגיה ברשות הפלסטינית ובעם הפלסטיני תימשך במלוא העוצמה. נמשיך בעבודתנו הפעילה להשגת פתרון שתי מדינות שלדעתנו הוא לטובת הביטחון של הישראלים והפלסטינים כאחד ועבור שאר המדינות במזרח התיכון".
בהודעת משרד החוץ הנורבגי נטען כי ממשלת נתניהו גירשה למעשה דיפלומטים מפלסטין, ובעקבות זאת כמה מדינות הביעו מחאה נגד ישראל, בין השאר ארה"ב, גרמניה, בריטניה, צרפת והאיחוד האירופי. שר החוץ איידה סיכם: "נורבגיה היא ידידה של ישראל ושל העם הישראלי. גינינו בחריפות את מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר אשתקד. היה לנו ברור שיש לשחרר את בני הערובה לאלתר ושהפסקת אש דחופה מתמיד".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ, נורבגיה
ישראל כץ, נורבגיה
כ"ץ ודגל נורבגיה. "מי שפועל נגדנו אנחנו נפעל נגדו"
(צילום: shutterstock, AP, Virginia Mayo)
שר החוץ כ"ץ מסר בתגובה להחלטת נורבגיה: "‏מי שפועל נגדנו אנחנו נפעל נגדו. נוסיף לשמור על מעמדה וכבודה הלאומי של מדינת ישראל". הוא ציין כי הסנקציה שקבע נעשתה בתגובה למה שתיאר כהכרתה של נורבגיה ב"מדינה פלסטינית-חמאסית אחרי טבח ה-7 באוקטובר ותמיכתה בהוצאת צווי מאסר נגד רה"מ בנימין נתניהו ובכירים ישראלים".